viceguy Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Endel her har etterlyst en how-to om hvordan jeg har fått til orange parkeringslys (markeringslys) på min bil, og siden jeg nå omsider har fått ut finger'n så er den nå klar. Jeg beklager bildekvaliteten, jeg skal se om jeg får fikset noen bedre bilder senere. Hva man trenger:Orange pærer, 5w 12 voltCa 2 lengder med 40 cm tynn ledning, 2 polet (jeg bruker flatkabel som er beregnet på data)Krympestrømpe, tynn for hver av ledningene og en litt tykkere for å krympe alt sammenBlinklys hus, 2 stk (du kan bruke de eksistrende, det eneste som gjøres med dem er å file et hakk i dem.En liten rundfilLoddebolt og loddetinnAvbiter tang2 stk "Strømtyver" Jeg starter med å bøye ned kontakttrådene på pærene og vider ut avstanden i trådløkka litt så det er lettere å tre inn ledningen. Pæretråden er håpløs å få tinnet til å bite på så jeg trer ledningen gjennom og surrer den sammen igjen før jeg legger loddetind på hele greiene. Dette gjøres selvfølgelig på begge kontaktpunktene Avslutter med å isolere med tynn krympestrømpe. Da ser pæra slik ut: Så trekker jeg på den tykkere krympestrømpa så langt opp til pæreglasset jeg får den, og krymper den (lighter går fint til dette). Slik ser den ferdige pæra ut nå med ledningene: Neste trinn er å file et hakk i lyktehuset slik at ledningene ikke blir klemt, jeg lager dette hakket på innersiden (mot motorrommet) på lyktehuset. Da vil blinklys pæra skjule den lille pæra. På bildet nedenfor er hakket ned på bilde, beklager kvaliteten. Pass på å ikke lage kakket for dypt, cluet er at pæreholderen til blinklyset skal klemme på lednningen for å låse pæra i stilling. Ved testing av pæra (brukte et PC power her på jobben hehe) ser man resultatet blir meget bra Pæra bør monteres slik at den ligger like langt inn som blinklys pæra di, prøv deg fram å se hva som ser bra ut. Har du brukt litt stiv ledning hjelper denne med å holde pæra i stilling. Det som gjenstår nå er å strekke inn ledningene og koble en stømtyv på + ledningen på den eksisterende parklys kontakten, minus til pæra kan du ta fra jord. Jeg har ikke avbildet dette da det innebærer å demontere deler på bilen min. Dette er likevel slikt de fleste klarer selv uten blide Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Ah, endelig Var lettere enn jeg hadde forestilt meg dette. Men hvor får man tak i krympestrømpe? og en rundfil? takk for at du endelig lagde denne Viceguy - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 krympe strømpe og rundfil er biltema tingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 ikke godkjent og fører til att bilen får en 2 på eu-kontroll eller blir du vinket inn må du vise bilen ........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest LaLinea Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 (edited) Detta går gjennom men det er noen som skal følge lover å regler HELT etter boka så da får man en fin 2'er Edited February 21, 2007 by LaLinea Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Det enkleste er å sette inn ei 12v21/5watt pære og koble park til 5watten og ha 21 til blink . Skal det være forseg gjort brukes standar pære og det kobles opp hvile strøm relæ slik at blink funksjonen oppretholdes Enkelt å greit . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Det enkleste er å sette inn ei 12v21/5watt pære og koble park til 5watten og ha 21 til blink . Skal det være forseg gjort brukes standar pære og det kobles opp hvile strøm relæ slik at blink funksjonen oppretholdes Enkelt å greit . Dette hørtes enda bedre ut joker, hvordan gjør en dette??? Kan du lage en liten forklaring?? vicguy--> kom med et bilde av bilen din med markeringslysene på!!! Gleder meg til å se det Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 kan jo bare koble av minuse(jord) når man skal på pkk da.. enkelt gjort;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 ikke godkjent og fører til att bilen får en 2 på eu-kontroll eller blir du vinket inn må du vise bilen ........... Hvorfor skulle dette være ulovlig egentlig?? SÅ lenge en fortsatt ser at blink lysene blinker kan det vel ikke ha noe å si. Mange biler som har det slik nå, er jo tross alt standard på volvo nå.. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Hvorfor skulle dette være ulovlig egentlig?? SÅ lenge en fortsatt ser at blink lysene blinker kan det vel ikke ha noe å si. Mange biler som har det slik nå, er jo tross alt standard på volvo nå.. volvo og andre er typegodkjent slik - det er det som skiller ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Skal nå prøve dette, for har hatt lyst til å ha det slik lenge, men er redd det kommer til å gå utover synligheten av blinklyset mitt!!! Tror jeg kobler de over en egen bryter inne i bilen, så jeg kan slå de av om det skulle være nødvendig. Trenger ikke friste purken heller liksom Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceguy Posted February 22, 2007 Author Share Posted February 22, 2007 (edited) vicguy--> kom med et bilde av bilen din med markeringslysene på!!! Gleder meg til å se det Og til info så har disse lysa gått gjennom 3 EU kontroller, neonlysa har jeg måtte plukke av. Edited February 22, 2007 by viceguy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Glesaaen Racing Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 TØFT viceguy!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 (edited) Lyste ganske sterkt. BLe sinnsykt tøft, men ser en at du blinker med blink lyset nå??? Edited February 22, 2007 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceguy Posted February 22, 2007 Author Share Posted February 22, 2007 (edited) Lyste ganske sterkt. BLe sinnsykt tøft, men ser en at du blinker med blink lyset nå??? Det er ikke så sterkt, ser bare slik ut på bilde av bilen pga feil instilt blender og at det ble tatt på kvelden. Om man ser at jeg blinker... tja du kan jo se på denne å dømme selv http://my-ride.com/fastford/100_0895.MOV Edited February 22, 2007 by viceguy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Det enkleste er å sette inn ei 12v21/5watt pære og koble park til 5watten og ha 21 til blink . Eller Skal det være forseg gjort brukes kun standar pære og det kobles opp hvile strøm relæ slik at blink funksjonen oppretholdes Enkelt å greit . viceguy , dine lys er helt kjempe . Det jeg har i tankene er . Det betinge at lykte kontakten bygges om fra 1polet til 2 polet , for enkelte kan dette vær et lite problem. En annen ting er at jord ledningen bør byttes til en som er en halv gang større grunnet større ledning`s kvadrat(diameter Ø) inn til pæren . PS! Dette er min mening . Om jeg hadde koblet dette opp hadde jeg montert lysrelæ på grunn av at lednings nett og sikring ikke er beregnet til økningen av wattstyrken og sikkerhets marginen blir oppbrukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Glesaaen Racing Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 Bare en liten ting viceguy: Hadde det ikke vært bedre å borra et litt større hull og heller satt de glass-sokkelpærene i en sokkel?! Så er det muligheter for å kunne skifte de en gang også? For har du først plass til ei pære, har du sikkert plass til en liten sokkel også? Bare et forslag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 (edited) Gjorde dette på mine i går, kan legge ut hvordan mine ble, om det ikke ødelegger posten da Overgangen mellom oransje og 6000K xenon ble kanskje litt for brå Bildene ble tatt av mitt eminente K610i kamera, så beklager for dårlige bilder. Edited September 8, 2007 by Mk1-Sindre - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 Kan du fortelle meg hvor du kjøpte de respektive kabler og pærer? Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted September 8, 2007 Share Posted September 8, 2007 (edited) Kan gi en kjapp beskrivelse på hvordan jeg gjorde det.. Jeg kjøpte 2 stk 5w pærer (samme lysa som sitter i parklysa dine) på torshov og oransje pærehetter, siden de ikke hadde helt oransje 5w pærer. Gir samme lys uansett. Kabelen var noe fattern hadde liggende i garasjen, 0,75 PN ledning.. får tak i dette overalt på alle bilsjapper omtrent vil jeg tro. Så er det bare å bende ut de to lederene i bunn av 5w pæra og koble ledningene på der. Teip godt eller lodd, funker like bra begge deler siden pæra ikke er utsatt for mye slitasje. Så er det bare å file hakk der sokkelen sitter og få ledningen til å sitte på plass, så er det nesten ferdig. Pæra setter du omtrent rett ved siden av blinklyset inni der, helst så lite som mulig inn i lyktehuset. Så bare vrir du sokkelen på plass, og det sitter som pokker. Så kommer kosejobben med å koble det inn på parklys-kablene. Her bruker du strømtyver. Og gjør du som meg, kobler du bare plussen innpå parklysa i lyktehuset, og jord på karosseriet. Er samme hva du kobler av pluss og minus på 5w pærene. Jeg hadde gjennomføringer inn til lyktehuset siden jeg har xenon, så benyttet meg av disse for å komme inn i lyktehuset. Og tro meg, det er trangt på batteri sida. Håper dette hjalp litt Og man kan tydelig se at det blinker når man bruker blinklysa, husk at de 21w pærene som er blinklys, lyser mye sterkere enn den 5w pæra man setter inn. Lysa mine er forresten ikke så gule som de ser ut på bildene, så det er sagt Edited September 8, 2007 by Mk1-Sindre - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now