Per Olav Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 (edited) Inad i motorene er den noen forskjeller. På 2.8 er det drev overføring til kammen mens på 2,9 er det kjede. Det betyr også at kammen blir gående motsatt vei. Begge motorene har tre innsugsporter på hver topp. Dette gjelder iallefall alle 2,8 med injektion. på alle 2,8 er det bare to eksosporter på hver side. Altså to av eksosportene går sammen til en port. Det er derfor det blir kalt siamesiske eksosporter. Større oljepumpe på 2,9. Denne passer inn i 2,8 men man må modifisere akselen som drar oljepumpa. Til det trengs en fres med delehode eller hva det heter. Utover det er det vel ikke så mange store forskjeller. Nesten ingenting passer over fra 2,8-2,9 av deler uten større modifikkasjoner. Erfaringen jeg har fra orginal ford V6 er ganske varierende. Jeg hadde en XR4x4 2,8efi for noen år tilbake(en grønn en) og den gikk latterlig dårlig i orginal stand. Ble turbo på den etterhvert. Nå har jeg en XR4x4 2,8 k-jet som akkurat har fått turbo(en svart en) og den gikk nesten like latterlig dårlig som den grønne før det ble turbo. Sterk og fin men så vidt jeg dro i fra en 100hk astra 1,6 16V i aks fra 0-80km/t i motbakke. Broren min hadde en XR4i for noen år siden og den synes jeg var meget sprek. Den spant og herja villt den når han ville det. Nå i sommer hadde han en sierra 2,9i GL i noen dager før han solgte den videre og den var også veldig sprek synes jeg. Den spant alltid på gasspådrag i 2.gir på hardkjørt grusvei. Spant mye og. Bra drag. Enten så spiser 4wd systemet en hel masse krefter eller så er det store variasjoner i effekt ute å går. Kammer er vel forbruksvare og en slitt kam halverer effekten lett. Begge de to bilene nevnt over med turbo har svart meget godt på overlading! edit: En 2.8 efi motor med alle agregater samt starter og clutch veier ca 213kg. Vet ikke hvor mye en komplett pintomotor veier jeg men kan vel sikkert dra fra 50-60kg allefall. Edited January 27, 2007 by Silkesvarten 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 27, 2007 Share Posted January 27, 2007 Inad i motorene er den noen forskjeller. På 2.8 er det drev overføring til kammen mens på 2,9 er det kjede. Det betyr også at kammen blir gående motsatt vei. Begge motorene har tre innsugsporter på hver topp. Dette gjelder iallefall alle 2,8 med injektion. på alle 2,8 er det bare to eksosporter på hver side. Altså to av eksosportene går sammen til en port. Det er derfor det blir kalt siamesiske eksosporter. Større oljepumpe på 2,9. Denne passer inn i 2,8 men man må modifisere akselen som drar oljepumpa. Til det trengs en fres med delehode eller hva det heter. Utover det er det vel ikke så mange store forskjeller. Nesten ingenting passer over fra 2,8-2,9 av deler uten større modifikkasjoner. Erfaringen jeg har fra orginal ford V6 er ganske varierende. Jeg hadde en XR4x4 2,8efi for noen år tilbake(en grønn en) og den gikk latterlig dårlig i orginal stand. Ble turbo på den etterhvert. Nå har jeg en XR4x4 2,8 k-jet som akkurat har fått turbo(en svart en) og den gikk nesten like latterlig dårlig som den grønne før det ble turbo. Sterk og fin men så vidt jeg dro i fra en 100hk astra 1,6 16V i aks fra 0-80km/t i motbakke. Broren min hadde en XR4i for noen år siden og den synes jeg var meget sprek. Den spant og herja villt den når han ville det. Nå i sommer hadde han en sierra 2,9i GL i noen dager før han solgte den videre og den var også veldig sprek synes jeg. Den spant alltid på gasspådrag i 2.gir på hardkjørt grusvei. Spant mye og. Bra drag. Enten så spiser 4wd systemet en hel masse krefter eller så er det store variasjoner i effekt ute å går. Kammer er vel forbruksvare og en slitt kam halverer effekten lett. Begge de to bilene nevnt over med turbo har svart meget godt på overlading! edit: En 2.8 efi motor med alle agregater samt starter og clutch veier ca 213kg. Vet ikke hvor mye en komplett pintomotor veier jeg men kan vel sikkert dra fra 50-60kg allefall. Mye bra nyttig informasjon her Silkesvarten=) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 edit... på xr4i`en er det 2 innsugsporter på hver topp... hvertfall på min:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 bilde av bilen min:) xr4i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 Skal ikke vere påståelig men har du løftet av innsuget og sett nedi der? Det er faktisk ikke mulig at det er to innsugsporter i hver topp pga ventilenes plassering i forhold til hverandre. Ventilplassering forfra på høyre side: Innsug, eksos, innsug, eksos, eksos, innsug Ventilplassering forfra på venstre side: Innsug, eksos, eksos, innsug, eksos, innsug Der eksosventilene sitter ved siden av hverandre går portene sammen til en port. Jeg har et par sånne topper liggende løst på verkstedet og jeg kan fixe bilder. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 bilde av bilen min:) xr4i Tøff bil foressten! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra_2.9 Posted January 28, 2007 Share Posted January 28, 2007 trur 2wd overfører kreftene bedre i bakken enn 4x4 og at det har noe å gjøre med om hvor sprek den er... '93 Escort CosworthX - '93 ///M3- '92 Ford Sierra CLXX - '89 Sierra CosworthMine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 29, 2007 Share Posted January 29, 2007 bilde av bilen min:) xr4i Rå xr4 du har=) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 at det er 2 innsug porter på hver side ja.. kan ta bile i morra på jobb og vise deg/dere i morra kveld:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 edit: tror du tenker på EFI motoren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 (edited) Både K-jet og EFI har seks innsugsporter. Hva er da vittsen med seks dyser hvis det bare var fire porter?Min K-Jet motor har seks dyser og seks porter allefall! Edited January 30, 2007 by Silkesvarten 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted January 30, 2007 Share Posted January 30, 2007 Tenkte jg skulle Legge ut litt informasjon om bilen min=) Det er en Sierra Sedan 2,9L GL sm har rulla 251.000km. 89mod.PÅ disse bildene sitter det vinterdekk med 14"rs felger. Den Skal styles og fikses litt sommer tenkte jg. For ikke lappen før i Oktober så jg har god tid på og fikse den:) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Og det blir vel litt småfiks i motorrommet "drømmer" jg om hehe:) Men det blir når jeg er sånn halvveis ferdig med og styling og litt Rockford anlegg=) Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 se her... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Der har du plenumskammeret ja.. Kan du snu kameraet og fotografere ned mot toppene nå? Vet ikke helt hvordan det ser ut nedi der men det er allefall seks dyser der. Men kan du skru av innsuget også og fotografere rett ned på toppene som det er snakk om her, vil du få se at det er tre porter i hver topp! Altså under denn delen av innsuget som fortsatt står igjen. Gidder du ikke har jeg en sånn motor i garasjen hengende på en bukk som er delevis demontert. Innsuget er helt demontert og der er det tre porter i hver topp. Var ute i går og sjekket en ekstra gang for å vere helt sikker på at jeg ikke driter meg ut her. Kan fikse et bilde eller to.Men er vi ikke i ferd med å spore av denne tråden? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 .. min feil.. tenkte helt feil... er selfølglig 3 porter rett inn i toppen ... tenkte bare på plenums kammeret jeg da :/ bøyer meg i støvet for dette... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierratwin Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Har en sierra 92 modell 2,9 som er bygget om til 2,8 twinturbo intercooler.. Går godt Ford Sierra xr4x4 2,9i 92 ModFord Mondeo mk1 2,0i 94 ModCan-Am Outlander 500Vtwin EFI 08 ModFord Sierra Cosworth 4x4 90 Mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
PushDown Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 .. min feil.. tenkte helt feil... er selfølglig 3 porter rett inn i toppen ... tenkte bare på plenums kammeret jeg da :/ bøyer meg i støvet for dette... Det drar sikkert passe=) effekt i den da? Escort Mk5 rstSierra sedan 2,9iAudi A4 b6 1.8T Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kaivegard Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 min er orginal. 150 hester Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Har en sierra 92 modell 2,9 som er bygget om til 2,8 twinturbo intercooler.. Går godt Var den til salgs på autodb for en tid tilbake? Specs?!!! Bilder? 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
kai-f250 Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 jeg har sierra 2,9i sedan 89mod.holder på å bygge cossi av den så om noen trenger motor/gear o.l er d bare å si fra... 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Strengen Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 (edited) Noen som har merket mye dødgang i gearkassa? Jeg sliter litt med at det er mye dødgang mellom gasspådrag og motorbrems på min, og har etter lettere undersøkelser kommet fram til at det må være noe før gummikrysset på mellomakslingen. Løftet bilen på en lift og når vi da vrei fram og tilbake på mellomakslingen kom det klakkelyder ved gearkassa, noe som tydet på at slarket kom derfra, eller lenger fram. Edited February 13, 2007 by Strengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 Jeg har ikke samme kasse som dere, men fortsatt litt slakke der. Og for ikke å snakke om diffen der man kan vri inngående nesten en halv runde før det skjer noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Strengen Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Jeg har ikke samme kasse som dere, men fortsatt litt slakke der. Og for ikke å snakke om diffen der man kan vri inngående nesten en halv runde før det skjer noe. Er det noe jeg kan gjøre med det annet enn å bytte gearkasse? Er det noen som vet hvor feilen ligger i setevarmere som ikke fungerer. Jeg vet det er mange som sliter med setevarmere på Sierraer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fordgutten Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 hehe...mye rart her i verden:)alle kan ikke ha lik smak..ellers går det gærent da...sånn er det bare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now