Jump to content

Sierra 2,9i eiere


Guest Strengen

Recommended Posts

Inad i motorene er den noen forskjeller. På 2.8 er det drev overføring til kammen mens på 2,9 er det kjede. Det betyr også at kammen blir gående motsatt vei. Begge motorene har tre innsugsporter på hver topp. Dette gjelder iallefall alle 2,8 med injektion. på alle 2,8 er det bare to eksosporter på hver side. Altså to av eksosportene går sammen til en port. Det er derfor det blir kalt siamesiske eksosporter. Større oljepumpe på 2,9. Denne passer inn i 2,8 men man må modifisere akselen som drar oljepumpa. Til det trengs en fres med delehode eller hva det heter. Utover det er det vel ikke så mange store forskjeller. Nesten ingenting passer over fra 2,8-2,9 av deler uten større modifikkasjoner.

 

Erfaringen jeg har fra orginal ford V6 er ganske varierende. Jeg hadde en XR4x4 2,8efi for noen år tilbake(en grønn en) og den gikk latterlig dårlig i orginal stand. Ble turbo på den etterhvert. Nå har jeg en XR4x4 2,8 k-jet som akkurat har fått turbo(en svart en) og den gikk nesten like latterlig dårlig som den grønne før det ble turbo. Sterk og fin men så vidt jeg dro i fra en 100hk astra 1,6 16V i aks fra 0-80km/t i motbakke. Broren min hadde en XR4i for noen år siden og den synes jeg var meget sprek. Den spant og herja villt den når han ville det. Nå i sommer hadde han en sierra 2,9i GL i noen dager før han solgte den videre og den var også veldig sprek synes jeg. Den spant alltid på gasspådrag i 2.gir på hardkjørt grusvei. Spant mye og. Bra drag. Enten så spiser 4wd systemet en hel masse krefter eller så er det store variasjoner i effekt ute å går. Kammer er vel forbruksvare og en slitt kam halverer effekten lett. Begge de to bilene nevnt over med turbo har svart meget godt på overlading!

 

edit: En 2.8 efi motor med alle agregater samt starter og clutch veier ca 213kg. Vet ikke hvor mye en komplett pintomotor veier jeg men kan vel sikkert dra fra 50-60kg allefall.

Edited by Silkesvarten

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Inad i motorene er den noen forskjeller. På 2.8 er det drev overføring til kammen mens på 2,9 er det kjede. Det betyr også at kammen blir gående motsatt vei. Begge motorene har tre innsugsporter på hver topp. Dette gjelder iallefall alle 2,8 med injektion. på alle 2,8 er det bare to eksosporter på hver side. Altså to av eksosportene går sammen til en port. Det er derfor det blir kalt siamesiske eksosporter. Større oljepumpe på 2,9. Denne passer inn i 2,8 men man må modifisere akselen som drar oljepumpa. Til det trengs en fres med delehode eller hva det heter. Utover det er det vel ikke så mange store forskjeller. Nesten ingenting passer over fra 2,8-2,9 av deler uten større modifikkasjoner.

 

Erfaringen jeg har fra orginal ford V6 er ganske varierende. Jeg hadde en XR4x4 2,8efi for noen år tilbake(en grønn en) og den gikk latterlig dårlig i orginal stand. Ble turbo på den etterhvert. Nå har jeg en XR4x4 2,8 k-jet som akkurat har fått turbo(en svart en) og den gikk nesten like latterlig dårlig som den grønne før det ble turbo. Sterk og fin men så vidt jeg dro i fra en 100hk astra 1,6 16V i aks fra 0-80km/t i motbakke. Broren min hadde en XR4i for noen år siden og den synes jeg var meget sprek. Den spant og herja villt den når han ville det. Nå i sommer hadde han en sierra 2,9i GL i noen dager før han solgte den videre og den var også veldig sprek synes jeg. Den spant alltid på gasspådrag i 2.gir på hardkjørt grusvei. Spant mye og. Bra drag. Enten så spiser 4wd systemet en hel masse krefter eller så er det store variasjoner i effekt ute å går. Kammer er vel forbruksvare og en slitt kam halverer effekten lett. Begge de to bilene nevnt over med turbo har svart meget godt på overlading!

 

edit: En 2.8 efi motor med alle agregater samt starter og clutch veier ca 213kg. Vet ikke hvor mye en komplett pintomotor veier jeg men kan vel sikkert dra fra 50-60kg allefall.

 

 

 

Mye bra nyttig informasjon her Silkesvarten=)

Escort Mk5 rst

Sierra sedan 2,9i

Audi A4 b6 1.8T

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke vere påståelig men har du løftet av innsuget og sett nedi der? Det er faktisk ikke mulig at det er to innsugsporter i hver topp pga ventilenes plassering i forhold til hverandre.

 

Ventilplassering forfra på høyre side: Innsug, eksos, innsug, eksos, eksos, innsug

 

 

Ventilplassering forfra på venstre side: Innsug, eksos, eksos, innsug, eksos, innsug

 

Der eksosventilene sitter ved siden av hverandre går portene sammen til en port. Jeg har et par sånne topper liggende løst på verkstedet og jeg kan fixe bilder.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Både K-jet og EFI har seks innsugsporter. Hva er da vittsen med seks dyser hvis det bare var fire porter?

Min K-Jet motor har seks dyser og seks porter allefall!

Edited by Silkesvarten

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jg skulle Legge ut litt informasjon om bilen min=) Det er en Sierra Sedan 2,9L GL sm har rulla 251.000km. 89mod.

PÅ disse bildene sitter det vinterdekk med 14"rs felger. Den Skal styles og fikses litt sommer tenkte jg. For ikke lappen før i Oktober så jg har god tid på og fikse den:)

Escort Mk5 rst

Sierra sedan 2,9i

Audi A4 b6 1.8T

Link to comment
Share on other sites

Der har du plenumskammeret ja.. Kan du snu kameraet og fotografere ned mot toppene nå? Vet ikke helt hvordan det ser ut nedi der men det er allefall seks dyser der. Men kan du skru av innsuget også og fotografere rett ned på toppene som det er snakk om her, vil du få se at det er tre porter i hver topp! Altså under denn delen av innsuget som fortsatt står igjen. Gidder du ikke har jeg en sånn motor i garasjen hengende på en bukk som er delevis demontert. Innsuget er helt demontert og der er det tre porter i hver topp. Var ute i går og sjekket en ekstra gang for å vere helt sikker på at jeg ikke driter meg ut her. Kan fikse et bilde eller to.

Men er vi ikke i ferd med å spore av denne tråden?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest kaivegard

.. min feil.. tenkte helt feil... er selfølglig 3 porter rett inn i toppen ... tenkte bare på plenums kammeret jeg da :/ bøyer meg i støvet for dette...

Link to comment
Share on other sites

.. min feil.. tenkte helt feil... er selfølglig 3 porter rett inn i toppen ... tenkte bare på plenums kammeret jeg da :/ bøyer meg i støvet for dette...

Det drar sikkert passe=) effekt i den da?

Escort Mk5 rst

Sierra sedan 2,9i

Audi A4 b6 1.8T

Link to comment
Share on other sites

Har en sierra 92 modell 2,9 som er bygget om til 2,8 twinturbo intercooler.. Går godt :D

 

Var den til salgs på autodb for en tid tilbake? Specs?!!! Bilder?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Guest Strengen

Noen som har merket mye dødgang i gearkassa? Jeg sliter litt med at det er mye dødgang mellom gasspådrag og motorbrems på min, og har etter lettere undersøkelser kommet fram til at det må være noe før gummikrysset på mellomakslingen. Løftet bilen på en lift og når vi da vrei fram og tilbake på mellomakslingen kom det klakkelyder ved gearkassa, noe som tydet på at slarket kom derfra, eller lenger fram.

Edited by Strengen
Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Jeg har ikke samme kasse som dere, men fortsatt litt slakke der. Og for ikke å snakke om diffen der man kan vri inngående nesten en halv runde før det skjer noe.

Link to comment
Share on other sites

Guest Strengen
Jeg har ikke samme kasse som dere, men fortsatt litt slakke der. Og for ikke å snakke om diffen der man kan vri inngående nesten en halv runde før det skjer noe.

Er det noe jeg kan gjøre med det annet enn å bytte gearkasse?

Er det noen som vet hvor feilen ligger i setevarmere som ikke fungerer. Jeg vet det er mange som sliter med setevarmere på Sierraer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...