Jump to content

Recommended Posts

Posted

Før eg begynner å skrive så vil eg berre sei at 14-tiss kommentarer som kritiserer opel kan holdes for seg sjølv. meininga er berre å lufte ideen om å bygge cosworth motor i kadett c sedan. veit det eg gjort før, men er bare ute etter tips og informasjon, regner med moderatorer kommer til å reagere på dette, så da får dere bare flytte den til ein anna kategori.

 

har tenkt å kjøpe meg ein kadett c sedaen for å sette nedi cosworth motoren som eg egentleg skulle ha i min 5dørs sierra.

 

lurer da på ting som bakaksling, forstilling, generelt å få plass til cosworth motoren, girkasse osv i bilen.

har tenkt å lage ein strøken "gatebil" med MYE vektreduksjon. dvs bruk av aluminium og glassfiber der det er muleg, mykje avstiving i form av rører rund bilen samt heilbur. Planen er rett under 400hk.

 

korleis er mulegheitene for å få dette godkjent, må man ha det såkalla pink bremsesettet til 20 000 som eg totalt ubrukeleg til den prisen?

 

 

setter pris på innspill og gjerne noen bilder, linker til andre prosjekter ang dette.

 

mvh

Frode

Posted
Før eg begynner å skrive så vil eg berre sei at 14-tiss kommentarer som kritiserer opel kan holdes for seg sjølv. meininga er berre å lufte ideen om å bygge cosworth motor i kadett c sedan. veit det eg gjort før, men er bare ute etter tips og informasjon, regner med moderatorer kommer til å reagere på dette, så da får dere bare flytte den til ein anna kategori.

 

har tenkt å kjøpe meg ein kadett c sedaen for å sette nedi cosworth motoren som eg egentleg skulle ha i min 5dørs sierra.

 

lurer da på ting som bakaksling, forstilling, generelt å få plass til cosworth motoren, girkasse osv i bilen.

har tenkt å lage ein strøken "gatebil" med MYE vektreduksjon. dvs bruk av aluminium og glassfiber der det er muleg, mykje avstiving i form av rører rund bilen samt heilbur. Planen er rett under 400hk.

 

korleis er mulegheitene for å få dette godkjent, må man ha det såkalla pink bremsesettet til 20 000 som eg totalt ubrukeleg til den prisen?

setter pris på innspill og gjerne noen bilder, linker til andre prosjekter ang dette.

 

mvh

Frode

 

 

frode engelund er vel den rette personen å spørre dette om....et opel forum hadde vel også vært en tanke,90% av "gutta" der som har kadett c bruker vel cossie motorer..... :angry:

Guest Sierraxr4x4
Posted

b og c kadett er heftige biler de, men ford e ford å opel e opel, kan heller ha calibra turbo motor i kadett spør du meg,

men når det jelder understell so trur eg at di bruker volvo bak akslel å resten fra 1600 kadett,

Posted
kadett c vokser ikke på trær lenger heller,jeg mener det er "must" å bruke 16s som utgangspunkt,og dem er det veeeeldig lite av....

 

har kamerater som har DÅRLI erfaring med frode engelund :rolleyes:

 

hvorfor bruke 16s? hva er forskjell fra andre modeller?

Guest Sierraxr4x4
Posted

har kamerater som har DÅRLI erfaring med frode engelund :rolleyes:

 

hvorfor bruke 16s? hva er forskjell fra andre modeller?

[/quote1600s var vell grymmaste moedllen omtrent,

 

men for å få gokjent en c kadett me 2,2i må en ha 1600 understell,

men skal du ha cossie motor kan du ikkje ha en 1600 aksling, trur volvo aksling funker fint,

Posted

16s har mye kraftigere forstilling,på den kan du med letthet montere rekord 2,2i bremser,så da holder det en liten stund iallefall. driverk,forstilling på en 12s er ikke brukende til noen ting.....med en skikkelig sperre på en 16s bakaksling,så holder det faktisk en god stund....

Posted

drivverk og slik blir jo bytta ut.

er det kun forstilling som er forskjell og dårleg på 12s? trenger bare å bytte til 16 forstilling så er det bra?

Posted

Nei nei nei. Ikke ødelegg den fine bilen med en Ford motor da :lol:

 

Mener traversen er lik på 12 og 16 S, forskjellen er bærebruer og spindler. Dessuten har 16 S større girtunell, forøvrig samme som 12 automat.

Men jeg skal ikke prate mer om ting jeg ikke har greie på, lenge siden jeg hadde 16 S :blush:

Over til fienden...

Posted
Nei nei nei. Ikke ødelegg den fine bilen med en Ford motor da :lol:

 

Mener traversen er lik på 12 og 16 S, forskjellen er bærebruer og spindler. Dessuten har 16 S større girtunell, forøvrig samme som 12 automat.

Men jeg skal ikke prate mer om ting jeg ikke har greie på, lenge siden jeg hadde 16 S :blush:

 

har ein 1200 på hand nå. bilen skal totalt ombygges. vil også lufte ideen om ein v8. noen gode ideer til motor valg der?

 

girtunellen er ingen problem da heile golvet skal bort, rørramme skal bygges og nytt golv i aluminium skal legges for å spare vekt.

Posted

Syntes jeg leste noe om godkjenning jeg? Da kan du glemme rørramme og alu gulv.

Og V 8 blir for tungt, Kadetten har mye bedre kjøreegenskaper /vektfordeling med 1200 enn den har med 1,6 - 2,4 CIH , så en V8 vil ødelegge fullstendig

Over til fienden...

Posted
Nei nei nei. Ikke ødelegg den fine bilen med en Ford motor da :lol:

 

Mener traversen er lik på 12 og 16 S, forskjellen er bærebruer og spindler. Dessuten har 16 S større girtunell, forøvrig samme som 12 automat.

Men jeg skal ikke prate mer om ting jeg ikke har greie på, lenge siden jeg hadde 16 S :blush:

 

 

Det er heelt riktig ;) Har hatt 8-9 av Kadett C, både 1.2s og automat, og med 2.2i motor...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Posted

men får vel ikke godkjent dissa med cossie maskin? Har en kompis med calibra turbo motor i og han sin er vist den siste som blei godkjent med den motoren, han fikk høre at det ikke går ann å få godkjent dem med sånne motorer lengre! mulig jeg er feil informert?!?!

Posted

opel gutta som skal godkjenne kadett c med c20xe motor(150hk). dem bruker komplett 1600 understell og 1600 bremseforsterker og pumpe. rek 2.2i skiver og kalipper foran. dette er godkjent opptil 150 hk på kadett c.

 

1600 bakaksel er ikke lett å få taki. men den tåler en hel del med diff brems.

skal du bruke 240 aksel. så må du montere 4-link.

 

grunnen til at opel gutta bruker cossie motoren er at den passer så mye bedre oppi enn en c20let. cossie har eksos på "riktig" side i forhold til br.kraftforsterker og ratt aksel.

 

det meste er mulig å godkjenne. men snakk med BT og hver saklig. skriv en god søkand. og bruk bremser og deler som er har tuv godkjenning.

Guest dadda rst
Posted

denne fyren driver å bygger opp kadetter med cossie maskiner å er meget flink å veit hva du trenger.jeg har også en kompis som har kadett med cossie maskin som er godkjent på bt,så det er nokk mulig ja.

Posted
sorry ot: men denne er til wingdude: du stenger en tråd med et bmw spørsmål, men lar denne opel diskusjonen gå uhemmet..

Skulle det cosworth-motor i BMW'en ??

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...