grcossie Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Noen dårlige erfaringer med eks. Hi Spec caliper og salt ?Har vært boti RS2 med org caliper som nesten smuldrer vekk pga salt tæring
Kaasin Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Noen dårlige erfaringer med eks. Hi Spec caliper og salt ?Har vært boti RS2 med org caliper som nesten smuldrer vekk pga salt tæringAluminium vil ganske sikkert begynne å korrodere bort raskt hvis det er rent metall som ikke er behandlet. Det er klorionene i saltet vil gjøre at hydoksidfilmen som ligger på aluminium vil løse seg opp. Hvis hele kalipperen er lakket slik at overflaten er helt tett vil det gå bra. Men dette er blandt de større utfordingene med "nye" materialer og f.eks salting av veier.. Sierra IS 88
grcossie Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Skal ikke mye til før man har et hakk eller ti i dem, og da begynner tæringa
Count Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 (edited) aluminiumhydroksid belegget er jo nettopp korrosjon. Blir bart aluminium eksponert for luft vil det dannes et nytt lag med beskyttelse fantastisk fort. Tror ikke dette er noe stort problem. edit: skriveleif Edited December 13, 2006 by Count 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Kaasin Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 aluminiumhydroksid belegget er jo nettopp korrosjon. Blir bart aluminium eksponert for luft vil det dannes et nytt lag med beskyttelse fantastisk fort. Tror ikke dette er noe stort problem.Riktig, hydroksidbelegget er korrosjon, men det er saltet som er tingen her. Cl- ionene i salt vil danne komplekser med Ag+ inonene. Dette gjør at filmen blir løst opp. Dermed går aluminium over til å bli et aktivt metall i stedet for at det er beskyttet av passivfilmen. Ang. overflate behandling så vil det fungere så lenge det ikkje er sprekker som gir kontakt med oksygen. Siden en bil stort sett er en stor leder vil alle steder som har tilgang til oksygen fungere som katode reaksjon, og aluminiumen som er mindre edlet enn jern vil korrodere meget raskt hvis det er aktivt. Da kan en få en situasjon som har en stor katode - bilen, og en liten anode - sprekken i overflate behandlingen på Alu.en. Det gir svært rask tæring på det ene stedet. Men alt det har en forutsetning - at Aluminiumen er aktiv. Dvs at salt løser opp hydoksidbelegget. Sierra IS 88
Guest ST200evil Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 disse begynner å korodere under klossene. der ligger en stålplate mot aluen. disse kaliprene er samme som er fra porsche
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now