thogau Posted February 12, 2007 Share Posted February 12, 2007 Hva er ca riktig bensintrykk med grønne dyser 3 bar map 330 chip 3" eksos og 1,5 ladetrykk? idag har eg 270/290 chip med 3 bars bensintrykk orginal map og ca 1,5 i ladetrykk, er dette ok? Blir det mye meir futt med dei grønne dysene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 12, 2007 Share Posted February 12, 2007 (edited) 1,5 bar med gule dyser blir vell litt i det tynneste laget.. hehe men normalt er vell 3-3,5 bar uten vakum.. Edited February 12, 2007 by morty999 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thogau Posted February 12, 2007 Author Share Posted February 12, 2007 Hmm ja det var det eg tenkte... men det gløder ikke, men eg presser heller ikke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 12, 2007 Share Posted February 12, 2007 nei trur ikke det er så lurt å presse den fært med 1,5 bar på orginal dysene over lengre tid.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hovden Racing Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 En kompis av meg hadde fullt steg 3 oppsett med RS500 cooler osv. Han kjørte 4bar å den fungerte bra. Den motoren har fått juling i over et år nå og gikk like pent da han solgte den for en måned siden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thogau Posted February 13, 2007 Author Share Posted February 13, 2007 Hva med effekt økningen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gshock Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 blir vel ikke mer effekt med grønne dyser kontra de du har, men du sørger for at bilen ikke går magert og brenner stempel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 vil tru den går bedre når den får mer bensin.. hjalp hvertfall sykt på min å gå fra 13.2 til 11.9 på A/F meteret.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Hva er ca riktig bensintrykk med grønne dyser 3 bar map 330 chip 3" eksos og 1,5 ladetrykk? idag har eg 270/290 chip med 3 bars bensintrykk orginal map og ca 1,5 i ladetrykk, er dette ok? Blir det mye meir futt med dei grønne dysene? Nei, det er ikke ok. Det er faktisk så langt fra OK at det du sier ikke kan være helt riktig. Med grønndysesats, 3,5 BAR bensintrykk og -31 actuator justert til å gi 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk på 6000 o/min vil det bli mye mer futt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thogau Posted February 13, 2007 Author Share Posted February 13, 2007 takk for svar pelle! Har ein liten følelse av at boost måleren er litt høy, er en autometer/modell "ultra lite" noen som har erfaringer med slike? den måler psi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 (edited) takk for svar pelle! Har ein liten følelse av at boost måleren er litt høy, er en autometer/modell "ultra lite" noen som har erfaringer med slike? den måler psi... Hvordan måler du trykket: Hvilket gir har du, og er det kun et PEAK eller holder trykket seg stabilt på 1.5bar? Kan si grovt hvordan Cosworth ECU fungerer: Den bruker turtall med map sensor som x og y på en grafe over bensin og tenning. En 2bar mapsensor klarer å måle opp til 1bar ladetrykk(2bar-1bar atsmofæretrykk). Dvs. lader man over trykket som chip er laget for, f.eks 1bar, så bil både bensinmengden og tenning være det samme som for 1bar trykk! (da sett ibortfra økende bensintrykk!) Edited February 14, 2007 by PukkelRygg Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
thogau Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 Eg kjører den ut på 4 gir, da ligger boosten noe over 2,0 psi synker ikke masse etter Peak, kansje 0,2... Skal hente dei grønne dysene på posten idag, venter og på ny toppakning++ fra Jens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 2,0psi er 0,13bar så det er jo ikke rare greiene. Hvis det er 20psi så blir det 1,36bar. 3,5bar bensintrykk uten vakuum er alltid utgangspunktet for alle vanlige chipper til cosworth. Kontroll med bredbåndslambda er også alltid en fordel for og se om man skal justere trykket litt opp eller ned fra 3,5bar. Å justere opp en halvturn bare for å være sikker kan være like feil/farlig som en halvturn for lite. Pukkelrygg: Kan du forklare hvorfor bensinmengden forandres pr. ms åpningstid med økende bensintrykk? Jeg er ganske sikker på at den forblir lik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Takk for svar Pelle! Har ein liten følelse av at boost måleren er litt høy, er en autometer/modell "ultra lite" noen som har erfaringer med slike? den måler psi... Bare hyggelig. Det er ikke umulig. Har ikke forsøkt Autometer, men har erfart at alt for mange "Fancy" målere, gjerne væskefylte, er alt for trege. Vi vet at når man bråslipper gassen så får man umiddelbart fullt vakum i manifolden. Ser man på slike måler så ser man at viseren kommer sigende etter, noe som selvsagt er feil. Umulig å få med seg "peak" i ladetrykkurven med slikt utstyr. (Leketøy og dill) Når måleren din leser i PSI kan du godt kjøre 16 PSI på 6000 o/min med steg 1 chip. Med grønndyser kan/bør/skal du ha 22-23 PSI på 6000 o/min. (23,5 ) Som en uformell regel kan man si at på en uklødd Cosworth vinner man 12 hk pr 1,5 PSI. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thogau Posted February 14, 2007 Author Share Posted February 14, 2007 OK, litt ute å skrive 2,0 psi men men... Skal prøve å få lånt meg en måler i morgen, dette må vi få på stell! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 (edited) 2,0psi er 0,13bar så det er jo ikke rare greiene. Hvis det er 20psi så blir det 1,36bar. 3,5bar bensintrykk uten vakuum er alltid utgangspunktet for alle vanlige chipper til cosworth. Kontroll med bredbåndslambda er også alltid en fordel for og se om man skal justere trykket litt opp eller ned fra 3,5bar. Å justere opp en halvturn bare for å være sikker kan være like feil/farlig som en halvturn for lite. Pukkelrygg: Kan du forklare hvorfor bensinmengden forandres pr. ms åpningstid med økende bensintrykk? Jeg er ganske sikker på at den forblir lik. Antall ms åpningstid på dysene blir satt i chip, og vil ikke ha noe med bensintrykket å gjøre. Det jeg mente var at dersom dysene er programmert til å ha en åpningstid på 1,2ms på tomgang og bensintrykket er 3.5bar u/vakum, så vil tilsvarende hvis man øker bensintrykket til 4.5bar u/vakum være det samme antall ms som dysene holder oppe, men siden trykket er høyere så kommer det mer bensin inn i motoren Edited February 14, 2007 by PukkelRygg Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Dvs. lader man over trykket som chip er laget for, f.eks 1bar, så bil både bensinmengden og tenning være det samme som for 1bar trykk! (da sett ibortfra økende bensintrykk!) Sånn du skriver det her så går det ganske klart frem at det ikke er grunntrykket du snakker om her, men heller det at bensintrykket øker når turbotrykket øker. Økt grunntrykk vil også gi samme bensinmengde som ved 1bar turbotrykkom man lader mere enn det på en chip beregnet for 2bar sensor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PukkelRygg Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 (edited) Sånn du skriver det her så går det ganske klart frem at det ikke er grunntrykket du snakker om her, men heller det at bensintrykket øker når turbotrykket øker. Økt grunntrykk vil også gi samme bensinmengde som ved 1bar turbotrykkom man lader mere enn det på en chip beregnet for 2bar sensor. hmm! Det er helt greit at du sier din mening, og jeg har forklart hva jeg mente i min påfølgende post! Er enig med deg at dersom man øker grunntrykket så vil ms bensin og mengde ved 1bar turbotrykk være det samme som om når man lader over 1bar med 2bar map sensor. Edited February 15, 2007 by PukkelRygg Escort MK1 Broadspeed Escort MK1 Cosworth 609hk Escort MK1 RS1600(BDA) LHD Orginal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now