Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lurer litt på kvaliteten på mondeo. Dette gjelder da den første Mondeoen 93-00.

Ser at den blir slaktet i diverse bruktbil tester...

Ønsker å få noen synspunkter fra dere som har mondeo her på forumet.

Er det mye feil?

gjennganger feil?

rust etc..

Kjøre egenskaper osv..

Posted

Kjøreegenskaper er prima, bilen har veldig god komfort og kjører utrolig bra. 1.8 16v som jeg har er litt for svak motor til å være noen farts maskin, men den drar sinnsykt bra. Merker ikke forskjell på draget med full bil å henger på. Skal trekke camping vogn med den til sommeren. Gleder meg, tror der går veldig bra. verdi for pengen er også god, du får sinnsykt mye bil for pengene så her kan du gjøre et kupp.

Er en del følge feil på bilene.

Ting som problemer med elektronik og motor fusk er vanlig, lekasje pga slitte dørlister er vanlig, dårlige lys på mk1, hånbrekk er et problem pga en teit patent med to plater som skværer så er du glad i å brekke om vinteren ryker denne. Dårlig kvalitet på brytere som kontollerer varme apparat og vifte. Også har de en tendens til å spise stabstag foringer. Jeg må bytte alle annet hvert år.

Ellers er det en generelt god bil. Hvis du klarer å skru litt selv så er det et trygt kjøp, men Ford er dyrt å sette på værksted.

Har hatt min mk1 1995 modell 1.8 GLX 16V combi i 2,5år nå og må si jeg generelt er fornøyd.

Har få mekaniske kunskaper selv så begynner å bli noen bra utbetalinger til de lokale værkstedene på meg.

Men jeg anbefaler bilen, den gir utrolig mye kjøreglede o god sikkerhet

Posted

Takk for svar!

Hvordan er det me driftsikkerhet?

Høres ut som det er en del feil ja.. mekker ikke så mye selv, så jeg må nok for det meste ha bilen på verksted for å reparere eventuelle feil..

er det forskjell på kvaliteten mellom sedan,combi og stv??

Ønsker gjerne flere synspunkt

Posted

Litt usikker på hva du mener med driftsikkerhet?? Kan du utdype så svarer jeg gjerne grundig.

Har intrykk av at stv har mere feil enn de to andre typene.

Motoren er trang og ****** og ikke lett å mekke på selv. Der har jeg begrenset meg til å bytte plugger, plugg ledninger, olje og olje filter, samt luftfilter og termostat på egenhånd

Posted
Litt usikker på hva du mener med driftsikkerhet?? Kan du utdype så svarer jeg gjerne grundig.

Har intrykk av at stv har mere feil enn de to andre typene.

Motoren er trang og ****** og ikke lett å mekke på selv. Der har jeg begrenset meg til å bytte plugger, plugg ledninger, olje og olje filter, samt luftfilter og termostat på egenhånd

Har det for eksempel hendt en morgen at bilen plutselig ikke har startet?

Er den "kjent" for å få "motorstopp" i og med at du nevner motorfusk her?

Posted

Nei, min starter hver dag, faktisk startet den en dag som gradestokken viste 36 minus inne i bilen, hadde vært minus 40 den natten som max, hadde vær stasjon. X dama mi bor langs ved en elv på fjellet. Til og med da startet den, og jeg brukte ikke motor varmer. Men jeg måtte holde clutsjen inne en halvtime før gear kasse løsnet fra 1 gear å gikk i fri, selve spaken beveget seg da. Også hadde dørene frøset fast.

Men de er veldig robuste.

Motor fusk skyldes at de er veldig vare på vått føre, eller mye luftfuktighet, sånn som i dag når det regnet, da merker jeg store endringer i akselerasjonen, og turtallet er hoppede i kryss og slik. Men den starter og går støtt, samme hvor kaldt det er, eller om den er uten olje, eller hva pokker. Veldig imponert egentlig!

Men lurer du på noe mere nå så får du svar i morgen. God Natt!

Posted (edited)

Hei du,

handler du Mondeo får du MYE bil for pengene. Jeg har hatt to stk. og de har jeg aldri hatt noe problem med. De er i tillegg meget gode å kjøre, sommer som vinter. Det eneste jeg misliker med Mondeo er styrken på lyktene, men om du titter i Mondeoforumet har vi en løsning på det også :) 2.0 l som jeg kjører er råsterk med godt pådrag i hele registeret. Den går faktisk like godt som V6'eren helt til du møter på en motbakke, da 6'eren har litt mer moment.

Bilen min er forresten til salgs, så om du er interessert kan du sende meg en PM, så får du alle detaljene :)

Edited by Mike
Posted

Jeg har god tro på Mondeo. Som tidligere nevnt får du veldig mye bil for pengene. Litt som Sierra egentlig, det finnes mange av dem, dermed raser de ned i pris. For de åsrmodellene du vurderer er dette bare flott, de er "ferdigraste" i pris og vel så det.

Selv har jeg ganske nettopp kjøpt en 94' Mondeo GHIA 2.0 aut. Foreløpig er jeg veldig godt fornøyd, bilen er behagelig å kjøre, ligger sånn passe greit på veien og er helt ok å se på. Jeg hadde foretrukket manuellkasse, men fikk bilen veldig billig via en kjenning.

Må vel innom Mondeoforumet å se hva folket har funnet ut om lysene. Lysene ja, det er kanskje det svakeste punktet på Mondeo. Selv regner jeg med å koble kurve/tåkelysene som automatiske kjørelys og sette inn et xenon-kit på nærlysene.

En aldeles nyydelig ting som enda er mest vanlig på Ford er oppvarmet frontrute. Som de sier, "priceless" :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Posted

Mike. Interesant tilbud men, du bor litt langt unna.

Dessuten har jeg ikke tenkt å kjøpe nå med en gang. bare undersøker litt.

Hva kan dere si om TD på mondeo?

Posted

De rusler og går, tror det er lite tull med dem, men i tidlig Mondeo blir dieslen like spennende som en posjon kald potetstappe.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Guest FOSENFORD
Posted

Har hatt min 1996 modell Mondeo starsjonsvogn 1,8 bensin siden 02,05,1997. og er kjempe fornøjd med den.

Den har nå gått 190000km.

Jeg har kun byttet slitedeler ved behov. Å d er veldig sjelden.

Min kone greide å kjøre motor helt tom for olje,å jeg fylte på 3,8 liter,å d går på 4,25 liter olje med den oljen som er filteret. Olje filteret tar 0,5 liter, så d var ikke mye olje igjen til motor.

Men motor går forsatt som en kule å den trekker bra fortsatt etter 2,5 år.

D har ikke vært noe unødvendig feil på den.

Så Mondeo anbefales på d sterkeste.

Hilsen FOSENFORD.