hår ball Posted January 19, 2005 Posted January 19, 2005 Joda, stemmer det. Slipepasta er noe som var nødvendig i gammledager da slipeutstyret var heller så som så. Slipepasta fungerer slik at ventilsetet gnager et spor i ventilens anleggsflate, og på den måten tilpasser dem sammen. Det er ikke ønskelig, spesiellt ikke på sikt. Det er heller ikke nødvendig så lenge sliping av ventil og sete er gjort skikkelig. Slipepasta er billig jalla-løsning i mine øyne. Videre så blir anleggsflata mellom ventil og setet umulig å kontrollere. Anleggsflata skal ha en viss bredde, avhengig av ventilens diameter. Som regel rundt 2mm tenker jeg. En annen ting som slipepasta ødelegger er forskjellen i vinkel mellom ventilens anleggsflate og setets anleggsflate. Ventilen og setet har som regel 1 grad forskjellig vinkel. Dette gjør at den yttre delen av anleggsflata, den som ligger mot brennkammeret har høyere trykk enn den indre delen. Dette for å motvirke at trykk og sot skal "kile" seg inn mellom ventil og sete. akkurat som tatt utav kjæft`n på lærer`n jeg hadde gitt da er vell saken biff?pasta er unødvendig så lenge du har greit utstyr og arbeide med, er vell egetnli et få tall av oss privat personer som eier egne sett for å slipe ventil seter med da dette er ganske dyrt.. takk for oppklaringen Leo... Men det jeg sysn er rart at dette ikke har vært diskutert mye mer, er da vell mange her som har gått mekaniske fag og hørt om det ?
OleK Posted January 20, 2005 Posted January 20, 2005 var faktisk ikke klar over at det var forskjell i vinklene på setet og ventilen... men da ble det jo logisk med en gang egentlig... men ettersom sliping av ventiler på en 8v topp ikke koster mer enn en tusenlapp er det jo egentlig ikke noe å lure på hvis man bygger opp en motor... Cosworth!
Recommended Posts