Anders_K Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Holder på å bytte topp på sierraen om dagen. Og når jeg skulle sette i kjedestrammeren til kamkjeden i så spatt den ut. Derfor lurer eg på om det går å presse den tilbake, eller om eg må kjøpe ny? Og skal det stå en fjær under den?? Takker for svar:) 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Du må ha ny. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 må vell ikek ha ny.. men jeg ville og ha kjøpt en ny en som wingdude sier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted February 4, 2007 Author Share Posted February 4, 2007 må vell ikek ha ny.. men jeg ville og ha kjøpt en ny en som wingdude sier... Hvordan kan den fikses da?? Skal det være en fjær under den?? 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 jeg har ingen anelse.. men har hørt flere har brukt de om igjen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Vet noen har klart å presse de inn igjen, men lett er det ikke. Bør låses før demontering Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford Stv Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Funker ikke å presse inn igjen. Da funker de ikke som de skal igjen. Jeg ville IKKE tatt den sjansen. Selv om det er dyrt med 500kr for ny. Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 jeg har ingen anelse.. men har hørt flere har brukt de om igjen... Hvorfor svarte du da ? Ingenting som detter inn i hodet på deg heller, til tross for at du nettopp har både lest og postet i tråden jeg startet for å ta opp tendensen som du og endel flere andre på forumet her står for, forsøpling Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 skal gå fint å presse den sammen igjen,men det er en slags sperre på den som må tilbake for at det skal gå .min bror har gjort dette flere ganger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 skal gå fint å presse den sammen igjen,men det er en slags sperre på den som må tilbake for at det skal gå .min bror har gjort dette flere ganger. Har også hørt om folk som har prøvd det der, og det har ikke gått så bra. Derfor er det ikke noe jeg vil anbefale, kan bli en billig forsikring å kjøpe en ny da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Hi hi .....Det er kort sagt riktig som Wingdude sier....både om strammern og Morty.... Det går ann å sette dingsen i en skrustikke å presse den inn igjen...men da "forsvinner" liksom spretten i den....og du kan like så godt bruke den som brevvekt... Jeg har også hørt folk si at man kan presse den inn igjen....men ingen har gjort det selv...så det.... Det du må gjøre....Etter at du har kjøpt ny strammesylinder... Er at du låser av hele den armen som hviler oppå strammern....med en passe stor skrutrekker gjennom og inn i toppen...(du ser fort hvor du skal stikke den hen) For meningen er å sørge for at strammern ikke spretter UT....så lås armen i nedre stilling.... PS...Ikke slipp dingsen nedi hullet heller....da kan den løse ut! Er en tilsynelatende møkkaløsning på et enkelt behov den der! Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford Stv Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Jepp. Billig forsikring. Ford Hønefoss tar 500kr. Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 (edited) Hi hi .....Det er kort sagt riktig som Wingdude sier....både om strammern og Morty.... Det går ann å sette dingsen i en skrustikke å presse den inn igjen...men da "forsvinner" liksom spretten i den....og du kan like så godt bruke den som brevvekt... "Jeg har også hørt folk si at man kan presse den inn igjen....men ingen har gjort det selv...så det...." Hvordan i hel.... tror dere dem som lager delen for Ford har fått sammen delen???Den ene delen er jo presset inn i den andre.Det sitter en sperre inni strammeren som hindrer den i å gå sammen igjen når den har gått i yttre stilling.Hvis man klarer å holde "sperra" i bakre posisjon når man presser strammeren sammen er den akkurat like bra som når den ble demontert.Hvis man bare setter strammeren i skrustikka og tvinger den tilbake så er muligheten for at den er defekt etterpå stor. Edited February 4, 2007 by cosworth540 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Du får ta deg en tur da vettu....og fikse dingsen... Skal ta å sage den ene jeg har i 2 og se på dette selv jeg....kommer med svar når jeg vet... Det jeg vet nå (etter å ha vridd å vendt på denne selv)....er at det er et lite hull på siden av dingsen...og der tenkte jeg at det skulle være mulig å "løse ut" en stopper....men nei....prøvde både med og uten trykk på sylinderen....vridde den rundt og lette etter "noe" å utløse....kom fram til at hullet sansynligvis er for at olja skal komme til...(det er også etter som jeg kan huske en oljekanal inn til der denne strammern sitter)... Når jeg dro for å høre med gutta på mekonomen, så visste ikke dem bak disken noe...og dem på verkstedet bare sa...Som Wingdude sier..."Bytt den!"...men det var etter litt mumling.... Med en ny en i hånda....fikk jeg ånden over meg til å kikke litt mer hardhendt på den gamle, og satte den i stikka...."knepp" sa det...og jeg tenkte først at den var grei igjen...men den var død.... Eller så er det kanskje flere enn en type av disse strammerne... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Jeg har resatt strammeren og brukt den flere ganger 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen- Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Jeg har resatt strammeren og brukt den flere ganger Lyst til å fortelle hvordan du fikk til det ? (hilsen en som har brukt 1500kr på kjedestrammere ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krona Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 I sierra boka til Haynes står en grei beskrivelse om dette.. Om hvor langt den har gått ifrahverandre og om du kan bruke den om igjen eller ikke.. Ford Escort RS Turbo S1 Ford Escort RS Turbo S2 Ford Escort XR3i 1983 Ford Escort RS1600i 1985 replika Ford Escort 1.3 1981 Volkswagen splittbuss 1967 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Det anbefales også at gliderene byttes Fortalte Verkmesteren på Bay Auto meg . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Har brukt tusenvis på sånne strammere sjøl. Er egentlig ganske enkelt, det som er vrient er å trykke den låseringen sammen, men man skrur inn stempelet. Hvis jeg husker riktig så skal låseringen i den nest øverste sporet. Det øverste er jo til en annen låsering som holder stempelet inne. Kan være litt tuklete. Fant en forklaring på nettet her, men mista linken desverre. Prøv å søk litt på google. 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted February 5, 2007 Author Share Posted February 5, 2007 Takker for alle svar! Men skal det være en fjær under den, nedi hullet?? 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn_H Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Skal ikke være fjær under selve strammeren, men inni strammern, er det en ganske kraftig fjær. det er denne som gjør at den spretter ut 88 Sierra Cosworth 2wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders_K Posted February 6, 2007 Author Share Posted February 6, 2007 oki.. da skjønner eg... Står en fjær nedi der... Takker 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now