Ovar Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Noen som har svar på hvordan en skal kjøre inn en nybygd motor , den er borret med nye stempel og ringer... Hvordan skal dette foregå og hvor lenge? 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 la den stå å gå 10min elno, så sjekker du at alt er i orden med oljetrykk osv. kjør noen mil og bytt olje + filter. så kan du ta det rolig derfra.funka fint for meg hvertfall. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 står mange bra tips her som er helt i mot det bilindustrien mener er rett innkjøring av ny motor,og tips om hvilken type motorolje som bør brukes http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 kjør variert , lange drag osv, med moderat ladetrykk i ca 50 mil, bytt olje og filter, tut og gi gass. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest RACEFIX Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Ovar, bruk delsyntetisk 10w40 olje, kjør variert, unngå for mye tomgang med dertil lavt oljetrykk. Jeg pleier kjøre ca 10 mil, bytte olje/filter og kjøre 40-50 mil til. Deretter er værstingen klar for nok et oljeskift med god 5w40 syntetisk olje og bare hardkjøring:-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest abn0rmal Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Tror det er en ide å la motorn bli kald mellom "draga". Link to comment Share on other sites More sharing options...
capri-rs Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 står mange bra tips her som er helt i mot det bilindustrien mener er rett innkjøring av ny motor,og tips om hvilken type motorolje som bør brukes http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm virker bra disse tipsa her. har god erfaring på nye motorsykler med dette "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car."Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car."Horsepower" is how fast you hit the fence."Torque" is how far you take the fence with you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 vist du har arp toppbolter så skal motor gå på tomgang den første gangen og bli varm, ikke røre gasspedalen, så skal motor kjøle seg helt ned, gjerne vente en dag, så må du ta av topplokket\dekselet og etterstramme boltene, ellers kommer toppakning til å begynne å lekke om kort tid, jeg fikk høre at de 10første milene skal det brukes mineralolje, så går man over til det man har erfaring med, viktigste er vel og holde seg til en type olje etter første mineraloljen, helle litt olje i inntaket til oljen og spinne turbinhjulet rundt en stund, Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 pass på å dra den lenge på starteren uten at tenninga er på, koble av tennledningen fra coilen f.eks.sånn at du får opp oljetrykket i motoren før den startes.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 pass på å dra den lenge på starteren uten at tenninga er på, koble av tennledningen fra coilen f.eks.sånn at du får opp oljetrykket i motoren før den startes.. Jeg pleier å dra opp oljetrykket med en batteridrill og en bitsholder på den akslingen som driver fordeleren og oljepumpa,før fordeler er montert.Da slipper motoren å gå rundt før den har oljetrykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 jeg pleier og å gjøre slik som cosworth540 sier med batteridrill.. funker knall og hele motoren har oljetrykk før du har startet.. dvs alt er fyllt opp og alt er på plass første runden Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 hmm, jeg skjønte ikke helt det med bateri drillen, kan du forklare litt bedre, hørtes ikke dumt ut ihvertfall Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 oljepumpa er drevet igjennom fordeleren, dvs den sekskanta "stanga" som sitter under fordeleren.. du tar ei pipe som passer på den og setter en forlenger i batteridrillen og setter den nedpå "stanga" og vrir den rundt akuratt som att fordeleren skulle gått rundt, da går oljepumpa og du får oljetrykk Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 så kommer tusen kroner spørsmålet, hvordan klarer man å stappe en drill ned der mens innsuget står på? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 så kommer tusen kroner spørsmålet, hvordan klarer man å stappe en drill ned der mens innsuget står på?Ingen her som har sagt at innsuget skal være på motoren!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Ingen her som har sagt at innsuget skal være på motoren!!! hehe men da var det noe annet, synd at mitt er skrudd fast da Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 så kommer tusen kroner spørsmålet, hvordan klarer man å stappe en drill ned der mens innsuget står på? forlengere gjør susen.. regreim og fordeler må være demontert da.... -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Alternativet er å sette en pipe i luftskralle og rotere reimhjulet, da må reg.reima være av selvsagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ovar Posted January 23, 2007 Author Share Posted January 23, 2007 Ok , glimrende med bra svar ! Men bør motoren gå med nøyaktig map av bensin , AFR og slikt.... 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 nøyaktigt blir det vel ikke hvis man bruker datasprut, men man får jo en slags oppstart map, det må jeg gjøre ihvertfall, nå vet jo ikke jeg hva styring du bruker, men bruker du orginalt så er det nå vel bra map på den? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ovar Posted January 23, 2007 Author Share Posted January 23, 2007 Ok ,får bruke oppstart map på den , har datasprut..... 530whp570nm E85 pure Ebb\Bsh power 2007 Shelby Cobra GT500 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 hehe men da var det noe annet, synd at mitt er skrudd fast da det er prat om en nybygget motor her,og da går det an å vente med å sette på innsuget til du har fått dratt opp oljetrykket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 det er prat om en nybygget motor her,og da går det an å vente med å sette på innsuget til du har fått dratt opp oljetrykket. ja men slik går det når man hører på allt som alle sier, er jo 999måter og gjøre på så jeg skal nok få det til jeg og, Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 innsuget kommer vell ikke iveien for fordeleren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 vist du har arp toppbolter så skal motor gå på tomgang den første gangen og bli varm, ikke røre gasspedalen, så skal motor kjøle seg helt ned, gjerne vente en dag, så må du ta av topplokket\dekselet og etterstramme boltene, ellers kommer toppakning til å begynne å lekke om kort tid, jeg fikk høre at de 10første milene skal det brukes mineralolje, så går man over til det man har erfaring med, viktigste er vel og holde seg til en type olje etter første mineraloljen, helle litt olje i inntaket til oljen og spinne turbinhjulet rundt en stund, Jeg vil anbefale at du hører med Mobeck om han går god for den type innkjøringprosedyre som du beskriver på de kammene han leverer, FØR du starter opp. Mange har havarert kammene sine, akkurat pga slik behandling. "På andreplass" er lekkasje forbi stempelfjører pga misforstått "snillhet" og dillekjøring med helsyntetisk olje. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now