Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei.. Lurer på om Rs Turboen har samme blokk, som står i xr3i og 1.6 escorten?? evt. er det mye av delene som passer om hverandre?? - toppen da:)

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

Forskjellen på rs turbo og vanlig 1,6 er stemplene, slik at du får lavere komp. forhold. (8,3:1, mot vanlig som er 9,5:1).

Du har også oljeretur fra turboen som er borret inn i bunnen på blokka, ellers er de like.

Oljetrykk til turbo kommer fra et adapterstykke som er skrudd på der ututakat til oljetrykksbryteren er.

 

Og toppen er forresten lik, unntatt eksosventilene.

Riktig nok så er eksosportene på s1 toppen større, men dette er det svært få motorer av i norge.

På S2 er portene like som på vanlig topp.

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Posted
toppen på rs turbo har ihvertfall større eksosporter og sodiumfylte eksosventiler..

hva er vitsen med å fylle eksosventilene med natrium?

Posted

hadde nå escort xr3i topp og en rs turbo topp ved siden av hverandre pg målte størrelsen på eksosportene, og de på rs turboen var klart større.. det var samme delenummer på begge toppene.. kanskje den var porta eller noe..

1985 Escort Rs Turbo S1 (ombygd Xr3i)

Posted

takker for tipsene!!! Men kansje jeg spurte litt feil :unsure:

 

Er det samme innhold i en escort 1.6 liters blokk, som en rs turbo blokk??

Utenom stemplene da:) tenker på veiven osv...

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

Ja, veiv, råder, kam osv er likt på rs turbo og xr3i.

Forskjell på stempel, blokka, topp-pakning og eksosventiler.

Det med ventilene er for at de skal tåle en høyere eksostemp som oppstår i en turbomotor. Ikke noe proble å bruke pasta, men skal ikke slipes mye i toppen på ventilstammen. (kortes)

Er egentlig ikke noe spesiellt sterk bunndel (blokk med innhold) i disse motorene, og i værste fall ender du opp med råde ut av blokka.

Pass iallefall på at rådelagerne ikke er slitt, da disse har en tendens til å slites i disse motorene. :unsure:

05`Mondeo tdci

02`Focus

Escort RSTurbo S2

Sierra Cosworth 4*4

x Sierra Cosworth 4*4

Posted

Takker rs-racing!!! Nå var jeg litt klokere ja :) En vet du om en vanlig 1.6L motor er lik de to da?? For de er jo billigst å få tak i :D En turboen?? vilken type er det som står org. i Rs turboen da??

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Posted

Det står en Garett T3 i RS Turbo, vannkjølt for S2. Samme kompressorhus som på T3 i cosworth, men cosworth versjonen har vel større eksoshus?

x - RS Turbo S2

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest ykarlsen
Posted
Skal bare ha 98 oktan bensin,mente jeg.. husket feil..

Brukte 98oktan blyfri i mange år jeg.

Høyt ladetrykk, og ingen brente ventiler.

  • 1 month later...
Posted
Skal bare ha 98 oktan bensin,mente jeg..  husket feil..

Brukte 98oktan blyfri i mange år jeg.

Høyt ladetrykk, og ingen brente ventiler.

jeg og kjører med bly fri.. håper dette er greit ? vil ikke ødlegge noe.. :(

Profesjonell rotekoppp ute på bedringens veg men får alltid motorstopp.

I got Adhd whats your excuse ?

Posted

ingen fare, har alltid kjørt 98 blyfri jeg og, har ikke merket noenting galt verken i toppen eller i bunnen av motoren :)

Cosworth!

  • 1 month later...
Guest aNTILooP
Posted

hej .. Turboer skal ha 98 okt.. samme for skæm trimma som orginale.. dem orginale kan kjørest på 95 okt.. som konebil vell og merke.. :P eneste abreet med 98 oktan er at den har ganske høy tennings temperateur, ergo.. kan være litt sur og gretten en kald vintermorgen...

Guest Alex_86
Posted

hehe, du må ikke komme med sånne ting at jeg skal fylle med bly bensin. blir skremt jo!!!! 98 all the way

Posted

jeg har hørt at motorer fra 86- kan kjøres på blyfri 98.. før kjørte jeg kun super 98 fordi jeg trodde blyet trengtes for å ikke skade ventiler..

Men å gå ned til 95 oktan er ikke lurt tror jg

88 Escort RSTurbo

  • 3 weeks later...
Posted

fikk høre det av en lærer i forje uke at slipepasta skulla ha vært bannlyst.. hadde ikke noe mål og mening å bruke det så lenge du fikk slipt opp ventilene og ventil setene.. du ødla vinklene på ventilen, og så kunne det gå til helvette sa`n..

hva er vitsen med og slipe den i ventilslipe maskina vist du skall ødlegge vinglene med og slipe med pasta etter på? og faktisk så virka det rimeli logisk d han sa, husker det ikke ord for ord.. sto i 2 timer å diskuterte og forklarte...

 

Selv har jeg ikke noe troa på at d kommer til og gå til helvette pga pastaen, men at det er unødvendig er en annen sak..

Posted

hæ?

 

det har jo ikke en dritt og si det vel? først så tar du grov slipepasta på ventilen og legger ann på ventilsetet og vrir rundt, så gjør du det samme med en fin slipepasta....blir jo gullegodt det...

 

så lenge du får like mye pasta rundt hele har det ikke noe å si...og det får du når du vrir ventilen rundt...

 

svimmel lærer eller?

Cosworth!

Posted
hæ?

 

det har jo ikke en dritt og si det vel? først så tar du grov slipepasta på ventilen og legger ann på ventilsetet og vrir rundt, så gjør du det samme med en fin slipepasta....blir jo gullegodt det...

 

så lenge du får like mye pasta rundt hele har det ikke noe å si...og det får du når du vrir ventilen rundt...

 

svimmel lærer eller?

en rimeli gammel hattkajll på godt trøndersk :P

 

skjønte ikke så mye av det jeg heller, brukte **** meg 10 meter av tørke rullen for og tegne og forklare... han snakka om at du ødla vinkelen som er på ventilen, ikke den som ligger ann på ventil sete men den som "brekker" inn mot "stammen" før alt blir til en fin avrundet flate og blir til stammen.. ikke at jeg skjønner ossen det skall gå til når ventilsetene og ventilen har samme innfall og utfalls vinkel så kan jo ikke en mindre vinkel ligge bortpå ventil stete...

helt bak mål, men er en ***** flink lærer i grunn, men helvettes snodig, har vell sine egne teorier om ditt å datt..

Posted

Joda, stemmer det. Slipepasta er noe som var nødvendig i gammledager da slipeutstyret var heller så som så. Slipepasta fungerer slik at ventilsetet gnager et spor i ventilens anleggsflate, og på den måten tilpasser dem sammen. Det er ikke ønskelig, spesiellt ikke på sikt. Det er heller ikke nødvendig så lenge sliping av ventil og sete er gjort skikkelig. Slipepasta er billig jalla-løsning i mine øyne. Videre så blir anleggsflata mellom ventil og setet umulig å kontrollere. Anleggsflata skal ha en viss bredde, avhengig av ventilens diameter. Som regel rundt 2mm tenker jeg. En annen ting som slipepasta ødelegger er forskjellen i vinkel mellom ventilens anleggsflate og setets anleggsflate. Ventilen og setet har som regel 1 grad forskjellig vinkel. Dette gjør at den yttre delen av anleggsflata, den som ligger mot brennkammeret har høyere trykk enn den indre delen. Dette for å motvirke at trykk og sot skal "kile" seg inn mellom ventil og sete.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...