viceguy Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Kunne jo laget deg en ny tråd istedenfor å begynne med dette i Woodpile sin da Men virker logisk det som Morty sier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Bilen står nå på Ford. De sliter med at de ikke får kontakt med modulen. De får opp type bil etc men ikke info på motorstyringen? Med andre ord skjønner de ikke så mye der heller men driver å forsker på saken. Begynner å bli sånn passe idiotisk hele opplegget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ST200evil Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 ender nok med at det hele er en liten filleting.. kan bli dyrt på ford detta da... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted December 27, 2006 Share Posted December 27, 2006 Vet at det kan bli dyrt. Men hva gjør man. Har ikke vært en eneste som driver verksted hittil, som har skjønt dette til nå. Derfor setter jeg den på ford så for det koste det det koster vill. Er så lei dette at jeg .... Vel vi for satse på at det for en gangs skyld går litt på skinner. Kremt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mk III 04 Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 fått bilen tilbake fra verkstedet????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 Bilen står nå hos Ford Drammen (Kverneland bil) Har holdt på med den i hele romjula. Men det jævlige er, at de ikke finner ut av feilen der heller Har nå feilsøkt for 1000.- vis av kroner. De skjønner rett å slett ikke hva som er problemet. Når de kobler til computeren så får de opp info ang årsmodell og type bil, men kommer ikke inn på hjernen for å få lest av feilkoder. Har nå fått dratt ned den svenske bilen som motoren ble tatt ut av. De snakker om pads? Dvs min bil har ikke strartsperre men det hadde delebilen som motoren er tatt ut av. Så nå driver de å prøver å bytte over pads og ledningsnett fra den. Med andre ord bilen er forbannet av dj... selv. Ford sier at i utgansgspunktet så skal det elektriske være idendtisk. Men aldri har de vært borti dette problemet før. Sitat: vi har byttet denne type motor flere ganger, men aldri vært borti noe som dette. Så hva gjør man??Det verste er at bilen ble påkostet over 50 høvdinger i fjor på diverse køddefeil og reperasjoner ang motor og elektriske.Nei noen får komme med et glupt forslag på hva jeg gjør nå. Har 140 000.- i lån på bilen men får ikke solgt den som den står nå. Og verdien tviler jeg på hva blir, etter at dette marerittet er over, og bilen går. Så har vel kjørt i grøfta ang dette prosjektet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 (edited) En lite oppdatering. Mondisen har nå stått på Ford i 14 dager. Men får de det til? NEI ' Snart er det nakkeskudd på den ***** bilen. Og når jeg var nede å så på bilen Kanalene er blitt helt brune av rustflekker. Vel blir vel noen lapper på å fikse det å. Slipte ned kanalene til stålet i sommer og grunna/lakka de opp. Tror jeg setter jobben bort neste gang. Edited January 7, 2007 by Woodpile Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford Stv Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Synd det der.. De har prøvd annen hjerne osv?? Rust er stort problem på sierraen også. Kommer igjen uansett nesten. Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fordelsker Posted January 7, 2007 Share Posted January 7, 2007 Mulig noen har nevnt det tidligere men allikevel så mener jeg at feilen kan ligge i startsperren. Vet at i mange tilfeller så må man benytte den startsperren og nøkkelen som er i donorbilen selv om du ikke har startsperre i den bilen du skal ha den "nye" motoren i. Kanskje det kan være så enkelt som å bestille opp ny nøkkel fra Ford ? Når det gjelder kanalene så er vel den nederste kanten på kanalene det mest utsatte stedet på alle Mondeo'r. Blir utrolig fort brunt der. Den enkleste løsningen er å gjøre en så god jobb som mulig når det gjelder grunnarbeide og lakk, for så å smøre på ett tykt lag med Bodysafe. Sett boksen i varmt vann en stund før du maler på, på denne måte er det mye enklere å få et pent resultat.Denne kanten og kanalen ble pusset ned og lakkert på min i fjor vinter og det ble gjort på et seriøst verksted og lakkert hos en lakkerer som har lakkering fra nesten alle bilforhandlere i hele Akershus. Etter 4 mnd. hadde det begynt å bli litt brunt der igjen, så 99,9 % av alle Mondeo MK i og II sliter med dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Yes endelig har den lange og vonde ventetiden kommet til en ende. Fikk telefon fra Ford i dag om at bilen nå var klar.De måtte bytte alt av kabler fra den svenske bilen, til min norske mondis. Dvs at iføge kvitteringen, (3) tettskrevne A4 ark så har, dashbord,a/c, og alt som heter dubeditter fra dash og inn til sikringsbox, og videre fra den til motor blitt bytta. Dvs ifølge kvitto cirka 43 punkter eller no sånn . Den største forskjellen er at jeg merker enormt mye forskjell, fra den gamle 170 Hp til ST200 motoren. Mye raskere og råere lyd på turtallet. I tillegg synger min doble eksos, i 3" og dobble utløp med helt ny glød.BRRØØL sier det når nåla passerer 4500 RPM. Vel og var det verdt det?? Definitiv ikke. Tenker da på prisen. 34 000.- høvdinger kom jobben på hos Ford. + 35 000 for svenskebilen + 14 000.- for første montering (før Ford kom inn i bildet) Og totalt 7 000 i tauing til Viking hit å dit. I tillegg ble bilen kostet på 64 000 i fjor. Men er det slutt enda? NEI Må bytte vannpumpe på bilen+ termostat og få den EU godkjent. Du skjønner poenget, når du kommer ned til ford, og nesten alle reiser seg og trampeklapper for at bilen endelig går. Tror de har engasjert alt fra verksmester til vaktmester. Till og med dama i resepsjonen kom og gratulerte meg med kommentaren: dette må da være Norges dyreste 1997 Mondeo Vel for å si det sånn, kan aldri kvitte meg med bilen nå. Ligger et halvt "statsbudsjett" i mondisen he he. Problemet med dette motorbyttet var følgende: Min mondis er en bastard. Dvs kom i mnd skiftet da det ble krevd pads (startsperre) i bilene. Min hadde selvfølgelig ikke det. Noe ford kommenterte at de aldri har vært borti før. Så derfor var mitt ledningsnett blanding av hummer og kanari. Hjernen fikk ikke signal fra pads,pads fikk ikke signal fra nøkkel osv. Derfor gikk alt i stå. Men det positive i det negative, er at de måtte sette over info sentralen fra den svenske bilen, så nå har jeg det å. Varsler om åpne dører,is på veien etc etc. Vel nok fra meg denne gang. Måtte lykken stå meg bi, og mondeoen ikke gå i hi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 sa vel tidligere at du burde flytta over all elektroniken men. gratulerer så mye med en bil som fungerer igjen håper den funker ei stønn nå da Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford Stv Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 Gratulerer! Detta var vel etterlengtet ja! Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ST200evil Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 jaja..vi sa til deg tidligere at alt av ledninger burde flyttes over... men gratulere.. svir litt i lommeboka nå eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted January 16, 2007 Share Posted January 16, 2007 endelig fikk du den ja synd det kostet "litt" mye men det er vel en god følesle at den virker.. ikke ødelegg den nå da da har du littt av en jobb med å bytte, igjen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mk III 04 Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 GRATTIS GRATTIS et godt råd til neste gang er vel kanskje å kjøpe seg den råeste bilen ferdig istedet for å bygge om....Kunne kjørt lenge på prøveskilt på svensbilen for den pengesummen.Tør ikke tenke på hva en slik opperasjon hadde kostet på en Audi eller Bmw.... FORD FOREVER :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Takk takk takk. Du har gjort meg oppmerksom på at jeg ikke skal fulføre mine planer om å bygge om min 1.8 til 2.5 Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Du har et poeng der. I tillegg så hadde jeg en V6 orginalt før ombygging. Så kan tenke meg at å bytte over fra 1.8 til 2.5 må være en enda jævligere utfordring. Du må da eventuelt ha donor bilen stående v siden av så du får flyttet alt over på en gang. Men at det er mye jobbb, det tror jeg på av erfaring. Var nede i sted og så på donorbilen, og for å si det sånn det var noe j... vli med ledninger som var røsket ut. Skal se om jeg får tatt bilde av spagettien og legge ut her i morra. Men er du 100% sikker på at du har pads og startsperre så skal det i utgangspunktet, være likt å bytte om V6 motorene. Men selvfølgelig var det forskjell på min Din 1.8 tør jeg ikke tenke på om det er noen likheter i det hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimsa Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Start sperre har jeg ikke som jeg veit, og pads veit jeg ikke hva er så tror ikke det er noen suksess.1.8 har i tilegg tromler bak, og for å få godkjent med 2,5 må jeg ha ventilerte skiver tror jeg da. Tror heller ikke gear kassa ville likt det noe serlig, så den måtte sikkert også blitt med over. Prosjekttråd: Min mondeo mk2Min gamle mondeo mk3Min gamle mondeo mk1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Vel her er bilde for de som er interesert. Var litt mørkt ute men dere ser hva det er. fyller faktisk nesten hele bagasjerommet på mondisen, og mere ligger inni bilen. Hvordan i all verden, fikk dette plass under dashen Så dette er noe av det som må flyttes over, vist du skal bygge om fra 1.8-2.0 til V6. Og det er bare ledningsnettet Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 (edited) For ordens skyld: Pads = PATS Passive Anti Theft System. Kjennetegnes av et rødt (på Mondeo mk1) "merke" på nøkkelen Edited January 20, 2007 by focusst Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Motor fungerer utmerket etter bytte Nå er det rust som skal vekk. Hadde store planer ang lakkering, men da rust tar mye av budsjett så blir det endring i plan. Følgende blir gjort nå: kanaler høyre+ venstre side byttes, hjulbue h side byttes,hjulbue venstre side byttes, 4 stk dører blir lakkert/rustvseiset , framskjermer slipes ned og lakkes + bakskjermer. Lakkereren var mildt sagt overasket over hvor angrepet bilen var. Første gang han hadde sett så mye på en 1998 modell. Hva skal man si til det? Fått kommentarer på det meste ang bilen he he. Så jeg har med andre ord fått en mondeo, som er totalt mandagsbil. Merkelig at denne bilen har vært plaget med så mye dritt? Har hatt flere mondeoer, og småfeil har det vært. Men denne har det ikke vært ende på, ang feil og mangler. Tectyl blir nå tatt til slutt. Så da er bilen 100% lurer litt på hva jeg kan selge bilen for etter dette? Må vel ta den med i graven he he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond_V Posted February 20, 2007 Share Posted February 20, 2007 Tapsprosjekt blir det uansett hvordan du snur og vender på det. Så det er nok like greit å ha bilen resten av livet..har jo lagt LITT arbeid ned i den, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Woodpile Posted February 21, 2007 Share Posted February 21, 2007 Har vel lagt ned alt for mye arbeid Men hva gjør man når det ene tar det andre. Kan ikke bare stoppe opp. Da har man jo kastet bort alt som er gjort så langt. Blir en ond sirkel, helt til man er i mål Men håper nå at det snart blir en slutt på dette prosjektet, er snart ikke mere å bytte eller gjøre om på bilen he he. Takker for alle innspill så langt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now