kimsa Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 O.K... så 150000km på 5 å ett halvt år me skam kjøring betyr ingen ting? jaja.. Du får si ifra hvis du skal til Telemark da.. så skal du få prøve å kjenne på vannplanigsmobilen min Det er mange som har prøva den opp i mellom, å den har ikkje fått dårilg kritikk enda! å den ligger faktisk veldig godt på vegen enten det er sommer heller vinter! skjønner egentlig ikkje hvorfor eg gidder å sitte her og skrive ned mine erfaringer., når andre veit bedre heile tida! slik er det uansett her inne Ikke ta det som kritikk du, jeg forholder meg til regelværk og det ekspertene kan utale seg om hvis en forhører seg. Om du har kappede fjører og holder bilen på veien har ikke noe å si.. Det er det hauger av rustne 240 er som har også.. Poenget er at ikke alle biler oppfører seg likt, og skal en senke lovlig, å dermed få det GODKJENT, for noen av oss så er nemmelig dette vel så viktig som hvor godt bilen henger på, så må en ha gass fjører om en senker mere enn 40mm Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 O.K The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted April 22, 2007 Author Share Posted April 22, 2007 (edited) Det er en grunn til at regelværket er som det er....Husker for et par årsida da en amazon som føyk av veien og traff et tre. Den kjørte på kappa fjører og fikk et kjempe hopp på et tælahiv, og bilen bare spratt ukontrollert ut av veien. Alle tre som satt i bilen strøyk med, sjåføren hadde hatt lappen i ei uke og fikk skylda pga fjørene . Jeg kjører selv nå med dårlige fjører og dempere på mondeoen min, og det er ikke noe jeg vil kjøre lenge med. Da den er ganske så uforutsigbar til tider. Edited April 22, 2007 by Boosti Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Det er en grunn til at regelværket er som det er....Husker for et par årsida da en amazon som føyk av veien og traff et tre. Den kjørte på kappa fjører og fikk et kjempe hopp på et tælahiv, og bilen bare spratt ukontrollert ut av veien. Alle tre som satt i bilen strøyk med, sjåføren hadde hatt lappen i ei uke og fikk skylda pga fjørene . Jeg kjører selv nå med dårlige fjører og dempere på mondeoen min, og det er ikke noe jeg vil kjøre lenge med. Da den er ganske så uforutsigbar til tider. Selvfølgelig! uansett om eg varmer fjærer, kabber heller va eg gjør så er det innafor rimelighetens grenser! det er ikkje så eg må holde fjæra på plass for å sleppe bilen ned av jekken osv (ett kjent volvo 240 fenomen) Det er det biltilsyn og forskrifter tenker på! at fjæra aldrig skal kunne skli ut! Det er veldig vansklig for oss fordfolk å få senket bilene slik vi ønsker med et godkjent senkesett.. Når eg skulle senke bilen min i 2001 så fantes det ikkje ett einaste senkesett som var godkjent! Eg ville være først med litt småstyla mondeo mk2! å det trur eg faktisk at eg var! uansett da så blei bilen bittelitt for høg framme, så eg valgte å varme 4 punkter på fjæra (uppe på fjæra!) (inngrepet var akkurat nok for å få den som eg ønsket.. bak er det standar 40mm faktisk) Det er umulig å se at noe er gjort! å når bilen er jekka upp i taket så står fjærene bom fast! som sagt aldrig noe problem me at bilen føles unaturlig garasje senka.. her er ett bilde for å illustrere at eg ikkje har skam senka den! Felgene er spesial bestilt for max størelse fra Azev i tyskland 8,5*18 ET40 (azev M kom egentlig kun i 5bolt også) The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Det var en sinnsykt nice bil!! Hvordan lakk er det på den?? ser nesten ut som det er matt svart/grå! Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 Jau takk for det! den er Astor grey met.. (mørk grå/lilla pearl) orginal ford farge eg ødelegger vell tråden eg nå men.. her ser du bedre.. The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeDD Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Likte senkingen! Har ikke vurdert en frekk liten vinge? Ikke noe alu/skyline/2f2f vinge, men en sliki original. Jeg tenkte å senke 40 bak, og 50 fremme? mk2 5 dørt bil.. Jeg har ikke stereo baki enda, men det kommer.. Så jeg er redd for at den blir for lav uten passaskjerer.. Går folket for Cobra? eller har dere noen å ambefale? gidder ikke betale i dyre dommer for å få "gode fjærer", den skal bare være lav og pen Har aldri sett en bil som er så høy bak som Booti sin, utenom en ascona som faktisk var heisa/heiset Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlsen^ Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 eg har kjørt med orginal dempere og varma fjærer framme siden 2001 å bilen min er laaaaaaaav! Hvordan gjør du dette med varma fjærer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted April 24, 2007 Author Share Posted April 24, 2007 (edited) Har aldri sett en bil som er så høy bak som Booti sin, utenom en ascona som faktisk var heisa/heiset Min er veldig høy ja, mye høyere enn alle andre mondeoer jeg har parkert ved sidna. Men jeg har også en del posetiv camber bak...hjula går altså innover. Noen som vet hva grunnen til det kan væra?..høyere fjærer en orginalt? Edited April 24, 2007 by Boosti Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Eg har basskasse baki.. å den drar den jo ned litt! Eg har vurdert vinge ja.. men har aldrig finni noe eg liker! Skal vi se... Du trenger tykke sveisehansker og skjærebrenner til jobben! Alle veit håssen senkefjærer ser ut i forhold til orginal fjærer går eg ut ifra?!.. Det er like mange runder på dem men dem øverste rundene er litt tettere i sammen! så du bare tar fram smed kunskapene å fortsetter der som fjærprodusenten slapp Noen varmer fjæra når den står på bilen! (det er tull!!!!!!!) Eg tar den bestandig av!! Så setter eg feks, begge framfjærene vedsiden av hverandre (for da kan du sammenligne fjæra før å etter! eg justerte mine ned ca 20mm totalt) så byner eg med å varme ett felt på ca 50mm på den runden eg har bestemt meg for å få litt meir i sammen! så bruker eg øye målet å tar tak i toppen på fjæra å bøyger fjæra forsiktig ned på motsatt side av der eg varma.. (bare ta 15mm heller noe i slengen!) åsså gjør du det samme rett over for der du varma først å "retter" fjæra igjen ved å klemme ned på motsatt side av der du byna.. DETTE HAR EG SJØL GJORT KUN FOR Å FINJUSTERE! Mercedes har jo gummiputer i forskjellige størelser til å justere med! Det er ikkje lett å forklare men.. hvis du ikkje skjønner det så ikkje gjør det! Eg vil selvfølgelig heller ikkje være ansvarlig hvis noen greier å ødelegge fjærene sine! prøv me noen gamle fjærer først, så finner du fort ut hva du skal gjøre å ikkje gjøre DET ER OGSÅ VIKTIG Å IKKJE AVKJØLE FJÆRA PÅ NOEN MÅTE!!!!!!!!!!! LA ROMTEMPRATUREN ORDNE DET SJØL!! HELLER SÅ KNEKKER FJÆRA!!! Når du får treningen så er det nesten umulig å se at den er "smidd"! å mine fjærer har ikkje knekt enda etter 150000km! Min er veldig høy ja, mye høyere enn alle andre mondeoer jeg har parkert ved sidna. Men jeg har også en del posetiv camber bak...hjula går altså innover. Noen som vet hva grunnen til det kan væra?..høyere fjærer en orginalt? Det kan hende det er noen fjærer som er satt upp til å dra tunge lass heller kjøre mye me capingvogn heller noe... det fantes ikkje 55/40 senkesett før! men skulle eg senka den i dag så hadde eg kjøpt det tvert! det kommer til å bli slik du ønsker! det er eg nesten sikker på! Min er ikkje senka no meir enn maks 60/40 vertfall!! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Findus Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Hvordan blir dette på stv da? Må vell ha nye dempere siden det er automatisk nivåregulering på den, men er litt usikker på hvordan det egentlig fungerer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Hvordan blir dette på stv da? Må vell ha nye dempere siden det er automatisk nivåregulering på den, men er litt usikker på hvordan det egentlig fungerer. Yes sir! nye dempere uten familie egenskaper The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Eg har basskasse baki.. å den drar den jo ned litt! Eg har vurdert vinge ja.. men har aldrig finni noe eg liker! Skal vi se... Du trenger tykke sveisehansker og skjærebrenner til jobben! Alle veit håssen senkefjærer ser ut i forhold til orginal fjærer går eg ut ifra?!.. Det er like mange runder på dem men dem øverste rundene er litt tettere i sammen! så du bare tar fram smed kunskapene å fortsetter der som fjærprodusenten slapp Noen varmer fjæra når den står på bilen! (det er tull!!!!!!!) Eg tar den bestandig av!! Så setter eg feks, begge framfjærene vedsiden av hverandre (for da kan du sammenligne fjæra før å etter! eg justerte mine ned ca 20mm totalt) så byner eg med å varme ett felt på ca 50mm på den runden eg har bestemt meg for å få litt meir i sammen! så bruker eg øye målet å tar tak i toppen på fjæra å bøyger fjæra forsiktig ned på motsatt side av der eg varma.. (bare ta 15mm heller noe i slengen!) åsså gjør du det samme rett over for der du varma først å "retter" fjæra igjen ved å klemme ned på motsatt side av der du byna.. DETTE HAR EG SJØL GJORT KUN FOR Å FINJUSTERE! Mercedes har jo gummiputer i forskjellige størelser til å justere med! Det er ikkje lett å forklare men.. hvis du ikkje skjønner det så ikkje gjør det! Eg vil selvfølgelig heller ikkje være ansvarlig hvis noen greier å ødelegge fjærene sine! prøv me noen gamle fjærer først, så finner du fort ut hva du skal gjøre å ikkje gjøre DET ER OGSÅ VIKTIG Å IKKJE AVKJØLE FJÆRA PÅ NOEN MÅTE!!!!!!!!!!! LA ROMTEMPRATUREN ORDNE DET SJØL!! HELLER SÅ KNEKKER FJÆRA!!! Når du får treningen så er det nesten umulig å se at den er "smidd"! å mine fjærer har ikkje knekt enda etter 150000km! Det kan hende det er noen fjærer som er satt upp til å dra tunge lass heller kjøre mye me capingvogn heller noe... det fantes ikkje 55/40 senkesett før! men skulle eg senka den i dag så hadde eg kjøpt det tvert! det kommer til å bli slik du ønsker! det er eg nesten sikker på! Min er ikkje senka no meir enn maks 60/40 vertfall!! Får jeg lov til å kommentere at en skal passe på hvilken farge fjøra tar når den blir varmet opp. Jeg er ingen smed så skal ikke si noe om fargen men kanskje Tommen veit det. I hverfall er det viktig å tenke på at om fjøra blir for varm kan den bli ødelagt eller miste duktiliteten eller styrken sin. Spesielt viktig er det at den ikke blir avkjølt.. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Får jeg lov til å kommentere at en skal passe på hvilken farge fjøra tar når den blir varmet opp. Jeg er ingen smed så skal ikke si noe om fargen men kanskje Tommen veit det. I hverfall er det viktig å tenke på at om fjøra blir for varm kan den bli ødelagt eller miste duktiliteten eller styrken sin. Spesielt viktig er det at den ikke blir avkjølt.. hehe.. eg e platearbeider/sveiser så eg har vært igjennom eindel teori om detta, det e som sagt avkjøligs prosessen som er mest kritisk! Det e ikkje så lett å avgjøre for folk som ikkje e vandt til stål arbeid! men du får ikkje bøyd fjæra før du har oppnåd ca rett tempratur.! ein annen måte å sjå det på er at hvis stålet byner å flise seg/ gnistre så er det i grenseland til å bli for varmt! Det e ikkje lenge sida eg hjalp ein kamerat me detta, å han e bilmekaniker! Han varma for mye! å da blir det ikkje noe fint! men han ga blanke bare caravella blei lav! (Den har heller ikkje knekt enda) Uansett så syns eg detta er bedre enn å kabbe fjærer! når du kabber så er det fort gjort å komme borti ei runde som du kansje ikkje skulle!! å fjærstål me bruddanvisning er somregel = knekk! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Findus Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Yes sir! nye dempere uten familie egenskaper Hehe, problemet ligger bare i og finne det til en fornuftig pris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vrtx Posted May 7, 2007 Share Posted May 7, 2007 Noen som har bilder av noen mk1 fra siden av med 40/40 senk og 55(evnt.50)/40 senk? Noen som har erfaring med mobilsentrum sine fjærer til mk1, må jo være "ok" til den prisen siden de er tüv godkjent osv? http://mobilsentrum.no/product.asp?c=90130...p;pn=1226671950 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Blaavarp Posted January 28, 2008 Share Posted January 28, 2008 ingen som har noe bilder av mk2 med 60-40 senk?? med 17 " felger muligens:P? http://www.senk.no/4daction/WA_Bilder/?Var...Back=WA_Katalog tenkt litt på det sette! er det bra?? eller burde jeg heller gå for 55.40 elns? en kompiss ringte og sa han fiksa billige 50-40 fjører til meg, lechfors ell å de heter.. han sa jeg ikke trengte å bytte dempere, men er litt skeptisk, å tror dere?? er så stor forskjell på 1500kr og 5000kr liksom:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now