Guest Waterwolf Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 (edited) Ja da har noe kjedelig skjedd før jula . Den røde batterilampa lyser mens jeg kjører starter lett men slukkes ikke etter start virker som dynamon er gåen kansje da? Var etter en litt hard spilling av musikk i bilen dette skjedde (650W forsterker).Skulle ha hadt en Ampermetertang hadde vært så mye lettere å feilsøke. Kan forsterkeren ha røket slik at den trekker mer strøm enn bilen ladder (har også en kondensator)?Synes det var så rart når jeg skulle lade ut kondensatoren etter at jeg hadde tatt ut batteriet så var den helt utladet. Kan det være batteriet som er gåen og ikke vil ta i mot ladning? (målte på polene når jeg trakk ut batteriet 12,1 v ca) Eller kan det være dynamoen (evnt hva? i dynamoen? spennings og børste modulen kansje?) Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem med feilsøkinga?Får håpe det er Børstene eller batteriet og ikke Forsterkeren til 4000kr Virka så rart at det kunne være dynamoen trodde batteriet eller sikringa skulle knele før en dynamo gjorde det med mye strømtrekk.Dette er en Escort mk5 Si sport med Bosh KC 40-70A 14v dynamo Takker for alle tips!! god jul og godt nyttår til dere Edited December 16, 2006 by Waterwolf
D.Toft Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 bytt dynamo, minimum 90 amp.. kan ha ødelagt hele greiene ja, eller styrestrømmen.. eller børstene.. batteri bør og byttes, sd\iden stort anlegg, min 70 amp..
Guest Waterwolf Posted December 15, 2006 Posted December 15, 2006 bytt dynamo, minimum 90 amp.. kan ha ødelagt hele greiene ja, eller styrestrømmen.. eller børstene.. batteri bør og byttes, sd\iden stort anlegg, min 70 amp..beklager tok hvist feil det er en forsterker på 650W rms denne http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1651 . har du noen idet om hvordan jeg skal evnt finne ut at det er dynamoen som ikke lader?
Guest Waterwolf Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 Tok av polene på batteriet mens bilen sveiv. Da daua bilen med en gang. tyder på at dynamoen ikke lader. Var på ford å fikk ny spenningsregulator med børster.Satte meg i gang å begynte å skru på dritten til jeg så at jeg hadde fått feil del. Den delen jeg trengte kunne ikke dem skaffe?? synes det hørtes ut som en spansk en fordi dem ga meg feil del. Den gammle spenningsregulatoren hadde en Børste som var helt nedslitt så ut som om den ikke har tatt tak på sleperingen.Var rart at den andre børsten var det mye mer igjen av også. Dynamoen er for øvrig en Bosh KC 40-70A 14V Får håpe det er dette som er problemet og ikke noe mer.Er det noen som har noen tips om hvilke laderele eller sikringer jeg burde sjekke også?
Guest ST200evil Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 bilen skal stoppe når du tar av polene... da brytes all kontakten med batteri og og du får ikke no "rundgang" på strømmen.
Guest Waterwolf Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 bilen skal stoppe når du tar av polene... da brytes all kontakten med batteri og og du får ikke no "rundgang" på strømmen.Rundgang på strømmen skjønte ikke helt den? Tok å kobbla sammen alle minus ledningene og plussledningene som stod på polene (hver for seg sef) i sammen, og brukte en starter for å starte bilen. Når bilsen starta tok jeg av plussen fra starteren. Skulle jo tror at Dynamoen ladet slik at man ikke trengte batteriet da?. (kansje bare jeg som er treig i skolten ) Men ladelampa lyser nå i hvertfall etter start (med batteri) og batteriet er helt fint så tyder jo på at det er noe galt med Dynamoen?Er ingen sikkringskurs heller fra Dynamoens Pluss pol til Starteren så jeg i Haynesboka, Fra start Releet så er den Plussen sydd videre til Batteripolen.Minusen Går jo sef rett Til chassis, og Den lille blå ledningen går jo til instrumentpanelet/ladelampa, den er det heller ingen sikkring på.Er det oen annen måte da for å se at det er dynamoen som ikke lader? Bruke tangampermeter kansje? Takker for svaret ihvertfall
Guest ST200evil Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 måle direkte på plusen på dynamoen og til gods..
Guest Waterwolf Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 (edited) måle direkte på plusen på dynamoen og til gods.. Ok skal prøve på det.Noen mulighet for å måle motstanden i stator også eller? Evnt fra plussen til jord. Tenkte da på om kansje viklingene også har tatt kvelden etter for mye strømtrekk. Diodene kan dem også ha røket? må jeg bytte hele Dynamoen da? Bekager for mange "dumme" spørsmål Edited December 16, 2006 by Waterwolf
Guest ST200evil Posted December 17, 2006 Posted December 17, 2006 vil anbefalle å demontere dynamoen og ta den med til et bosch verksted/vikleverksted..
Guest FordP7-2 Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 om det er børstene går det jo alltids å fjerne dei gamle og lodde på nye. Vil tru dei fleste bilverksted har børster. Kan jo og vere laderegulatoren ( på samme del som børstene er montert i?), men skulle tru dette var greit å få nye børste/laderegulator sidan det er bosch
Guest Waterwolf Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 (edited) Var Børstene som gjorde at jeg ikke fikk magnetiserings strøm inn på rotoren.Må ha vært en ren tilfeldighet at det skjedde rett etter en hard omgang med musikk, sjedde jo egentlig ikke der å da jeg kjørte, men når jeg starta bilen på nytt senere på kvelden. Så nå ladder den Bosh klumpen som bare juling Takker for alle svar. Synes det var rart at ford ikke kunne skaffe den laderegulatoren når mekonomen hadde den til en blodpris. Edited December 18, 2006 by Waterwolf
Gran Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Du bør ikke ta av polene på batteriet når bilen går, dette gjelder biler med elektronikk. Du kan skade vitale deler.. Går greit på gamle traktorer og slikt, men helst ikke på bilen Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...
Bdt Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 bilen skal stoppe når du tar av polene... da brytes all kontakten med batteri og og du får ikke no "rundgang" på strømmen. ehh hvor har du det fra ?ikke noen elektriker du eller?batteriet kan du fint koble av når bilen går uten at den stopper. COS it`s WORTH it!
bige Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 om det er børstene går det jo alltids å fjerne dei gamle og lodde på nye. Vil tru dei fleste bilverksted har børster. Kan jo og vere laderegulatoren ( på samme del som børstene er montert i?), men skulle tru dette var greit å få nye børste/laderegulator sidan det er bosch koster ca 120kr på biltema (byttet mange )--- juisterbar ca 200kr ....
zanor Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Bilen skal gå fint uten batteri, har kjørt flere sierra'r uten.. start kabler og håpe på at en ikke kveler den hehe
Guest Waterwolf Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 (edited) Du bør ikke ta av polene på batteriet når bilen går, dette gjelder biler med elektronikk. Du kan skade vitale deler.. Går greit på gamle traktorer og slikt, men helst ikke på bilen Oki nei forstår er mye finelektronikk i disse Zetecene har jeg merket hehe. men nå sviver bilen så fint som bare det med full ladning så jeg er veldig fornøyd .Ps er det noen som kan anbefale ett bilbatteri til denne bilen/dynamoen som er større enn 55 Ah Synes jeg har hørt Optima (grisedyrt ?) er bra men er ikke sikker på hvor mye Ah jeg burde ha70 ? Cellene blir jo større og tar mer plass også så det beste er jo at det passer i der det andre står.Takker for alle tips og svar Edited January 2, 2007 by Waterwolf
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now