Boosti Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 På combi blir den lavere bak en foran ved 40/40mm senk. Men hvordan er dette med sedan.Når jeg ser igjen om mondeoen på bilgalleri.dk så er det ikke mye sig i ræva på sedanene.Ser det bra ut med lik senk foran og bak på sendan? Har vært borti flere biler hvor man knappt ser at bilen er senke, når man bare senker 40mm.Hvordan er dette med mondeo, der man det godt i forhold til orginalt? Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 Har hørt det at mondeo har en eller annen rar oppbyggning som gjør at det ikke blir store forskjellen på om du senker eller ikke. 40/40 blir vel generelt høydeforskjell uansett på disse bilene har jeg intrykk av. Bytt samtidig til gass dempere rundt hele bilen. Da blir det likt. ( mine kilder for inlegget er andre mondeo eiere, har ikke senket selv ) Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ja9^ Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted December 24, 2006 Author Share Posted December 24, 2006 min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm..... Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted December 24, 2006 Share Posted December 24, 2006 min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm.....Stemmer det. Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandring Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ja9^ Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 haaallo, jeg har ikke byttet dempere, og senkinga er godkjent hos biltilsynet. hvorfor spør du hva som er best når du ikke vil gå lavere?40-40 på sedan blir sirevva.Når dette er sagt så betyr ikke det at nye dempere ikke er nødvendig.. det er en god fordel, fordi de orignale demperne ikke klarer å styre de nye MYE fastere fjørene, så over humper osv så vil du "vugge" litt xtra siden demperene er for sløve for fjærene.. sånn ellers i svinger osv så sitter bilen som lim .) Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 min er senket 55-40. bilder ligger på bilforumet.net Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm.....Stemmer det. Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandringHvor står det at det er ulovlig? Og hvor styringa kommer inn i bildet skjønner i hvertfall ikke jeg Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 40/40 ser ikke bra ut på hverken combi eller sedan. Går for 55/40 eller 60/40, men ikke utelukk å bytt demperne. Vil tro at bilen blir litt mer nervøs på org. dempere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 (edited) Det er faktsik forskrifter som sier at en skal bytte til gass dempere hvis en senker mere enn 40mm, så ikke ta slik på vei. Sjekk med de store seriøse senke sett leverandørene så ser dere at dette stemmer Hvor styringa kommer inn i bildet?? Jo, når du ikke har dempere som får julet til å sitte til veien hele tiden så får du dårliger styring. Noen gang hørt om folk som kjører av og sier det virket som de hadde vann planing?? Det er hvordan det føles. Det skyldes senkin utover det som er forsvarlig. Altså mere enn 40 mm uten å bytte dempere Edited December 25, 2006 by kimsa Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted December 25, 2006 Author Share Posted December 25, 2006 Da blir det nok 55/40mm fra eiker motorshop. Men hvilke dempere burde jeg gå for? Har ikke verdens betse økonomi for tiden, så det blir ikke no svin dyre greier.Jeg burde vel bytte både bak og fremme, eller? http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216 Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted December 25, 2006 Share Posted December 25, 2006 Da blir det nok 55/40mm fra eiker motorshop. Men hvilke dempere burde jeg gå for? Har ikke verdens betse økonomi for tiden, så det blir ikke no svin dyre greier.Jeg burde vel bytte både bak og fremme, eller? http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216Fordel å bytte både forann og bak ja, gir i hvertfall best ressultat. Gass dempere er mye bedre å kjøre med i hvertfall. Hadde det på min volvo 440, den var senket 80mm forann og bak Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mk III 04 Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Bilxtra selger gass dempere fra kayaba eller kyb som de kalles, disse demperne er billige og jeg har veldig god erfaring med dem på senket bil.Var på 4 hjuls kontroll med bilen min en golf 3 med kyb gassdempere og eibach fjærer, de sa at alle 4 demperne dempet helt likt og at dette var veldig skjeldent.Kan aboslutt annbefales. http://www.kayabaeurope.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceguy Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 (edited) Da blir det nok 55/40mm fra eiker motorshop. Men hvilke dempere burde jeg gå for? Har ikke verdens betse økonomi for tiden, så det blir ikke no svin dyre greier.Jeg burde vel bytte både bak og fremme, eller? http://www.eiker.com/default.asp?catID=1216Fant ingen sett hos Eiker som har denne senken, kun 40 og 55 ingen kombinasjon ... linken din virker forresten ikke. Har du tenkt å kjøpe to sett da eller? EDIT: eneste jeg fant etter litt leting var disse: FJÆ-26-1-096 Senkesett Ford mondeo sedan 1,6/1,8/2,0/1,8td 55/40mm Modell: 10/96-11/00 TUV Papir: 1265 ...Men de er til MK2 Edited December 26, 2006 by viceguy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted December 26, 2006 Author Share Posted December 26, 2006 (edited) Okey...da var det vist jeg som tok feil. Søkte bare på mondeo i produkt søk, og der kom det bare opp bil modell. Men ikke alder/type. Sto bare FJÆ-26-1-096 Senkesett Ford mondeo sedan 1,6/1,8/2,0/1,8td 55/40mm hos meg... Hvor burde jeg da kjøpe fjører? Edited December 26, 2006 by Boosti Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 Fjører: http://www.xtremecar.no/shop/product_info....544d75f06251293Dempere og fjører: http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?v...vg=&vgpath= Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted December 26, 2006 Author Share Posted December 26, 2006 (edited) Fjører: http://www.xtremecar.no/shop/product_info....544d75f06251293Dempere og fjører: http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?v...vg=&vgpath= På den nederste linken står det først 40mm....og nederst står det Coilovers justerbare 20-60? Edited December 26, 2006 by Boosti Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 "Ta kontakt for nærmere spesifikasjoner. " Det er infoen du får på akkurat det settet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted December 26, 2006 Author Share Posted December 26, 2006 Noen som har flere tips om senke sette til meg, hva og hvor bør jeg kjøpe. Skal jeg først kjøpe nye dempere så senker jeg mer enn 40mm. Tenkte og bruke rundt 6-7000 på detta. Får jeg coilovers/ justerbart for den prisen? Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ST200evil Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 er ikke langt unna coilover pris der.. ring kollevold rally import.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted March 3, 2007 Author Share Posted March 3, 2007 Jeg tror det blir 55-40 jamex fjører. Men hvilke dempere skal jeg velge? jeg så Simco hadde justerbare gule koni. Men jeg trenger da egentelig ikke justerbare, er det noen som har et bedre tips? Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boosti Posted April 21, 2007 Author Share Posted April 21, 2007 Mondeoen min er veldig høy bak. Så jeg er redd for at den ikke blir lav nok med 50-40mm cobra fjører fra realcar. Jeg vil ha bilen lav når jeg først skal senke den. Mondeo Mk1 prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 Men jeg har ikke planer om og bytte dempere. Så da kan jeg ikke gå lavere enn 40mm..... Stemmer det. Ulovlig å senke mere enn 40 mm før en går over til gass dempere. Dessuten er det direkte farlig å gjøre dette ingrepet. Bilen mister all styring, pga for lite vandring Eg veit det e ulovleg å greier men.. Da er det rart eg har overlevd! eg har kjørt med orginal dempere og varma fjærer framme siden 2001 å bilen min er laaaaaaaav! på det værste har eg kjørt 10000km bare om vintern!! kan med sikkerhet si at eg har hatt luftige svev over tælehiv her i telemark meir enn ein gong... fjærene har faktisk ikkje knekt enda heller! Nå som eg har bestmt meg for å beholde bilen så kan eg vell inrømme at den har levd ett ganske hardt å brutalt liv.. med konstant "klokke kjøring" fra A til B! The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 Dekk kan nå diskutere frem og tilbake hva som er rett eller ikke, men tar dekk kontakt med en av de seriøse firmaene innen senkesett så får dekk svart, det skal være gass fjører med senk mere enn 40mm. Bil senket på feil måte kan ofte oppfattes som at en kjører på vannplaning er det jeg har fått høre i hvertfall! Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 O.K... så 150000km på 5 å ett halvt år me skam kjøring betyr ingen ting? jaja.. Du får si ifra hvis du skal til Telemark da.. så skal du få prøve å kjenne på vannplanigsmobilen min Det er mange som har prøva den opp i mellom, å den har ikkje fått dårilg kritikk enda! å den ligger faktisk veldig godt på vegen enten det er sommer heller vinter! skjønner egentlig ikkje hvorfor eg gidder å sitte her og skrive ned mine erfaringer., når andre veit bedre heile tida! slik er det uansett her inne The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 Mondeoen min er veldig høy bak. Så jeg er redd for at den ikke blir lav nok med 50-40mm cobra fjører fra realcar. Jeg vil ha bilen lav når jeg først skal senke den. Slapp av det er somregel aldrig noe problem bak på ein Ford..! er nesten sikker på at du blir fornøgd med 55/40 Med 40/40 sett så blir bilen nesten heilt lik framme og bak! (hvis du måler på kanalene) problemet er at hjulbuene framme er høyere! Mercedes-BMW osv har skjønt dette for mange år siden.. Dem har hjulbuene så og si i lik høyde framme og bak! vi bil entusiaster liker jo å ha hjula jevnt i buene The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now