Jump to content

Recommended Posts

Guest siræva
Posted

Hallo..

 

eg har ein sierra IS og lurer på og kjøpa meg ny topp.. eg har høyrt att pinto toppane skal vera bra...

noen som har erfaring med desse toppane? eller er det ein anna topp eg burde kjøpa?

 

MVH Kenneth

Posted

Ikke at jeg har evig erfaring med hverken is eller pinto, men mener at det er samme toppen. At is motoren er en pintomotor med innsprøytning.

<!--fonto:Comic Sans Ms--><span style="font-family:Comic Sans Ms"><!--/fonto--><!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#3333ff--><span style="color:#3333ff"><!--/coloro-->-86 Sierra xr4x4 2.8i - Momo Tuner Ratt - Gule Koni - Sparco tårnstag - Custom Green - Shortshift - Recaro. SOLGT<!--colorc--></span><!--/colorc-->



Jobbet på Ford, med Ford:)<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--fontc--></span><!--/fontc-->

Posted

Kjøp deg ein topp til ein IS du!Dei har faktisk litt bedre "flow" (hehe) enn forgassartoppane og,viss du hadde tenkt å kjøpa det.Pinto er kallenavnet på denne motoren,uavhengig av om det er forgassar eller injection,og går frå 1,6 (kanskje 1,3 og :huh: ) og opp til 2 liter.rett meg viss eg tar feil :rolleyes:

Posted

Ska stemma det så blir sagt her ja. Toppene tåler jo mye juling. Plan av den 1,5 mm først så blir IS'en meget kjekk å kjøre etterpå.

2006 Ford Focus 1.6 TDCi
1992 Sierra 2.0 DOHC Sedan SOLGT
 

Guest Dagfinn
Posted

spørs om det er så smart og ta mer enn 1,5mm....

Posted
Hallo..

 

eg har ein sierra IS og lurer på og kjøpa meg ny topp.. eg har høyrt att pinto toppane skal vera bra...

noen som har erfaring med desse toppane? eller er det ein anna topp eg burde kjøpa?

 

MVH Kenneth

 

Jeg vil anbefale deg å bruke en innspruttopp og du bør absolutt spandere på deg nye innsugs ventiler. Ikke fall for fristelsen til å bruke noe som helst annet enn Rimflow (DV?) ventiler I disse toppene. Med Dremel e.l. sliper du bort ca. 75-80% av ventilstyringen som stikker inn i kanalen. Du vil da få en god forbedring, kanskje i motsetning til mange andre hjemmetrimmere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Jeg vil anbefale deg å bruke en innspruttopp og du bør absolutt spandere på deg nye innsugs ventiler. Ikke fall for fristelsen til å bruke noe som helst annet enn Rimflow (DV?) ventiler I disse toppene. Med Dremel e.l. sliper du bort ca. 75-80% av ventilstyringen som stikker inn i kanalen. Du vil da få en god forbedring, kanskje i motsetning til mange andre hjemmetrimmere.

 

kansje lurt å huske på at denne toppen har herdet seter til ventilene både innsug /eksos

ikke like lett å slipe ut dia på ventil seter som en vanlig støpetopp .

slipe vekk ventilstyring er vel litt unødvendig hvis det er snakk om en gate bil

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Posted
slipe vekk ventilstyring er vel litt unødvendig hvis det er snakk om en gate bil

 

Ja, for noen rekker 115 hk lenge, men hvis han ikke er fornøyet med effekten og vil trimme litt, så er det en bra idé å gjøre de rette endringene. På disse toppene mener jeg at det er formen (ikke størrelsen) på innsugsventilene som er problemet + store og flødeforstyrrende ventilstyringer. Retter man på dette først, da kommer resten "av seg selv".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Ja, for noen rekker 115 hk lenge, men hvis han ikke er fornøyet med effekten og vil trimme litt, så er det en bra idé å gjøre de rette endringene. På disse toppene mener jeg at det er formen (ikke størrelsen) på innsugsventilene som er problemet + store og flødeforstyrrende ventilstyringer. Retter man på dette først, da kommer resten "av seg selv".

 

du kan fint få 150 hk i motor uten å fjerne ventilstyringene , de kan slipes til for bedre flow , uansett koster det litt å bygge en seriøs bra ohc motor ,skal man opp mot max så klart de må vekk . bare ditt inlegg som var litt uklart .

helt enig med deg angående ventilene :-) når du sier det er formen som er den største feilen .

 

ekke noe problem å ta mer enn 1,5 mm.. en kompis tok 4mm.. funka fint det.. gikk bra og.. ;)

 

bare så det er klart alt over 2 mm regnes som et usikker moment som korter ned levetiden på motoren drastisk . men for de som liker å skru er vel 4 mm helt topp :rolleyes:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Posted
:D 1600-topp

 

men må huske på at ventilene i 1600 toppen er en del mindre enn 2.0 toppen . men koster jo ikke mange kronene å sette på

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Guest siræva
Posted

takker for alle svar.. får se om eg tar og sliper av toppen ein mm eller 2:P

Posted
takker for alle svar.. får se om eg tar og sliper av toppen ein mm eller 2:P

 

en ting til du skal være klar over ,motor har lettere for å koke av å stå på tomgang jo mer du tar av toppen

nå snakker jeg selvfølgelig med standard kjøleanlegg

kan faktisk bli et lite problem sommerstid i kø kjøring for eks

med 2mm ville jeg montert ekstra el kjølevifte :)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...