Jump to content

amerikanske "grønn dyser"


viggo

Recommended Posts

nummer på brun dysene er E5ZE-A3B. trenger ikke være no feil med dysene, men jeg har problemer med at det går for magert ved høyere turtall/turbotrykk, og for fett på tomgang, ved normal kjøring ser det bra ut, afr fra 13 - 15, ved en bar ladetrykk ligger afr på 15 - 15,5 ved høyere ladetrykk går det enda magrere, har brune dysene, 3 bar map, org turbo og luftfilter, 3" eksos, steg 2 chip,,

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

nummer på brun dysene er E5ZE-A3B. trenger ikke være no feil med dysene, men jeg har problemer med at det går for magert ved høyere turtall/turbotrykk, og for fett på tomgang, ved normal kjøring ser det bra ut, afr fra 13 - 15, ved en bar ladetrykk ligger afr på 15 - 15,5 ved høyere ladetrykk går det enda magrere, har brune dysene, 3 bar map, org turbo og luftfilter, 3" eksos, steg 2 chip,,

 

Se på den andre siden av dysene. Der står dysenummeret 0 280 150 ???.

803 dysene er unike og derfor"uerstattelige". Det er / var en som pusher / pushet noen brune dyser som erstatning, men ikke skjønner jeg hvorfor folk kjøper disse.

 

Mange av dem som er fornøyet og har lite tull og gode resultater har gjerne følgende deler som er gode og som de siste 20 årene har vist seg å fungere og holde:

 

Anbefales:

1. 803 dyser.

2. -31 eller -34 actuator.

3. Dumpventil Gr.A eller lignende som er tatt frem med fokus på funksjon.

4. T34 turbo.

5. Vi ser at det er lett å få tak i chip som er 100% tilpasset akkurat dette oppsettet.

 

Dersom man velger å erstatte noen av de ovennente med andre deler for å "prøve noe nytt", eller "forbedre", eller spare en krone eller to, da mener jeg at sjansene for dårligere resultater og mer tull, øker kraftig.

 

Eks.

 

Håper jeg får se:

 

1. Brune "grønndyser".

2. Jalla-actuator i alu. Gjerne med avtagbart lokk og valgfrie fjærer.

3. Dumpventil med fokus på lyd og styling. Disse lekker lett og kan derfor gi ustabilt ladetrykk og dårlig futt, men hva gjør vel det så lenge de avgir "tøff" lyd.

4. E46 turbo.

5. Chip. Lykkeboden wannebe racing. Man får håpe at man iallefall ender opp med ett chip som har verdier i nærheten av hva motoren trenger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

det eneste som står på dysene ellers, er 744 c , står oppå plasten på dysene, chip skal være "jenspeed" type.

tar og prøver med orginaldysene i morgen, bare for å sammenligne litt...

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Googlet meg frem til at disse E5ZE-A3B Nippon Denso dysene med delenr #15505 originalt er levert til:

 

 

 

BUICK 84-95,

CHEV,

PONT 85-92,

FORD,

LINC

86-95,

F TRK 85-95,

JEEP 87-90,

MAZDA 91-95 ,

MERC 86,91-95,

OLDS 84-94,

ROVER 87,

SAAB

86-90,

VOLVO 83-86

 

Til sammenligning er 803 dysene originalt levert til Porche 944 Turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nummer på brun dysene er E5ZE-A3B. trenger ikke være no feil med dysene, men jeg har problemer med at det går for magert ved høyere turtall/turbotrykk, og for fett på tomgang, ved normal kjøring ser det bra ut, afr fra 13 - 15, ved en bar ladetrykk ligger afr på 15 - 15,5 ved høyere ladetrykk går det enda magrere, har brune dysene, 3 bar map, org turbo og luftfilter, 3" eksos, steg 2 chip,,

 

Hvordan disse dysene oppfører seg, hva de leverer etc.. sies i tråden her er det samme som 803, og at det fungerer fint, mulig det, men noe skiller seg da ut på ditt oppsett fra andres "803 bosch" oppsett. Er enig med Pelle ang. det å bruke deler som en vet passer sammen, ang. chip så er de viktig at man f.eks ved bytte fra 403(gråe) til Siemens 3102 (599cc) får en chip som er tilpasset disse dysene, hvis ikke vil man måtte skru bensintrykket ned i kjelleren for at bilen skal fungere, og bra vil det IKKE bli.

 

Dersom det er jeg som har laget den (?) så har du vel snakket med meg, og har mitt telefonnummer->Ring meg!

 

Dersom du skriver opp hvordan A/F ratio du har fra -1->0bar (0-1bar atsmofæretrykk) og så fra 0bar til det ladetrykket du kjører maks på (selvf. mer fin-inndelt en det jeg satt opp her f.eks 1.1, 1.2, 1.3 bar etc..), så skal jeg fjerne der hvor den går fett og legge på der den går magert, så skal du få en chip med en bensingrafe som passer til ditt oppsett ;-)

Link to comment
Share on other sites

satt noen slike på en motor jeg hande for en stund siden sammen med et steg 3 chip og den forige eierren sa at de var noe i nerheten av de grønne , men var mindre så han hadde vært testa med bredbåndssonde og da måtte han helt opp i 4.5bars bensin trøkk for at bilen ikke skulle gå for magert over 1.1 i lad trykk...

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

@ pukkelrygg, joda det stemmer at jeg har snakket med deg på tlf, for øyeblikket må jeg gå tilbake til steg 1 oppsettet , men så snart jeg har fått det andre på plass igjen og målt litt, så ringer jeg :)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

satt noen slike på en motor jeg hande for en stund siden sammen med et steg 3 chip og den forige eierren sa at de var noe i nerheten av de grønne , men var mindre så han hadde vært testa med bredbåndssonde og da måtte han helt opp i 4.5bars bensin trøkk for at bilen ikke skulle gå for magert over 1.1 i lad trykk...

 

Dette tyder jo på at de ikke leverer det samme som 803 dysene, hadde vært artig å finne noe data på disse dysene, hva de levere ved hvilket trykk.

Er det noen der ute som har bremset noe "bra" tall med disse dysene? Dere som har brukt disse dysene, hvilket grunntrykk-bensin har dere satt disse på?

 

Viggo: På chip/under står det mest trolig et nummer, dersom du gir meg dette kan jeg sjekke hvilken chip jeg har laget til deg, og så gå inn i imagen på denne å se om hva jeg har å gå på for å gi mer bensin på topp. Har jeg f.eks kun 10% igjen opp til 100% åpning i map av dyser, og du har 15.5 A/F på fullt blås så er ikke det nok for å legge deg på den safe siden av 12.6 A/F. Da må du begynne å skru opp bensintrykket ditt, hva er grunntrykket ditt satt på idag?

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

@ pukkelrygg, det står 11 under chip, bensintrykket er sett til 3,5 uten vacum på tomgang, ang dysene så er det noe variabel innfo å finne om de, varierer fra 350 - 380 ccm, så de burde jo greie seg både til steg to og 330 oppsett, men det vil vel bli noe knot hvis chip er programert etter 380ccm (grønn dyser) og disse leverer 350ccm ?

en side som har data på brun dysene er denne http://www.witchhunter.com/flowdatapix/dE5ZE-A3B.jpg

andre steder, forum etc.. er de omtalt som 380 dyser og 370 dyser,,,

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

@ pukkelrygg, det står 11 under chip, bensintrykket er sett til 3,5 uten vacum på tomgang, ang dysene så er det noe variabel innfo å finne om de, varierer fra 350 - 380 ccm, så de burde jo greie seg både til steg to og 330 oppsett, men det vil vel bli noe knot hvis chip er programert etter 380ccm (grønn dyser) og disse leverer 350ccm ?

en side som har data på brun dysene er denne http://www.witchhunter.com/flowdatapix/dE5ZE-A3B.jpg

andre steder, forum etc.. er de omtalt som 380 dyser og 370 dyser,,,

 

Okay, gjør som jeg skrev tidligere, skriv opp A/F ratio / RPM fra -1 til lade trykket du tester med, selvfølgelig ikke gå for høyt når den går magert!

Du kan også skru opp bensintrykket ditt til den går bra/korrekt oppe, og så skriv opp hvor den går for fet, så tar jeg å fikser dette!

 

Har sjekket chip image, og denne fungerer glimrende med bosch 0 150 280 803 (grønne) dyser og til ditt "standard" oppsett.

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Se på den andre siden av dysene. Der står dysenummeret 0 280 150 ???.

803 dysene er unike og derfor"uerstattelige". Det er / var en som pusher / pushet noen brune dyser som erstatning, men ikke skjønner jeg hvorfor folk kjøper disse.

 

Mange av dem som er fornøyet og har lite tull og gode resultater har gjerne følgende deler som er gode og som de siste 20 årene har vist seg å fungere og holde:

 

Anbefales:

1. 803 dyser.

2. -31 eller -34 actuator.

3. Dumpventil Gr.A eller lignende som er tatt frem med fokus på funksjon.

4. T34 turbo.

5. Vi ser at det er lett å få tak i chip som er 100% tilpasset akkurat dette oppsettet.

 

Dersom man velger å erstatte noen av de ovennente med andre deler for å "prøve noe nytt", eller "forbedre", eller spare en krone eller to, da mener jeg at sjansene for dårligere resultater og mer tull, øker kraftig.

 

Eks.

 

Håper jeg får se:

 

1. Brune "grønndyser".

2. Jalla-actuator i alu. Gjerne med avtagbart lokk og valgfrie fjærer.

3. Dumpventil med fokus på lyd og styling. Disse lekker lett og kan derfor gi ustabilt ladetrykk og dårlig futt, men hva gjør vel det så lenge de avgir "tøff" lyd.

4. E46 turbo.

5. Chip. Lykkeboden wannebe racing. Man får håpe at man iallefall ender opp med ett chip som har verdier i nærheten av hva motoren trenger.

 

Hei Pelle Væck , har prøvd å sende deg PM men boksen din er full...

Du virker som en mann med god innsikt i motorteknologi , og som ikke farer med tomprat.

Jeg har planer om en "riktig" bygd ohc turbomotor , og ønsker tips om turbo, kam , komp osv.

Kan du kontakte meg?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...