PushDown Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Hei! Noen Som vet om dette funker og hvor mye det vil koste og få turbo på denne motoren? Eventuelt annen trimming?Noen Som har erfaringer med og "lett" trimme disse motorene?Takker for svar=) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Det ble levert turbo/twinturbo sett til disse motorene før, fra turbo technics hvis jeg husker navnet rett. http://www.pistonheads.com/sales/84284.htm, salgsannonse for en slik bil. Er bilde av motorrommet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Snakk med frode øverby på gjøvik. Han har bra peiling på å trimme ford V6. Spesielt turbo. Skaffer det meste innen trim. Han kaller seg ford-babe eller noe lignende her. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Min prosjekt tråd om turbo på en 2.8i. I prinsipp det samme som å turbokonvertere en 2,9. http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24168 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 27, 2007 Author Share Posted January 27, 2007 Min prosjekt tråd om turbo på en 2.8i. I prinsipp det samme som å turbokonvertere en 2,9. http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24168 Skal titte på den nå=) Hadde ikke planer om turbo på 2,9 akkurat nå, Men ville høre åssen det ligger ann og få tak i og hvor dyrt det vil koste meg og få inn en turbo i Maskinen;) Hvor mye tipper du det vil koste og hvilken andre deler Må jg bytte for og få inn en turbo? Har ingen peil innen turbo..Hvor mye Økning vil jg få evt av en helt grei turbo? Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8 injection Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 Skal titte på den nå=) Hadde ikke planer om turbo på 2,9 akkurat nå, Men ville høre åssen det ligger ann og få tak i og hvor dyrt det vil koste meg og få inn en turbo i Maskinen;) Hvor mye tipper du det vil koste og hvilken andre deler Må jg bytte for og få inn en turbo? Har ingen peil innen turbo..Hvor mye Økning vil jg få evt av en helt grei turbo? kommer helt ann på hvor mye du skal lade det, men hvis du bare skal over 200hk, så trenger du egentlig ikke gjøre så mye med selve motoren.men hvis du har MAP versjonen så burde du bytte ledningsnett så du får lmm istede, map sensoren er ikke særlig glad i overladning.men grenrør/manifold til turbo'n må du nok regne med å lage selv 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 28, 2007 Author Share Posted January 28, 2007 kommer helt ann på hvor mye du skal lade det, men hvis du bare skal over 200hk, så trenger du egentlig ikke gjøre så mye med selve motoren.men hvis du har MAP versjonen så burde du bytte ledningsnett så du får lmm istede, map sensoren er ikke særlig glad i overladning.men grenrør/manifold til turbo'n må du nok regne med å lage selv OKei Vet du hvor mye dette vil koste sånn ca i deler? Tenkte ikke og gjøre sånn altfor mye med motoren fordi har ingen erfaring med og sette opp turbo hehe=) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 Hvis du lager trykkrør og manifoiler selv kommer du langt med en 1000 til 1500kr. I tilleg kommer alt det andre. Regn med minimum to - tre lapper pluss selve turboen(e) Du bør også ha et tilleggsprut. 3000kr pluss minus.Billig trimming i tillegg er å innvestere i turbotoppakninger og forsterkede topplokksbolter. Han frode jeg nevnte over kan skaffe det. Da snakker vi borti 300hk. Men da er det andre ting du bør ha igjen. BB-lambda og A/F måler og sånne ting men i nøden uten. Det baller det på seg...!! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Hvis du lager trykkrør og manifoiler selv kommer du langt med en 1000 til 1500kr. I tilleg kommer alt det andre. Regn med minimum to - tre lapper pluss selve turboen(e) Du bør også ha et tilleggsprut. 3000kr pluss minus.Billig trimming i tillegg er å innvestere i turbotoppakninger og forsterkede topplokksbolter. Han frode jeg nevnte over kan skaffe det. Da snakker vi borti 300hk. Men da er det andre ting du bør ha igjen. BB-lambda og A/F måler og sånne ting men i nøden uten. Det baller det på seg...!! Takk Takk For informasjonen dere=) Åssen blir det med og registrere den med turbo da? Eller dropper dere og registrere:P? Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Jeg har begynt på arbeidet med å få godkjent den med twinturbo nå. Ei evig lang pappirmølle og telefonnr. Er nesten umulig å få til. Nesten som å gnage seg gjennom ei tre meter tykk armert bettongdør for å komme frem til riktig mann i biltilsynet bare. Men det er gjort før.......! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 hvis du har MAP versjonen så burde du bytte ledningsnett så du får lmm istede, map sensoren er ikke særlig glad i overladning. Den originale map sensoren er sikkert ikke helt optimal når man går over 1bar (atmosfæretrykket). Men hva med å bruke 2 eller 3 bars map som yb motorene har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Den originale map sensoren er sikkert ikke helt optimal når man går over 1bar (atmosfæretrykket). Men hva med å bruke 2 eller 3 bars map som yb motorene har? Hva er et Map egentlig? Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 manifoild absolut pressure. altså den som måler hvor mye trykk det er i innsugsmanifoilden din Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Det går ikke å erstatte den orginale map- sensoren med en to eller tre bars map. Alle mapsensorer gir uansett makstrykk, en spenning på 0-5Volt. En èn bar mapsensor gir 5Volt ved atmosferisk trykk. Altså full gass med en sugemotor.(Sugemotor = motor uten turbo hvis noen er i tvil om det) En to bars map sensor gir vel 2,5 volt ved atmosferisk trykk og 5 volt ved en bar overtrykk. 0Volt er lik absolutt vakum uansett type mapsensorDa må man brenne en helt ny chip og sette inn i hjernen (ECU). Det ville bli fryktelig dyrt med mange timer med kjøring i benk for å mappe det nye chippet hos et trimmingsverksted. Hvis det i det heletatt er mulig koster det sikkert minst 10 lapper Forklaring for den uvitende: Ved absolutt vakum, altså et rom uten noe som helst med luft er det 0 bars trykk. (0 atmosferer)Ved havoverflaten, altså den luften vi puster i er det en atmosfere. (en bar) (0bar på en tradisjonell turbotrykksmåler eller manometer. Sånne målere måler antall bar i overtrykk)Det vil si at en to bar mapsensor måler over over et område på to atmosferer. Det vil si fra -1 på turbotrykksmåleren (absolutt vakum) til en bar overtrykk. En tre bar måler over et område på tre atmosferer, også videre... Men fortsatt gir dem ikke mere eller mindre en 0-5 Volt i signalet til hjernen. Rett meg hvis det er noe som ikke stemmer. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 På coswort og slike biler finnes det ferdige tilpassede chip å få hvis mapsensoren blir byttet fra den orginale to bar til en tre bar. Et must hvis man skal skru opp trykket til over en bar. Derfor blir det en del billigere sammenlignet med å lage et helt nytt chip til f.eks en 2,9 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 (edited) Hva er et Map egentlig? Mapsensoren måler som nevnt overtrykket/vakumet i innsuget og sender et signal til hjernen i bilen. Hjernen beregner ut i fra det hvor mye luft som motoren bruker og blander inn bensin etter det. På de fleste litt eldre biler sitter det en luftmengde måler(LMM) istedenfor mapsensor. Den sitter som oftest der slangen/røret går inn i luftfilterboksen. Inne i Luftmengdemåleren er det et fjærbelastet spjeld som åpner seg ettersom hvor mye luft som passerer. Stengt spjeld = 0 Volt, Helt åpent = 5 Volt. LMM er bedre en MAP hvis du skal sette på turbo på en bil som ikke har det fra før siden den ikke kutter signalet til hjernen hvis den får høyere trykk en det den er beregnet for. Når MAPsensoren kutter signalet kutter jo også bensintilførselen til motoren og det blir akkurat som å slippe gassen. Du ødelegger i værstefall motoren. Men det finnes råd mot det og....! edit: skriveleif.. Edited January 29, 2007 by Silkesvarten 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 29, 2007 Author Share Posted January 29, 2007 Mapsensoren måler som nevnt over trykket/vakumet i innsuget og sender et signal til hjernen i bilen. Hjernen beregner ut i fra det hvor mye luft som motoren bruker og blander inn bensin etter det. På de fleste litt eldre biler sitter det en luftmengde måler(LMM) istedenfor mapsensor. Den sitter som oftest der slangen/røret går inn i luftfilterboksen. Inne i Luftmengdemåleren er det et fjærbelastet spjeld som åpner seg ettersom hvor mye luft som passerer. Stengt spjeld = 0 Volt, Helt åpent = 5 Volt. LMM er bedre en MAP hvis du skal sette på turbo på en bil som ikke har det fra før siden den ikke kutter signalet til hjernen hvis den får høyere trykk en det den er beregnet for. Når MAPsensoren kutter signalet kutter jo også bensintilførselen til motoren og det blir akkurat som å slippe gassen. Du ødelegger i værstefall motoren. Men det finnes råd mot det og....! Takk Takk for informasjon=) Føler jeg lærer en god del her hehe:) Ja hadde vært kjeddelig om MAPsensoren hadde kuttet da=/ Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 kutt ut hele org styreenheten, og kjøp datasprut.. bedre ig billigere, og mer optimalt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 Hel enig. Men det koster fort 20 lapper eller mer for styreenhet med alle sensorer, seks dyser og tenningsanlegg. Fem lapper i mapping og hvis du må sette bort bilen for montering så baller det på seg en del.Jeg skal bytte ut datasprutet i min bil etterhvert i et nytt et som jeg har og da er det en viss mulighet for at jeg selger det gamle. Det ligger det jo ferdig program på til 2,8V6 med 462 hk.Men det ser ut til at det kan bli en stund til. Halvt år kansje.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 ja det er ikke billig å trimme når man skal gjøre det skikkelig desverre, hehe penger får fort ben å gå på!!! Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Siden det er linket til denne tråden fra "turbo på V6 - infotråd" der den står under "Map sensor på 2,9efi" så er vel dette stedet å poste mitt spørsmål http://www.kemparts.com/TechTalk/tt11.asp <- her står det om mapsensoren som ford bruker. Dessverre virker den ikke på samme måte som slikesvarten forklarer lenger opp. Dessverre, fordi at dersom den ga signalet som volt tilbake til "inngangen" på hjernen ville det vært mulig å brukt en zener diode for å begrense spenningen som kommer til hjernen. Slik at alt virker som normalt, helt til sensoren "ser" 1 atmosfæres trykk (og sender ut 5 volt). Alt over 5 volt blir blokkert av dioden (hjernen "ser" bare 5 volt), fram til signalet igjen faller under 5volt og ting virker slik det normalt gjør. Signalet fra sensoren varierer altså mellom 92 og 162Hz, men er det lineært, slik at man kan lure det til på ca samme måte som hvis sensoren ga ut spenning? Men hva er det egentlig som skjer når sensoren oppdager mer trykk enn atmosfærestrykket? Kutter den signalet, fortsetter det bare å stige, eller er ikke signalet/frekvensen lineær med (under)trykket i det hele tatt? Bare noe jeg satt og tenkte på på jobb i dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcen Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 sorry offtopic men hva er en turbu?!?!?! Mondeo ST TDCI "machine silver" zito miracle 19...bixenon og led overalt... green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler. pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene 87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 sorry offtopic men hva er en turbu?!?!?! Bruk fantasien!! Siden det er linket til denne tråden fra "turbo på V6 - infotråd" der den står under "Map sensor på 2,9efi" så er vel dette stedet å poste mitt spørsmål http://www.kemparts.com/TechTalk/tt11.asp <- her står det om mapsensoren som ford bruker. Dessverre virker den ikke på samme måte som slikesvarten forklarer lenger opp. Dessverre, fordi at dersom den ga signalet som volt tilbake til "inngangen" på hjernen ville det vært mulig å brukt en zener diode for å begrense spenningen som kommer til hjernen. Slik at alt virker som normalt, helt til sensoren "ser" 1 atmosfæres trykk (og sender ut 5 volt). Alt over 5 volt blir blokkert av dioden (hjernen "ser" bare 5 volt), fram til signalet igjen faller under 5volt og ting virker slik det normalt gjør. Signalet fra sensoren varierer altså mellom 92 og 162Hz, men er det lineært, slik at man kan lure det til på ca samme måte som hvis sensoren ga ut spenning? Men hva er det egentlig som skjer når sensoren oppdager mer trykk enn atmosfærestrykket? Kutter den signalet, fortsetter det bare å stige, eller er ikke signalet/frekvensen lineær med (under)trykket i det hele tatt? Bare noe jeg satt og tenkte på på jobb i dag. Mener den kutter signalet. Allefall gjorde den møkkasensoren som satt i twincam corollan jeg hadde for mange år siden det. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 (edited) Hvis sensoren kutter signalet tilbake til hjernen vil jo ikke en slik framgangsmåte fungere i det hele tatt. Uansett så ser det ut til at det kan være vrient å overstyre frekvensen som går ut av sensoren.. Da blir det tilbake til pønskingen med ventil på vakumslangen mellom manifold og sensor. Da har jeg noe å fundere på på jobb i morgen også Leste i en annen tråd at ca 0,4 bar overtrykk kunne gå greit før sensoren kutta. Noen som tør gjette på effekt i en original 2,9 ved 0,3-0,4 bar trykk? Edited July 26, 2007 by Erik Braseth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnes Racing Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 jeg har akkurat laget en 2.9i twin turbo,lader 0.4 bar nå å den funker helt utmerket.nissan 300zx turboer,fullt ladetrykk fra 1800 rpm. TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now