Jump to content

mk1 går kald


Guest grændis

Recommended Posts

Guest grændis

okey... har ein 94 modell mondeo 2.0i sedan...

når eg kjører med den viser tempratur måleren at den går kald... etter ei stund på tomgang går den opp på normal tempratur og vifta starta motoren kjem midt på "normal"...

ke kan være feil??

Link to comment
Share on other sites

Termostat og føler.. Kjøp nytt på Ford, koster ikke alverdens..

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Guest ST200evil
På mekonomen siden så står det 2 typer termostater, og 2 typer følere til kjølevannet.. Kan noen si meg hva som er riktig..? =S

 

er forskjell på motorene dette da.. så ingen her sånn uten videre som kan si hvilken du skal ha..

Link to comment
Share on other sites

Tok en rask kikk på Mekonomen sine sider. Fant ikke noen temp føler der, men to termostater. Den ene er på 88 grader, den andre på 92. Begge passer, men gå for 92, vi bor tross alt i Norge

 

Men før du handler, sjekk prisen hos Ford, finish nr 1001993 om jeg ikke husker feil

 

Legg et oppsamlingskar under der termostaten sitter og bare skru opp skruene. Da tapper du ikke mer enn nødvendig. Men er det lenge siden du har skiftet kjølevæske kan du jo ta av nedre radiatorslange med det samme, og fylle på ny væske etterpå. Sparer et toppakningskift på det

Lufting er vanligvis ikke noe problem på disse, la bilen gå på tomgang til den er varm uten lokk på tanken så går det vanligvis greit

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg drar på mekonomen, eller no sånt, så får jeg riktig? Men må jeg tømme ut allt kjølevæsken når jeg skal bytte termostaten?

jeg har 92 typen, da ligger nåla litt over midten, 88 er midt på.

 

Termostaten sitter omtrent på laveste pungt i hele kjøle systemet, så når du tar av slangene renner alt ut unasett. Så der er det bare å slenge på nytt.

 

Husk å starte motoren med påfullingslokket oppe så du får ventilert systemet.

Link to comment
Share on other sites

Er en smal sak og bytte termostaten. Har byttet den og varme registeret (er knot) :S, pga ikke varme i bilen, men nå har nåla sunke tilbake til buns igjen! :angry:

Er det fordi termostaten altid er oppe eller er det fordi sensoren ikke er helt i form, eller begge deler?? Har varme i bilen og slikt nå! kansje ikke så mye som det kan være, men ikke så langt i fra! Er bare så iriterans og ha det sån! Liker best at alt er og ser i orden ut! hehe

 

Husker ikke å mye termostaten kosta, kjøpte min hos ford, men va heilt overkomelig pris, samme med varme registeret faktisk! :D

Men noen her som har peiling på å mye den sensoren koster! sån ca??

-=Mondeo 2.0 SI 16V=- Solgt

-=Volvo 240 GL=-

-=Hiace arb bil=-

-=Mondeo 07 stw Titanium=-

Link to comment
Share on other sites

Er en smal sak og bytte termostaten. Har byttet den og varme registeret (er knot) :S, pga ikke varme i bilen, men nå har nåla sunke tilbake til buns igjen! :angry:

Er det fordi termostaten altid er oppe eller er det fordi sensoren ikke er helt i form, eller begge deler?? Har varme i bilen og slikt nå! kansje ikke så mye som det kan være, men ikke så langt i fra! Er bare så iriterans og ha det sån! Liker best at alt er og ser i orden ut! hehe

 

Husker ikke å mye termostaten kosta, kjøpte min hos ford, men va heilt overkomelig pris, samme med varme registeret faktisk! :D

Men noen her som har peiling på å mye den sensoren koster! sån ca??

Tror jeg betalte ca 130 kr på bilekstra

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...