Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ved iskald motor så kommer det ikke oljetrykk før det har gått 30-60sec og den stakkers sierran høres ut som ett h*******!

Motoroljen ble skiftet for en uke siden. Ikke akkurat prima kvalitet men er da hvertfall 10-40 olje. Har ikke hatt dette problemet på non andre motorer hvertfall...

Oljefilteret skal ikke være så gammelt det heller... den maler jo som en katt når den bare får olje opp i toppen ^_^

Er det mulig att oljepumpa er sliten? Eller non som har no forslag?

Posted

type filter bruker du ?

har sett at dette kan spille inn på hvor kjapt den får oljetrykk..

(har forresten samme greia selv, men tar bare ca 5 sec)

Guest abn0rmal
Posted

5 sek uten oljetrykk skal vel holde til havari etterhvert det?

Posted
type filter bruker du ?

har sett at dette kan spille inn på hvor kjapt den får oljetrykk..

(har forresten samme greia selv, men tar bare ca 5 sec)

Aner ikke hvordan filter, er ikke jeg som bytta. 5sec er jo ingen ting :P

5 sek uten oljetrykk skal vel holde til havari etterhvert det?

5sec nok til havari!? hmm i dag tifdlig rakk jeg å måke snø av bilen og sette meg inn igjen før toppen fikk olje :blink:

Guest abn0rmal
Posted

La oss si at alle lagerskålene dine går uten oljetrykk i 5 sekunder hver oppstart.. et tar på litt etterhvert. bare spør gamleveiva mi! Dog den kjørte en stund uten trykk da. :P

Posted

En av mange vanlige DOHC feil... bytt oljepumpe!

Årsak: Oljepumpa er laget av alu , og trykkventillen av stål. da blir det slitekant og stempelet setter seg fast.

Kjører du med dette , ender det med motorhavari.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted (edited)
En av mange vanlige DOHC feil... bytt oljepumpe!

Årsak: Oljepumpa er laget av alu , og trykkventillen av stål. da blir det slitekant og stempelet setter seg fast.

Kjører du med dette , ender det med motorhavari.

Another dumb question; Hvor sitter oljepumpa? Og hva må av får å skifte? :P

Edited by zanor
Posted

Sitter foran på motoren under et deksel. Blir drevet av et kjede.

Du bør ta ut luftfilter "anlegget" i fra spjeldhus til filterboksen , oh helst radiatoren med vifter.

Da kommer du til nedre reimhjul ,som også må av og til slutt dekselet over kjede og oljepumpa.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted

Ikke akkurat prima kvalitet men er da hvertfall 10-40 olje. Har ikke hatt dette problemet på non andre motorer hvertfall...

Oljefilteret skal ikke være så gammelt det heller... den maler jo som en katt når den bare får olje opp i toppen ^_^

min erfaring er at doch motoren går best på mobil 1 helsyntetisk olje og org oljefilter

da har jeg prøvd flere typer . da bruker den 0,73 pr mil sommer 0.8 på vinter på dillkjøring :-)

0.6 på langkjøring sommer .Har minst tikking med den olja ved oppstart av kald motor

har oljepumpe pm hvis du trenger :-)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL