bart Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 hva er forskjellen på en t-35 og t34 turbo hvilken er orginal på escort cosworth? hva er riktig nr evt på en slik turbo evt hvem av de er best med steg 3 (grønndyse opsett) hvilken steg 3 chip er best? engelskmennene er veldig glad i bayoo greier er det bra? skal sikkert uansett bytte stempel i motoren har det da noe for seg med lavere komp med steg 3 evt 7.6-7.7 eller er det best med orginal? evt bd 10-11 kammer? Pelle kom gjerne med di mening..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 Kjært barn har mange navn. T-34 er det korrekte navnet på Escort Cosworth-turboen, og ettermarkedsturboene som blir levert med 360`lager og andre blader m.m blir kalt T-35 Navnet har den fått pga. at det er en blanding av T-3 og T-4, selv om veldig lite stammer fra noen av dem. T-34/5 er i mine øyne det mest bruksvennlige du får til en Cosworth-motor som ikke skal skrus mere enn den brukes. Du vil med lavere komp ha mindre sjangs for å få tenningsbank, men da en litt mindre effektiv motor på bunn. Når det gjelder chip og hva som er best; her er det like mange meninger som svar og alle kan være like riktig. Jeg f.eks bremset mest med et chip som satt i en bil jeg kjøpte. (Tysk av noe slag) kontra Bayoo-chip til 4000,- Mulig det var andre ting som spilte inn. BD10 eller 14 kammer er ingen vits å kjøpe. Gå for BD15 eller 16+ med en gang, da disse ikke gir nok bakdeler kontra fordeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 jeg har grønn dyse oppsett med en T34 ar.48 , drar godt i bunn den . trenger ikke å opp på tennsperra før det skjer noe 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 (edited) hva er forskjellen på en t-35 og t34 turbo hvilken er orginal på escort cosworth? hva er riktig nr evt på en slik turbo evt hvem av de er best med steg 3 (grønndyse opsett) hvilken steg 3 chip er best? engelskmennene er veldig glad i bayoo greier er det bra? skal sikkert uansett bytte stempel i motoren har det da noe for seg med lavere komp med steg 3 evt 7.6-7.7 eller er det best med orginal? evt bd 10-11 kammer? Pelle kom gjerne med di mening..... Jeg er stort sett enig med med RScoz. Dersom du vil bygge "Bolt on" Cosworth motor for gatebruk på tradisjonell måte må det bli lavere komp. og T34, helst steg 2 utgaven med A/R 0.55. Friske originale stempler maskinert til lavere komp og med store ventillommer er en god løsning synes jeg. Når det gjelder kammer vil jeg si BD 10 eller BD14 på innsug og original eller BD12 på eksos. BD 15, 16 og 16+ er racekammer og noe som jeg mener ikke har noe på gate å gjøre. Slike racekammer er heller ikke tatt frem til motorer med T34 A/R 0.55 så jeg mener: "Glem de!". Selvsagt får man høy effekt med slike kammer dersom de kombineres med en stor turbo. At biler med slike motoroppsett også går godt på Østlandsveier og på bane er noe vi alle har sett. Gatemotorer er det likevel ikke i mine øyne. Slik jeg ser det er det ingen ulempe å kjøre 2wd eksosmanifold når man har T34 turbo, og det er vel ett poeng dersom du helst vil bruke en slik. Grønndysene kan du også se bort fra dersom du ikke skal kjøre 8 stk. De er for små for denne effekten. Det kan virke som det er MSD (Motorsport Development) som er i vinden når det gjelder chip, men jeg har likevel stor tro på Bayjoo greier. Nå finns det også mer moderne alternativer, men da blir det lett dyrere, mer krøll og mindre "bolt on" mekking. Edited February 16, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 (edited) i min nye motor beholder jeg org. kompresjon med slik turbo RSCoz kaller T35 (.63 eksoshus). har spesiallaget chip. er 200blokk 0,5mm overdim + 0,5mm 4x4 stempler. skal du ha slike værsting-kammer bør du ihvertfall lomme stemplene (med mindre du får dem dreid ned), og ikke minst få maskinert toppen din til doble ventilfjører. de orginale tåler ikke slike høye løft. (ifølge pelle?) har jeg forstått det riktig trenger man ikke annet enn orginale kammer på et sånt oppsett (grønndyser + t34) Edited February 16, 2007 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 det eg er ute etter er en motor som ser relativt orginal ut, ingen monsterturbo orginalt innsug og manifoild osv vil at den skal vere turtallsvillig, og ha 330-360hk en esc cos turbo ser relativt orginal ut, men mange turbo forhandlere vil gjerne selle mye rart netics e-46 osv(mer moderne) istedet for t-34 -35 må derfor finne ut selv nr. evt størrelser på hjul og hus og lager, har en standard 2wd motor som skal opnes sjekkes/overhales men siden dette er orginale motoren til bilen skal den ikke trimmes i hel ser på bilen mer som et samleobjekt enn en racebil vil ikke gjøre noe som ikke kan settes tilbake til orginalt, det eg tenkte med de kammene var på turtalls villiheten og mulig må stmpla skiftes uansett, såg burton sell et coswort racing sett med 7,6:1, har grønne dyser, 3bar, - 31, 500 kjøler liggende mangler chip og turbo osv... tips tas mot med takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 Hvis JEG skulle bygd en slik motor/trim i dag, hadde det blitt slik: -T-35 med 360`lager og `55 eksoshus. -2wd manifoil. -Orginale stempler neddreid 2mm og ventilspor (evt nye stempler hvis den må borres) -Bayoo steg 3 chip med grønne dyser. -BD 15 innsug og orginal utblås -pleniumshims Selvsagt alt overhalt og nytt, ikke satt sammen noe gammelt rask som ligger og slenger. Dette skikkelig sammenskrudd og justert -Det er ikke mye som går like bra med skilter etter Norsk vei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 skal du ha slike værsting-kammer bør du ihvertfall lomme stemplene (med mindre du får dem dreid ned dreie ned istedenfor å lomme!? skal du dreie ned så ventilene ikke tar i stempla må du ihvertfall ta av et orginalstempel 3 mm! litt smådårlig komp da kanskje? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 (edited) Hvis JEG skulle bygd en slik motor/trim i dag, hadde det blitt slik: -T-35 med 360`lager og `55 eksoshus. -2wd manifoil. -Orginale stempler neddreid 2mm og ventilspor (evt nye stempler hvis den må borres) -Bayoo steg 3 chip med grønne dyser. -BD 15 innsug og orginal utblås -pleniumshims Selvsagt alt overhalt og nytt, ikke satt sammen noe gammelt rask som ligger og slenger. Dette skikkelig sammenskrudd og justert -Det er ikke mye som går like bra med skilter etter Norsk vei. hvorfor 2wd manifoil? koffor ikke 4x4? østland: 2wd vestland: 4x4 hvorfor? fordi at her på vestlandet skal man kunne ligge i 3-4 giret og kose seg i 50 sonen, på østlandet er jo det bare strake veier så der er det jo noe annet hehe Edited February 16, 2007 by vinge87 Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted February 16, 2007 Author Share Posted February 16, 2007 visst motorrommet skal se noenlunde orginalt ut er det nok påkrevd med 2wd manifoild i vingebil... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cosworth_91 Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 hvorfor 2wd manifoil? koffor ikke 4x4? østland: 2wd vestland: 4x4 hvorfor? fordi at her på vestlandet skal man kunne ligge i 3-4 giret og kose seg i 50 sonen, på østlandet er jo det bare strake veier så der er det jo noe annet hehe 4x4 manifold er dårligere en 2wd btw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiesta_xr2i Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 4x4 manifold er dårligere en 2wd btw. ka du begrunne deg litt bedre ?? 2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3 X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800) X 88 sierra 2,0 sedan X 90 sierra 2,0i combi Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 ja få høre cosworth_91 . det med åssen exmanifoildkommer nå litt an på åssn oppsetter det da , er så mange som brar e sier , åå.. 4x4 mani er noedritt, kjøp 2wd. mye bedre. men åssen turbo man kjører har mye å si på x manifold. t34- slik jeg har forstått det liker seg ganske bra på 2wd mani men er nok en del andre turboer som fungrer absolutt best med 4x4 mani.. og gjere en stubb over 400hk. feks. IRX450 "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 det eg er ute etter er en motor som ser relativt orginal ut, ingen monsterturbo orginalt innsug og manifoild osv vil at den skal vere turtallsvillig, og ha 330-360hk en esc cos turbo ser relativt orginal ut, men mange turbo forhandlere vil gjerne selle mye rart netics e-46 osv(mer moderne) istedet for t-34 -35 må derfor finne ut selv nr. evt størrelser på hjul og hus og lager, har en standard 2wd motor som skal opnes sjekkes/overhales men siden dette er orginale motoren til bilen skal den ikke trimmes i hel ser på bilen mer som et samleobjekt enn en racebil vil ikke gjøre noe som ikke kan settes tilbake til orginalt, det eg tenkte med de kammene var på turtalls villiheten og mulig må stmpla skiftes uansett, såg burton sell et coswort racing sett med 7,6:1, har grønne dyser, 3bar, - 31, 500 kjøler liggende mangler chip og turbo osv... tips tas mot med takk Da vil jeg si at det fremdeles er T34 som gjelder, men kjøp en som er oppgraderingsturbo til 2WD Cosworth. Disse turboen har har kompressorhus med 2,5" innsug, og du kan da bruke den originale slangen mellom luftfilterboks og turbo. Du slipper også dette idiotiske WG øret som som Escort Cosworthturboen har og som seg helt idiotisk ut nå turboen settes på en 2wd manifold. Jeg har selv hatt T34 Sierra Cosworth 4x4 spec. så jeg evt at det finns. Hvis du hovedsaklig er ute etter mer turtallvillighet, da er BD10 på både inn og ut sammen med en 2wd manifold en god oppskrift, synes jeg. Jeg vil imidlertid anbefale -34 actuator fremfor -31 for enda bedre resultat. Resten av planen din ser fornuftig ut og dersom dette blir skrudd sammen på en riktig måte, så har jeg tro på at du får en motor som går i årevis uten problemer. Hør med Burton ang. T34 turbo 2wd spec. og Chip tatt frem til dette oppsettet. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 4x4 manifold er dårligere en 2wd btw. en 4x4 manifoil går til 480hk så det holder for mitt bruk Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 en 4x4 manifoil går til 480hk så det holder for mitt bruk 480? mye det da . tipper det er bra med mottrykk i eksos da ja. mener og ha hørt at hvis en skal ha noe særlig over 400 skal en ikke bruke 4wd manifold vertfall -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 480? mye det da . tipper det er bra med mottrykk i eksos da ja. mener og ha hørt at hvis en skal ha noe særlig over 400 skal en ikke bruke 4wd manifold vertfall De som sier slikt bruker gjerne eldre turboer. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted February 18, 2007 Author Share Posted February 18, 2007 har du eksakte specs på den turboen evt et nr. som eg kan gi til turboservice for å få en pris... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EscCos Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Da vil jeg si at det fremdeles er T34 som gjelder, men kjøp en som er oppgraderingsturbo til 2WD Cosworth. Disse turboen har har kompressorhus med 2,5" innsug, og du kan da bruke den originale slangen mellom luftfilterboks og turbo. Du slipper også dette idiotiske WG øret som som Escort Cosworthturboen har og som seg helt idiotisk ut nå turboen settes på en 2wd manifold. Jeg har selv hatt T34 Sierra Cosworth 4x4 spec. så jeg evt at det finns. Hvis du hovedsaklig er ute etter mer turtallvillighet, da er BD10 på både inn og ut sammen med en 2wd manifold en god oppskrift, synes jeg. Jeg vil imidlertid anbefale -34 actuator fremfor -31 for enda bedre resultat. Resten av planen din ser fornuftig ut og dersom dette blir skrudd sammen på en riktig måte, så har jeg tro på at du får en motor som går i årevis uten problemer. Hør med Burton ang. T34 turbo 2wd spec. og Chip tatt frem til dette oppsettet. Vil du heller anbefale -34 actuator istedet for -31 på grønndyseoppsett? Escort CosworthCapri MK ICapri MK III Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 18, 2007 Share Posted February 18, 2007 Vil du heller anbefale -34 actuator istedet for -31 på grønndyseoppsett? Jeg mener at det vil variere fra bil til bil og fra person til person, selv om "alle" bruker samme dyser. I forhold til ønsket resultat og oppsett, så mener jeg at -34 actuator er det rette valget i dette tilfelle. I andre tilfeller er -31 actuator riktig. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now