Jump to content

Grønne dyser, hva er riktig bensintrykk


thogau

Recommended Posts

Hva er ca riktig bensintrykk med grønne dyser 3 bar map 330 chip 3" eksos og 1,5 ladetrykk?

idag har eg 270/290 chip med 3 bars bensintrykk orginal map og ca 1,5 i ladetrykk, er dette ok?

Blir det mye meir futt med dei grønne dysene?

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

En kompis av meg hadde fullt steg 3 oppsett med RS500 cooler osv. Han kjørte 4bar å den fungerte bra. Den motoren har fått juling i over et år nå og gikk like pent da han solgte den for en måned siden.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ca riktig bensintrykk med grønne dyser 3 bar map 330 chip 3" eksos og 1,5 ladetrykk?

idag har eg 270/290 chip med 3 bars bensintrykk orginal map og ca 1,5 i ladetrykk, er dette ok?

Blir det mye meir futt med dei grønne dysene?

 

Nei, det er ikke ok. Det er faktisk så langt fra OK at det du sier ikke kan være helt riktig.

 

Med grønndysesats, 3,5 BAR bensintrykk og -31 actuator justert til å gi 1,5 - 1,6 BAR ladetrykk på 6000 o/min vil det bli mye mer futt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar pelle!

Har ein liten følelse av at boost måleren er litt høy, er en autometer/modell "ultra lite"

noen som har erfaringer med slike? den måler psi...

 

Hvordan måler du trykket: Hvilket gir har du, og er det kun et PEAK eller holder trykket seg stabilt på 1.5bar?

 

Kan si grovt hvordan Cosworth ECU fungerer: Den bruker turtall med map sensor som x og y på en grafe over bensin og tenning.

En 2bar mapsensor klarer å måle opp til 1bar ladetrykk(2bar-1bar atsmofæretrykk).

Dvs. lader man over trykket som chip er laget for, f.eks 1bar, så bil både bensinmengden og tenning være det samme som for 1bar trykk! (da sett ibortfra økende bensintrykk!)

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

2,0psi er 0,13bar så det er jo ikke rare greiene. Hvis det er 20psi så blir det 1,36bar.

 

3,5bar bensintrykk uten vakuum er alltid utgangspunktet for alle vanlige chipper til cosworth.

 

Kontroll med bredbåndslambda er også alltid en fordel for og se om man skal justere trykket litt opp eller ned fra 3,5bar. Å justere opp en halvturn bare for å være sikker kan være like feil/farlig som en halvturn for lite.

 

Pukkelrygg:

Kan du forklare hvorfor bensinmengden forandres pr. ms åpningstid med økende bensintrykk? Jeg er ganske sikker på at den forblir lik.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Pelle!

Har ein liten følelse av at boost måleren er litt høy, er en autometer/modell "ultra lite"

noen som har erfaringer med slike? den måler psi...

 

Bare hyggelig.

Det er ikke umulig. Har ikke forsøkt Autometer, men har erfart at alt for mange "Fancy" målere, gjerne væskefylte, er alt for trege. Vi vet at når man bråslipper gassen så får man umiddelbart fullt vakum i manifolden. Ser man på slike måler så ser man at viseren kommer sigende etter, noe som selvsagt er feil.

Umulig å få med seg "peak" i ladetrykkurven med slikt utstyr. (Leketøy og dill)

 

Når måleren din leser i PSI kan du godt kjøre 16 PSI på 6000 o/min med steg 1 chip. Med grønndyser kan/bør/skal du ha 22-23 PSI på 6000 o/min. (23,5 :D ) Som en uformell regel kan man si at på en uklødd Cosworth vinner man 12 hk pr 1,5 PSI.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2,0psi er 0,13bar så det er jo ikke rare greiene. Hvis det er 20psi så blir det 1,36bar.

 

3,5bar bensintrykk uten vakuum er alltid utgangspunktet for alle vanlige chipper til cosworth.

 

Kontroll med bredbåndslambda er også alltid en fordel for og se om man skal justere trykket litt opp eller ned fra 3,5bar. Å justere opp en halvturn bare for å være sikker kan være like feil/farlig som en halvturn for lite.

 

Pukkelrygg:

Kan du forklare hvorfor bensinmengden forandres pr. ms åpningstid med økende bensintrykk? Jeg er ganske sikker på at den forblir lik.

 

Antall ms åpningstid på dysene blir satt i chip, og vil ikke ha noe med bensintrykket å gjøre.

 

Det jeg mente var at dersom dysene er programmert til å ha en åpningstid på 1,2ms på tomgang og bensintrykket er 3.5bar u/vakum, så vil tilsvarende hvis man øker bensintrykket til 4.5bar u/vakum være det samme antall ms som dysene holder oppe, men siden trykket er høyere så kommer det mer bensin inn i motoren :rolleyes:

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Dvs. lader man over trykket som chip er laget for, f.eks 1bar, så bil både bensinmengden og tenning være det samme som for 1bar trykk! (da sett ibortfra økende bensintrykk!)

 

Sånn du skriver det her så går det ganske klart frem at det ikke er grunntrykket du snakker om her, men heller det at bensintrykket øker når turbotrykket øker.

 

Økt grunntrykk vil også gi samme bensinmengde som ved 1bar turbotrykkom man lader mere enn det på en chip beregnet for 2bar sensor.

 

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Sånn du skriver det her så går det ganske klart frem at det ikke er grunntrykket du snakker om her, men heller det at bensintrykket øker når turbotrykket øker.

 

Økt grunntrykk vil også gi samme bensinmengde som ved 1bar turbotrykkom man lader mere enn det på en chip beregnet for 2bar sensor.

 

:wacko:

 

hmm! Det er helt greit at du sier din mening, og jeg har forklart hva jeg mente i min påfølgende post!

Er enig med deg at dersom man øker grunntrykket så vil ms bensin og mengde ved 1bar turbotrykk være det samme som om når man lader over 1bar med 2bar map sensor.

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...