Jump to content

Lamda måler


xXx

Recommended Posts

hei har holdt på og koblet opp lamda meter i min 4x4 cossi men lurte litt på ledningene til lamda sensoren hvilken er hva noen som vet ?????

og så lurte eg på om det er noen som vet om alle 3 ledningene fra ett sånn auto meter sport comp serien en rød og en svart og en lilla.... lilla er signal...rød pluss...svart minus

men er det noen som vet om disse tre ledningene skal kobles inn på alle tre ledningene fra lamda sensoren ......

håper noen har noen kloke svar

mvh raymond

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Gjorde dette selv i fjor vinter... Men så var det husken da.. Det er jo som du sier på lambdan. Var vel +12V tenningsstrøm på rød fra lambda sammen med en (rød?) fra meteret. Samme sak med minusen med svart fra lambda og en fra meteret. Lilla fra lambda sammen med den siste terminalen på meteret.. Kom på nå..; Var det ikke bare skru tilkoblinger bakpå meteret hvor det sto pluss og minus samt tegnet for lambda? Vis det var ledninger fra meteret hvilke farger er det på de? Fikk du ikke med tegningene fra autometer på koblingene?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

rød og svart fra meteret er til lyset i meteret den lilla er den eneste som skal på lambda vil nå jeg si.

Stemmer på en måda..

 

Gi ein tilbakemelding hvordan du kobla tilslutt, har tenkt til å kjøpe ein slik ein eg og :rolleyes:

Følger med koblingsskjema vis man kjøper det nytt. Evnt så kan man sikkert ringe å spørre om å få det hos sverre kahrs racing. Tlf: 22164600

 

Er dette med bruk av or sensor ?? Jeg mont innovative breibåndslambda med egen føler

or sensor? Er med egen oksygen sensor på den fra auto meter. Sikkert i samme gata som innovative bare at du har flere muligheter med den du har opp mot ett datasprut.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

han mente orginal sensor, skulle stått org der hehe, jeg mener den lilla fra meteret ditt skal til den hvite ledningen på hvis det er bruk av den orginale lmm, du bare kobler deg innpå den ikke kapp den men lag et tstykke hvis du skjønner, men ikke stol på meg at det er den hvite, det får andre her inne svare på, men den røde og den svarte er vanlig strøm til pæra i meteret :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vinge har helt rett, fort å glemme en bokstav. Har ikke prøvd logge funksjonen på min ennå. Visst du bare har 3 ledninger, så er det vell bare en vanlig lambda, og ikke en med bred bånd. Da får du i så fall ikke hvite hvor fett eller magert den går, men bare at det er feit eller mager blanding. Hadde selv en slik som var koplet innpå org sensor før, men ikke fornøyd med den

Link to comment
Share on other sites

Den gir en indikasjon på hvordan ståa er men gir ikke en A/F verdi som en bredbåndslambda gir. Tror tre leders lambdaer er med varmer så de rasker er oppe og går. De med 2 ledninger har ikke varmer og gir ikke noe signaler før sonden er varmet opp nok av eksosen. Du får vel og 4 leders l.sonder uten at de behøver å være bredbånds av den grunn. Auto meter sonden som du får vis du kjøper denne derfra også er i realiteten bare en helt vanlig 3 leders bosch lambdasonde.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

her var det kommet noen svar hehe;)

men måten eg har koblet opp min lamda måler er rød på pluss fra relee som blir styrt av park lysa svart til minus på batteriet......

men så var det den populære lilla ledningen som skal på signal ledningen fra lamda sonden som sår i turboen...... så da er spørsmålet hvilken av disse 3 lednigene på lamda sonden skal den lilla fra auto meteret inn på??????????

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også problemer med lambdaen min. Har koblet den opp (lambdaen er tatt fra en Opel), og når vi måler mellom signal og jord på lambdaen viser den over 12 volt.. Og her skal den ligge på mellom 0,1 og 0,9! Så tyder på at lambdaen skulle være gåen?

Hadde en tidligere også men den ble koblet feil på to ledninger. Byttet om ledningene og da virket den noen minutter så forsvant lyset i instrumentet som viser bensinblandingen..

Men den jeg har stående på nå, så er det lys på nederste "trinnet" på instrumentet men det beveger seg ikke oppover slik den skal gjøre.. Kan denne være defekt da..? :blink:

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jg hadde en som takka for seg i sommer på våler. Kjørte det d gikk å plutselig lå den kun på nederste magre lampa. Holdt jo på å dø på meg og bare venta på havariet men det var altså en gåen lambdasonde.. Dette komm nok av, tror jg, for varme omgivelser da den satt i den første knekken ut fra turboen. Den tulla noen ganger før den takket helt for seg med og bli borte for så å komme igjen da jg roa ned og kjørte pent ei stønn. Flyttet den ned til nesten under bilen i svingen der og det har ikke vært noe tull siden.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hva er forsjellen på brebåndlambda og vanelig?

 

 

En vanlig smalbånds lambda gir ECU beskjed om den ligger på den magre eller rike siden av et forhåndsprogrammert blandingsforhold. Dvs man kan ikke lese av AFR men ser kun om man går magert eller rik.

Med en bredbåndslamba kan man lese av nøyaktig AFR Air/Fuel ratio.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...