matta Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Hei. Vurderer å importere meg en cosworth og bygge om vanlig sierra til cosworth igjen.Noen som har gjort dette i det siste og godkjent det? Er det mye stress med biltilsyn osv?Gjorde dette selv for noen år siden, og da var det et fæla liv med å få godkjent dette,så jeg gikk litt lei av byråkratiet. Brukte da en 87 mod karosseri og bygget om med en 91 mod 4x4. Noen tips eller lure valg som kan gjøre prosessen enklere? Bedre med 92 mod norsk karosseri? evt bruke et skall som allerede har 4x4 stemplet i vognkortet?Må man fremdeles innom ford for å få papirer på at alt er ok før biltilsynet? PS: dette gjør jeg for å ha noe å kose meg med i garasjen i vinter, ikke for å spare penger eller noe annet, så alle som skal være spydige anng ombygging osv kan la være å svare! Mvh Mads Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Hei. Vurderer å importere meg en cosworth og bygge om vanlig sierra til cosworth igjen.Noen som har gjort dette i det siste og godkjent det? Er det mye stress med biltilsyn osv?Gjorde dette selv for noen år siden, og da var det et fæla liv med å få godkjent dette,så jeg gikk litt lei av byråkratiet. Brukte da en 87 mod karosseri og bygget om med en 91 mod 4x4. Noen tips eller lure valg som kan gjøre prosessen enklere? Bedre med 92 mod norsk karosseri? evt bruke et skall som allerede har 4x4 stemplet i vognkortet?Må man fremdeles innom ford for å få papirer på at alt er ok før biltilsynet? PS: dette gjør jeg for å ha noe å kose meg med i garasjen i vinter, ikke for å spare penger eller noe annet, så alle som skal være spydige anng ombygging osv kan la være å svare! Mvh Mads Ford gir vel ikke ut noen papirer lenger, men ha en åpen dialog med biltilsynet hele veien så skal det ikke være noe problem. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 (edited) "Noen tips eller lure valg som kan gjøre prosessen enklere?"ja betal avgifter på den cosworthen som du importere,og ha en orginal bil:)hehehehe..var det noen som så dette inlegget komme eller;)"PS: dette gjør jeg for å ha noe å kose meg med i garasjen i vinter, ikke for å spare penger eller noe annet, så alle som skal være spydige anng ombygging osv kan la være å svare!""så kjøp en orginal cosworth og plukk denne i biter da viss du skal ha noe å kose deg med i vinter..siden du ikke gjør det for å spare penger.eg svare på sånne tråder sjøl om man blir fortalt man ikke skal gjør det:) Edited December 7, 2006 by lowman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bdt Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 He he jeg så den komme Lowman og er HELT enig du kan jo plukke i fra hverandre en cosworth og pulverlakkere,gullkromatisere osv osv.da får du en strøken og org bil og du har noe å gjøre i vinter COS it`s WORTH it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 "Noen tips eller lure valg som kan gjøre prosessen enklere?"ja betal avgifter på den cosworthen som du importere,og ha en orginal bil:)hehehehe..var det noen som så dette inlegget komme eller;)"PS: dette gjør jeg for å ha noe å kose meg med i garasjen i vinter, ikke for å spare penger eller noe annet, så alle som skal være spydige anng ombygging osv kan la være å svare!""så kjøp en orginal cosworth og plukk denne i biter da viss du skal ha noe å kose deg med i vinter..siden du ikke gjør det for å spare penger.eg svare på sånne tråder sjøl om man blir fortalt man ikke skal gjør det:) var vel strengt tatt ikke det han spurte om. han spurte om noen viste om det var vanskelig å få en bil gokjent ommbyd. sikkert flere som lurer på dette, og er dritt lei av at du ødelegger hver eneste ombygingstråd med mye piss om orginalbil.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 "Noen tips eller lure valg som kan gjøre prosessen enklere?"ja betal avgifter på den cosworthen som du importere,og ha en orginal bil:)hehehehe..var det noen som så dette inlegget komme eller;)"PS: dette gjør jeg for å ha noe å kose meg med i garasjen i vinter, ikke for å spare penger eller noe annet, så alle som skal være spydige anng ombygging osv kan la være å svare!""så kjøp en orginal cosworth og plukk denne i biter da viss du skal ha noe å kose deg med i vinter..siden du ikke gjør det for å spare penger.eg svare på sånne tråder sjøl om man blir fortalt man ikke skal gjør det:) hehe blitt vant til det nå , men er litt enig i det du sier og, jeg ville strippet ned cosworthen og lagt ut penger på den istedenfor, slipper mye stress med godkjenninger og + at du får en meget strøken cosworth Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted December 8, 2006 Share Posted December 8, 2006 i utgangs punktet så skal det ikke være noe problem og bygge om en bil, for skal du følge "boka" så skal du ta alle de delene du finner på den delebilen din og sette over på samme plass på det nye karosseriet, men det vil som oftest ikke la seg gjøre. som oftest så må du bytte enkelte komponenter da det kan være slitasje skader eller andre skader, altså foringer kan du like godt bytte i bygge prosesen, i steden for å ta ned bakstlingen og forstilingen i en seinere anleding, og det finnes så klart ledniger så bør byttes , det er mye du kan bytte mens du bygger grunnet at det er like greit og gjøre det mens du har ting fra hverandre. og når du har blitt ferdig med bilen så skal jeg ikke si noe på at bilen er bra det er den sikkert, men om jeg og 1000 andre her på forumet sier den er bra så har ikke vi stemme rett den dagen du står på bt og skal godkjenne bilen, da er det han eller hun som er på bt som bestemmer om bilen er bra eller ikke, og da er det avhenig av at de er i humør til og godkjenne den bilen, jeg vil heller si det at vist du har en god dialog med bt hele veien, ringer og gjør noen avtaler og får bekreftelser på hva du har tenkt så er det lettere den dagen du skal godkjenne bilen, fordi da vet dem på ditt lokale bt hvem du er og hva du har gjort, det er i allefall mitt intrykk av åssen det fungerer på bt. lykke til! aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
matta Posted December 8, 2006 Author Share Posted December 8, 2006 Takker for svar. Snakket med Biltilsynet i dag og de krevde litt dokumentasjon samt søke skriftlig.Får spesifikke svar pr brev, så det blir artig å se hva de krever. : Loveman,Ekorn,Vinge og alle dere andre som lager kvalm: jeg vet at det ikke er enkelt å holde seg, men prøv så godt dere kan å være voksen og ikke skriv noe dersom det ikke er konstruktivt. Blir bare dårlig stemning og sure miner. Mvh Mads Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 er snart ferdig med ombygginga av min bil, har ikke snakka med bt i det hele tatt og har kun dokumentasjon på motor. og de nye delene som er innkjøpt.. hehe.. kan bli litt prblematisk da kansje? må man ha dokumentasjon på alt? får ringe mandag å forhøre meg litt:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowman Posted December 9, 2006 Share Posted December 9, 2006 prøver for all del ikke å lage kvalm.bare så det er sagt.prøver bare å gi noen råd..eg vett at det kansje ikke var det du spurte om liksom..men gir bare noen andre synspunkter liksom..og tok det jo seriøst...var et tips til hva du kunne gjøre liksom...synes bare det er for mange som maser om å bygge om..og her kommer du som faktisk sier at det ikke er penga det står på..viss eg var deg da..så villle eg heller ha restaurert en orginal bil..og fått en dønn strøken fin orginal cosworth som det er vits å legge penger i liksom.som sagt..ikke meninga og lage noe kvalm.vi liker jo alle cosworth her inne.så ikke noe stress fra mi sia iafall.men kan kansje virke mer "kvalm" enn det egentlig er ment som,. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 (edited) sotty oT:en annenting, jeg kjøpte en strøken 2wd bakstilling av en på forumet her. men det viste seg å være en 4x4 bakstilling. får ikke til bake penga. får jeg den godkjent ommbyd med 4x4 bakstilling på 2wd? eller må jeg bare skaffe meg en 2wd bakstlilling med en gang? edit: og hvordan vil det bli med mellomaksling fra t5 med tanke på 4x4 bakstlling kontra 2wd bakstlling? Edited December 11, 2006 by Samatron Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 krev penga tilbake. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 krev penga tilbake. får ikke penga tilbake.. fordi jeg ikke vet hvem jeg kjøpte den av. han kjøre forbi dombås en kveld. han hadde nummert mitt, jeg hadde ikke hans. hehe.. fant ikke ut at det var 4x4 bakstilling før jeg hadde sandblåst den, lakkert, powerflex forninger.. var litt for ivrig, å rask i svingene. stolte litt for mye på selgern. men får jeg godkjent ommbygd med den? gidder ikke begynne/har ikke råd til å skaffe nye bakstlilling, nye forlinger, sand, grunning, og lakk med det første tror jeg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 du får det godkjent som 2wd ja aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 fint, da bytter jeg heller heledritten da diffen takker for seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 (edited) hvis du husker navn så kan sikkert noen her hjelpe deg.svindel er noe dritt og de skal få svi! jeg er faktisk ikke sikker på om du får godkjent med 4x4 bakstilling. tror ikke det, da bilen må bestå av deler fra en 2wd når du skal godkjenne den som en ombygd 2wd. Edited December 11, 2006 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 jeg er faktisk ikke sikker på om du får godkjent med 4x4 bakstilling. tror ikke det, da bilen må bestå av deler fra en 2wd når du skal godkjenne den som en ombygd 2wd. ****. 6000kr rett ut av vinduet! slakte.. veit du hvor jeg kan ringe. hvem jeg kan kontakte for å finne ut dette? han var trønder å kjørte highlux, er snart et år siden, husker ikke mere. hehe.. ikke vits å årøve en gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Spørsmålet er vel om hvor kunnskapsrik man må være for å se forskjell på 2wd og 4x4, noen som ærlig talt tror en BT-man greier det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 hehe.. ja, sier noe der, go hvis de merker noe kan jo si at jeg valgte 4x4 bakstilling pga, tykkere stabstag, og større bremser. at jeg ville prioritere sikkerheten, og at jeg kommer ikke til å kjøre med mere en 150hk eller noe fordi jeg er fattig å må spare bensin. og kommer aldri til å ha bruk for en større diff. men hele bakstillinga kommer nok til å byttes i det første diffen går adundas med grønndyseoppsett.. hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 det wingdude sier er det jeg mener, og vist de skulle oppdage det så sier du det som det er, for en 4x4 bakstling er konstruert for like mange hk som en 2wd bakstling er, missforstå meg rett men begge to er fra cosworth og begge to har et sted mellom 200 og 230hk orginalt aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
matta Posted December 12, 2006 Author Share Posted December 12, 2006 Hmm.snakket med teknisk avd på biltilsynet i dag, og de virket som om de ikke skjønte helt greien, men de roet seg ned når jeg forklarte at det ikke var inngrep i ramme, men kun overflytting av deler osv....De ønsket dokumentasjon på at Sierra sedan og cosworth var likt karosseri. Men det spørs hva de sier når jeg skriver i søknaden/forklaringen at jeg må kappe 2 halvmåner i rammevangen for å få plass til driv akslingene foran..Noen som vet om 4x4 kassen passer greit oppunder i tunellen, husker ikke om jeg måtte banke og hamre litt for å få det til forrige gang.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WingDude Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Men det spørs hva de sier når jeg skriver i søknaden/forklaringen at jeg må kappe 2 halvmåner i rammevangen for å få plass til driv akslingene foran..Noen som vet om 4x4 kassen passer greit oppunder i tunellen, husker ikke om jeg måtte banke og hamre litt for å få det til forrige gang.. Og hvorfor må du fortelle BT at du kapper i rammevangen da ? Den buen du snakker om ligger allerede i vangen, bak den ytre plata. Med litt flid får du dette til å se bedre ut enn på en orginal bil Banke med hammer hørtes vel optimistisk ut, legger ved noen bilder her av rett fremgangsmåte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
matta Posted December 13, 2006 Author Share Posted December 13, 2006 Hmm, var bra du sa det!Det hadde jeg helt glemt.Rakk akkurat å stryke ut det før jeg sendte søknaden.på tunellen så mente jeg tok en slegge og knallet til noen ganger så passet gearkassen under.? hmm, det får bli en liten nøtt.Har du brukt delene fra 4x4 en som du sveiste på?, eller bare modifiserte du den oprinnelige? Gjorde du det på begge sider av tunellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
matta Posted January 2, 2007 Author Share Posted January 2, 2007 Snakket med biltilsynet igjen i dag, og de sa at det så greit ut med søknaden.Men de lurte på om jeg kan fremskaffe dokumentasjon på at karoseriet er likt på Sierra sedan og sierra cosworth.Helst fra et autorisert Ford Verksted. Hmm...Får jeg tak i det da? Njaaa.blir vel vanskelig det....Noen som tilfeldigvis har noe mer info anng karosseriene som jeg kan legge fram?Han spurte om delenr på karosseriet fra sierra sedan og Cosworth var samme...Og det er det vel neppe.(har ikke sedan cosworth en plate baki som er sveist fast med masse sveisepungter?) MvhMads Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted January 2, 2007 Share Posted January 2, 2007 oppdateringer er fint, føger med! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now