Jump to content

Avgifter 2007


Sta1n1

Recommended Posts

Hei, leste litt på vg.no men forstod ikkje helt. Disse avgiftene for biler med høyt co2 utslipp osv, gjelder det for kun nye biler og nylig importerte biler ?! Eller gjelder dei samme avgiftene for brukte biler som har våre registrert i norge i lang tid ?! http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=159453

 

Blir så fortvila, og blir ennå mer fortvila når eg ser dette http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=178282

Viss eg forstår rett så kommer disse avgiftene for at staten skal ha mer penger, ikkje for å forurense mindre !

Link to comment
Share on other sites

Staten bryr seg fint lite om miljøet, prioritet nr 1 er mere penger i statskassa. "Ola Dunk" blir lurt hver gang.

 

I den nye omleggingen ble vi også lurt. "Nå skal vi gjøre om bilavgiftene, så alle kan kjøpe miljøvennlige biler."

Det som skjedde var at de byttet ut slagvolumsavgiften med Co2-avgift. Effekt- og vektavgift består. Hvor er logikken?

Dvs om jeg kjøper en ny bil i dag med 500hk, som det vokser blomster i eksosanlegget på, så må jeg fortsatt betale masse penger til staten fordi den har 500hk. Hva har det med miljøet å gjøre?

 

Og i samme slengen la dem på effekt-avgiften og volum-avgiften. Ikke litt, men alt over 130kw fikk en 50% økning!! På volumet ble det "bare" 24% økning. Dette hørte vi ingenting om? Alt vi hørte var det evige maset om Co2. Noen som vet hva neste KW (1.36hk) over 130 koster? Nesten 2500kr pr stk!!!

 

Så samme hvor lite Co2 din nye bil slipper ut, så vil du alltid betale GROVT for effekten og vekta på den.

 

Jeg ler når jeg ser lista over "vinnere og tapere" i det nye budsjettet.

-Felles for dem alle er at dem har alt for høye avgifter til å begynne med.

-"Vinnerne" har hatt høyt slagvolum fra før, iom at dette er blitt fjernet så "vinner" en slik bil. (55AMG f.eks) Den har fortsatt en halv mill i avgifter....

-Biler som øker mest har mest avgifter fra før også!

 

Såklart det finnes land i verden som har høyere skatt, mere avgifter, dyrere strøm, høyere lønn osv osv, men det er vel ikke dermed sagt at vi skal ha alt det verste fra disse??

 

Så var det snøen.. Et par ferjer som går i Norge spyr ut mere Co2 enn 100 000 biler....

 

Avgifter for miljøet? I don`t think so!

Edited by RSCoz
Link to comment
Share on other sites

Hei, leste litt på vg.no men forstod ikkje helt. Disse avgiftene for biler med høyt co2 utslipp osv, gjelder det for kun nye biler og nylig importerte biler ?! Eller gjelder dei samme avgiftene for brukte biler som har våre registrert i norge i lang tid ?!

 

Avgiftene regnes den dagen den registreres. Biler med skilt skjer det ingenting med.

Verre er det hvis du skulle finne på å importere eller kjøpe deg en ny bil. :blink:

 

Bruksfradraget er der enda (Takk og lov) så forskjellen på gamle biler får mindre betydning

Som eksempel:

 

Sierra Cosworth 50-55 000,- i engangsavgift

Escort Cosworth 60-65 000,- i engangsavgift

 

Dette er vel en økning på 10-20 000,-

Link to comment
Share on other sites

Avgiftene regnes den dagen den registreres. Biler med skilt skjer det ingenting med.

Verre er det hvis du skulle finne på å importere eller kjøpe deg en ny bil. :blink:

 

Bruksfradraget er der enda (Takk og lov) så forskjellen på gamle biler får mindre betydning

Som eksempel:

 

Sierra Cosworth 50-55 000,- i engangsavgift

Escort Cosworth 60-65 000,- i engangsavgift

 

Dette er vel en økning på 10-20 000,-

 

Takk og lov for det da ! :) nei allså eg blir så forbanna på disse avgiftsgreiene, det begynner rett å slett å bli litt overdrevet nå for tidene. Er så sint at eg ikkje vett hva eg skal si...... :angry: Men takker for svar RScoZ :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir helt kvalm hvis jeg tenker på alle avgiftene vi bileiere må betale...

 

Hva er logikken med f.eks omreg.avgiften?

Hvorfor må man betale 15968,- for en ny bil, når man betaler 1447,- for en 95 modell. :blink:

Det er jo ikke mer papirarbeid med omreg. på ny bil kontra gammel bil...

Bare en glimrende mulighet for staten til å håve inn mer penger!

 

Og hva med veiavgiften vi betaler?

Er en ganske stor andel av alle avgifter som går til veivedlikehold som blir brukt til helt andre ting,

som ikke kommer oss bilister til gode iallefall...

 

Personlig liker jeg ikke dieselbiler, Men skjønner at vanlige folk velger diesel,

da det har vært penger å spare med tanke på billigere drivstoff og mindre forbruk.

Men nå snakker de om å tredoble veiavgiften på dieselbiler... Da går jo nesten vinninga opp i spinninga.

Ser helt klart poenget med at dieseldrevne kjøretøy spyr ut store mengder svevestøv,

men hadde det ikke vært bedre å sette opp dieselprisen istedet?

Da blir jo avgiften betalt etter hvor mye du kjører, og ikke etter hvilken type motor du har...

Mye mer rettferdig er min mening.

 

Og som Rs Coz skriver, er det ikke bilparken som er den største miljøtrusselen.

Er vel heller alle fergene og flyene som er de store miljøverstingene!

Link to comment
Share on other sites

Ååå det er så mye som irriterer meg når det gjelder Norsk avgiftspolitikk, så jeg vet ikke om jeg skal begynne.

 

Hvorfor kan ikke yrkestransport ha avgiftsfri diesel? Jeg tror ærlig talt ingen gidder å kjøre semi`n rundt om det så skjer.

 

En annen ting. Engangsavgiften vi har på biler nå, den ble bestemt av stortingen på slutten av 50-tallet. Den skulle være med på å bygge opp landet etter krigen. -Jeg tror vi er ferdig nå.

 

Årsavgiften som den nå heter. -I utgangspunktet het det luksusavgift. Fordi det var luksus å eie bil. For å si det på en annen måte, hvis jeg ikke hadde hatt bil, så hadde jeg sluppet å betalt skatt!! :rolleyes:

 

Vi må tenke på miljøet og alt det der. Men se nå til helvxte å bruk noen av pengene på ting som gjør miljøet bedre. Det blir ikke vinter av at statskassen renner over.

 

Politikkerne på slutte å bruke fine ord, og late som det er miljøet som skal reddes. (av Norge, på 4,5 millioner innbyggere)

Kall nå for fxxx en spade en spade, ikke alle er like tette og biter på alt som blir servert av avgiftskåte, maktsyke folk på tinget.

Edited by RSCoz
Link to comment
Share on other sites

til syvende og sist er det vel folket som bestemmer. så måtte da gå ann å hatt en folke aksjon mot urimelige avgifter... stortinget har jo en egen komite som sitter å finner på avgifter...

 

er ikke rart det er så akseptabelt blandt det norske folk å jobbe svart.

- 88 Ford sierra ist busbil ;)

- 90 Ford sierra cosworth 4x4 :D http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24271376

- 98 Audi A3

Link to comment
Share on other sites

til syvende og sist er det vel folket som bestemmer. så måtte da gå ann å hatt en folke aksjon mot urimelige avgifter... stortinget har jo en egen komite som sitter å finner på avgifter...

 

er ikke rart det er så akseptabelt blandt det norske folk å jobbe svart.

 

Viss det er sant så burde noen arrangert noe protest greier for dette begynner å gå over grensene ! er det bare vi nordmenn som er så dumme og bare går med på dette ?! Vi burde vell ha noe å si ....

Link to comment
Share on other sites

Blir så frustrert og forbanna over dette her! Må da være noe vi innbyggere kan gjøre?!

 

dessverre er 98% av oss nordmenn såpass trangsynte, dumme og latterlige feige at vi ikke gidder/tør å gjøre noe med det.

 

i verste fall så blir det leserbrev til lokal-avisa og sutre-sms til tabloid på tv2.

 

og hvis vi først skulle finne på å gjøre noe stunt så ville vi nok blitt bura inne alle mann. but hey, you got to loose some, to win some!

 

hvis vi skulle gjort noe så tror jeg vi burde gjort som franskmenna gjorde for noen år siden, parkere alt av lastebiler rundt alle innfarts-/utfarts-årene til alle de største og viktigste byene i norge....

 

HEIA NORGE!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Er så typisk, alt som har med bil og gjøre blir melkeku for staten. Satt og regnet her om dagen, foreldrene til dama skal kjøpe ny bil, volvo v50 kostet med største motor og 4x4 i norge tror eg den kom på over 500000 og i sverige rundt 300000. Det sier litt!

Edited by Anders_K

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

Vi sier **** åsså betaler vi avgiftene :blink: , ikke rart avgifter og lignende går i taket , vi gjør ingenting hverken til eller fra så dermed kan dem gjøre hva dem vil, uten nærmest å få motstand :wacko: -_-

Edited by Sierra IS-RS

Ford Sierra IS 85 (GO-bilen) - Performance By:

2,0 Injection Sport, RallySport -Styling, ORG-IS-LS-Diff, KentCams, RSCossie, Simons, KN, Koni

Ashley manifoils, OMP, Autogage, Momo, Recaro, Pioneer, Sony, Magnat, Stinger, Michelin, Short Shift...

Ford Sierra IS 86 (Herjebilen) SOLGT

Bmw 523 98 Mod

Yamaha RX1 Mountain 06

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber selv som bilselger og ser alt som går i avgift. solgte en volvo v70 her for en stund siden

 

Pris i tyskland 100 000 kr

Pris i Svergie 125 000 kr

Pris i Norge 300 000 kr :D

 

Men så er det ikke bare prisen som er ille,, I svergie har dem kun moms på bilene sine men dem har 4 felts veier med 110 km fartsgrense med sperringer, dem strør små veier og vedlikeholder farts nettet veldig bra.. Norge som lurer deg for ti ganger så mye avgift gidder ikke å ha på en flekk med grus for å sikkre din trygghet..

 

 

Som jeg altid har sagt Noreg er ett rikt land men folkene som bor her er FATTIGE.

 

 

Jeg bor selv usentralt og ikke i en byen, ta noen pris eksempler

 

Normal famile tjener (450-500 000 kr)

 

Normal kvd pris på bosted er 15-20 000 kr kvd

Normal bostandar på familie er 120-150 kvd

 

Pris hus ca 2.2 mil å det huset er som regelt et gammalt møkka hus som ikke står i stil til at vi bor i verdens rikeste land..

 

Gjenomsnitt bilen i norge er jo 12.5 år gammel ++++

 

Men si du kjøper en forholdvis drifsikker og grei familiebil, best selgern vw passat må du gjerne gi ca 250 000 kr

Du sitter fortsatt igjen med en gammel kjedelig bil som heller ikke står i stil til at vi er verdens rikeste land

 

En familie må ha to biler hvis begge er i jobb eller gradert stilling

 

 

 

For normale levevilkår må du alså låne ca 2.5 mill kroner for å ha ett kjedelig gjenomsnitt norsk liv i norge..

 

men en normal famile får kun lånt 3.3 ganger av det dem tjener totalt pr år

 

Sum ca 1.5-1.6 mill

 

 

Alså du er å blir en fattig stakkar

Link to comment
Share on other sites

Det blir sikkert en del diskusjon om lønn og hva hus koster, men nå tok jeg utgangspunkt i det nabolaget jeg bor i..

 

Har selv hus til 2.2 mill og det er ei rønne på 125 kvd ifra 1967 som dem har sprikra opp noen ny planker og lagt nye fliser i..

Så har jeg en kjedelig Audi stv til 255 000 kr på gården..

 

Nei du må ikke tro jeg har råd til 2 biler, jeg er jo tross alt bare en små dum Nordmann som bor i ett land der dem ligger 50 år etter i utvikling..

 

I norge tørka vi oss i ræva med mose i 30 år etter europa fant opp og brukte toalett papir :) bare ett eksempel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg blir helt kvalm hvis jeg tenker på alle avgiftene vi bileiere må betale...

 

Hva er logikken med f.eks omreg.avgiften?

Hvorfor må man betale 15968,- for en ny bil, når man betaler 1447,- for en 95 modell. :blink:

Det er jo ikke mer papirarbeid med omreg. på ny bil kontra gammel bil...

Bare en glimrende mulighet for staten til å håve inn mer penger!

det koster staten litt i underkant av 400 kr å omregistrere en bil.det tullet med at ny bil koster 15968,- å regge om er bare en stor gullgruve for staten.blir nesten ikke irritert på sånt.neida :angry:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har hørt noe konkret om hva som skjer med årsavgiftene?

Hørte rykter om differensiert system: Bensinbil uten Kat- 2x avgift,

Dieselbil uten partikkelfilter- 3x avgift.

 

Da blir det fint å kjøre Golf diesel for å spare penger. 9 laken i årsavgift!!

Noen som vet mere?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Endringene av årsavgifta er ikke vedtatt enda, dette kommer først i 2008 budsjettet.

 

huff, må begynne å spare nå.. har 2 biler nå..

 

er ikke så stolt av rike norge og avgiftene!!

08 mondeo titanium X

91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/

76 volvo 242 turbo prosjekt

94 pajero GLS 33" dekk <---selges

Link to comment
Share on other sites

Penger, penger og penger...miljø my ass!!! Den norske stat vil ha mere penger, akkurat som det er noe nytt...

Vi skal liksom være et eksempel for andre nasjoner mht miljøet og alt det der, men det må da finnes en annen måte å "se bra ut på" utad??

Link to comment
Share on other sites

Guest st_anger

hvis dem skal ta så forbanna mye penger fra oss så får dem jaggu koste på litt av de kronene på norske veier også!!

 

alt for dårlig standar på veiene her til lands!

 

uff. blir dårlig av å lese dette her!

Link to comment
Share on other sites

En ting til, skulle tro en organisasjon som NAF ville ta tak i disse ville avgiftene, men neida, de støtter dem og ønsker dem velkommen.

 

En ting er avgifter på nye biler, men årsavgift og slikt som gjør at vi som kjører gamle biler får smekk på pungen.

 

Jeg kjører nå en 1983 MB 300 TD turbodiesel, en dieselbil, 3.0 liters volum, 125 hk, egenvekt på 1600 kg, ikke noe annet avgassrensing enn en røykbegrenser(ALDA-ventil). Ser ut til på foreløpige beregninger at jeg ender opp med minst 8000 i årsavgift.

 

Og jeg som liker diesel bedre og bedre, har jo planer om å superturbo`e bilen, å få ut 200+ hk.

 

Blir vel Granada med IS-turbo i steden...

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Vi får gjøre som franskmenna. STREIKE

 

 

HVIS de hadde klart og brukt pengene på det de skulle. VEIER og MILJØ, så hadde det hjelpt litt, men

når de går til alt annet så blir man ikke veeeldig glad...

Cosworth 88 sedan prosjekt-klar 05-06-07-08 jaja
Sierra med scorpio cosworth motor 90 mod

Link to comment
Share on other sites

vi skulle fått organisert noe STORT her i norge... og stoppe all traffikk til politikerene kommer på bedre tanker :D hoho

hadde vært dritt fett

jeg hadde stilt opp!!

 

Håper virkelig noen politikere får høre eller lese noe av dette. så de kan skjønne hvor hatet de egentlig er.. og hvor ****** vanskelig de skal gjørra ting. Er ikke rart folk gjør ting på andre siden av loven hvis det skal koste så ****** mye å leve i norge med litt feit bil.

 

Det hjelper da **** ikke miljøet om vi betaler mer i avgifter... er bare penger inn i kassa.. som går til alt annet en miljø.. og for å ikke snakke om vei avgiften.. der det går ca 25% (correct me if i'am wrong) som faktisk går til veier!!

 

SKAM DERE POLITIKERE!!!

Edited by MrFord

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...