Guest ZeroCool Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 hey..hva kam kan jeg ha på en 2.9 12v motor? fortere turtall..å hva koster noe sånt å hvor selges det? takker for svar.. MVH eivind
Guest ZeroCool Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 vert der inne å sett..men finner ikke noe
Guest Ørjan G Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 hey..hva kam kan jeg ha på en 2.9 12v motor? fortere turtall..å hva koster noe sånt å hvor selges det? takker for svar.. MVH eivind Kammen er det minste problemet. Lftfilterboksen, gass spjeldene, innsugsmanifolden, innsugskanalene i toppene, de originale eksosmanifoldene og eksosanlegget er alle mye dårligere for effekt enn hva kammen er. Den 2,9 L motoren som har mest Nm og hk har samme kammen som 2,4 L motoren har og kammen i seg selv er god nok til 180 hk.
Guest ZeroCool Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 hmmm...hvor henter jeg "fortere" turtall da? har et lettere svinghjul liggende da men det må da vere andre ting som funker på "fort Turtall"
Guest Ørjan G Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 hmmm...hvor henter jeg "fortere" turtall da? har et lettere svinghjul liggende da men det må da vere andre ting som funker på "fort Turtall" Svinghjul fra 2,8L er lettere og gjør at du henter turtall fortere. Standard luftfilterboks og eksosanlegg er tragisk, så trimfilter og effektanlegg hjelper mye. Grenrør hjelper også mye. Det neste på listen er porting og tilpassing av innsugsmanifold og gass spjeld (originalt er det mye svartrøyk på full gass og fullt turtall pga for lite luft) Du bør sjekke at tenningen er riktig justert. Deretter er det av porting og en liten planing av toppene. Trimkam er det siste du trenger.
Guest ZeroCool Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 okey...har svinghjul fra 2.8..har eff anlegg..å har skiftet ut luftfilterboxen med åpne filter..stilt tenning skikkelig oxo..å det er fortsatt "tregt turtall"..er grenrør å plane toppene igjen da tydelig vis..men jeg har et svinghjul fra 17m 2.0 v6..det er mye lettere enn 2.8 hjulet oxo..sette på det så tenker jeg det blir mye bedre.. takker for svar vertfall
Guest Ørjan G Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 Du kan også skifte til diff med lettere utveksling. Det hjelper mye mer enn hva 17M svinghjulet vil gjøre. Jeg byttet fra 3,45 til 3,89 på en 3,0L Granada jeg hadde. Det ble stor forskjell. Innsugsmanifolden til 2,9 motoren er utrolig mye dårligere enn 2,8 EFI manifolden. 2,8 har større gass spjeld. Du kan derfor godt slipe og pusse litt innvendig i 2,9 manifolden, spesielt der hvor den er delt. Det hjelper.
p-granada Posted February 8, 2007 Posted February 8, 2007 2,9l BRC motoren har kjennemerket F på toppen har samme kam som 2,4. Denne sitter det ikke katalysator på 150hk@5700/233nm@3000 . komp. 9,5:1 MEN på 2,9l BRD og BRE motorene sitter det en annen kam på. Det er også lavere komp i denne enn i 2,9 BRC BRD og BRE har komp. 9,0:1 BRD har 146hk(ikke 145=P)@5700/222nm@3000 BRE har 146hk@5700/226nm@3000 Disse motorene er org. med katalysator. Disse har kjennemerke K Eneste forskjell på BRD og BRE er at BRD ble levert med enten type N kasse eller automat og BRE ble levert med MT75 eller automat.
Slåstad RS Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Vurderer å kjøpe en slik motor ( 94.mod. 118000 km) , men er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo. Noen tips , og virkelige tall på resultatet? Ser Caprisport liker å montere dem i Capri , og da i 175hk verjson( Trimmet.) Hva må til? Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
2.8 injection Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Vurderer å kjøpe en slik motor ( 94.mod. 118000 km) , men er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo. Noen tips , og virkelige tall på resultatet? Ser Caprisport liker å montere dem i Capri , og da i 175hk verjson( Trimmet.) Hva må til? caprisport gutta har fått med høyere kompresjon, mer interesant kam som de kaller det og eksos ut 190hk av 2.9 motoren de har i den capri'n. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Guest ZeroCool Posted February 12, 2007 Posted February 12, 2007 sette på diff fra granada 2.0 vil vel funke oxo? bedre aks men mindre toppfart? vil jeg tro..?
Guest Ørjan G Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Er litt usikker på hva som må til for å få de til å puste litt bedre uten å sette på turbo. Noen tips ? Hva må til? Innsugsmanifolden på 2,9L er forferdelig. Det motoren fortjener er en ombygget 2,8 EFI manifold + grenrør og bedre eksosanlegg, gjerne det originale fra Sierra Cosworth. Dette sammen med luftfilter og justet bensintrykk vil totalt forandre motoren. Jeg holder på med dette og forventer 175 - 180 hk.
Guest Erik Braseth Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 (edited) Jeg har alltid trodd at BRE var motorene som ble montert på biler med 4x4. Jeg har nemlig en BRD motor, men i 89 brukte de ikke type9 lenger så den måtte ha blitt levert med enten automat (slik min var originalt) eller mt75. De fleste plasser står forøvrig 5500rpm oppført som turtallet ved maks effekt. Noen som har data på de originale kammene brukt på forskjellige 12v? Durasjon, åpne/lukke, løft osv Edited February 28, 2007 by Erik Braseth
Guest Ørjan G Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 Jeg har alltid trodd at BRE var motorene som ble montert på biler med 4x4. Jeg har nemlig en BRD motor, men i 89 brukte de ikke type9 lenger så den måtte ha blitt levert med enten automat (slik min var originalt) eller mt75. De fleste plasser står forøvrig 5500rpm oppført som turtallet ved maks effekt. Noen som har data på de originale kammene brukt på forskjellige 12v? Durasjon, åpne/lukke, løft osv Dersom jeg i farten husker rett har 2,9 med 222 NM og 145 Hk 276 grader. 2,4L og 2,9 L med 233 og 150 hk har 264 grader. Løftet får jeg komme tilbake til.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now