Jump to content

Recommended Posts

Posted

jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en komplett scorpio 2,9 cosworth og sette over understell og motor i en sierra stv.. men skal ha manuell..

 

men for at jeg skal klare dette på en helg så må jeg vite nøyaktig hva jeg trenger, som hvilken girkasse(har mt75 fra dohc) og hva ellers jeg trenger?

 

håper noen vet dette!

 

trenger svar ganske kjapt da bilen må hentes fortløpende hvis kjøp..

 

Chris

Posted

dohcen passer ikke. Å hvis bilen er automat a dele bilen må du ha svinghjul i tillegg.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Posted
mt 75 2.9 i kassa passer den :) gjort det før.

 

det ekke noen av dere i horten der går ann å ta en prat med og høre litt siden jeg vet at blant annet at bent gjorde dette...

 

bor i tønsberg jeg så er jo ikke lange turen..

Posted (edited)

Jeg har også bygd en slik bil, lurer du på noe kan du sende meg en PM eller legge meg til på msn lista di ;)

Edited by Cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Posted (edited)

Men MT75 dohc og MT75 2.9 er forskjellig i bolt sirkel er det jeg tenkte på. Så hvis delebilen er automat må man ha svinghjul også.

Edited by Ford Stv

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Posted

så med enten type 9 eller mt75 fra v6 så er girkasse i boks! men har hørt noe om at hvis jeg bruker 2.8 svinghjulet vil motoren være mye hissigere?

Guest Erik Braseth
Posted

Da må du finne på noe lurt hvis du skal ha mt75. For 2.8 svinghjul bygger ikke like mye ut som 2.9 svinghjul.

 

Men så finnes det visst to typer 2.9 svinghjul også. Iallefall to forskjellige lengder på svinghjulsboltene.

Posted (edited)

Kanskje litt offtopic men blir ikke sierra veldig framtung med 2.9 24v?

jeg kjører om dagen en Scorpio 2.8i Ghia og den har en tendens til å ville slippe på framhjulene

men har det kanskje mer med dekkene å gjøre?

tenker liksom bare at i en liten sierra vil det bare bli mye verre.. :P

den beste balansemessig scorpio jeg har kjørt er faktisk 2.0liter`n :)

noen som vet egenvekta på 24v`n og vekt forskjellen mellom 5.0 v8 mustang motor`n?

Edited by jcegeland

86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt)

85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen)

----------------------------------------

92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP)

Posted

for å sette 2,9i 24v i en sierra trenger du:

 

led nett (motorstyring), girkasse, svinghjul, clutch. girkasse lager i bakant av veiv (VIKTIG), og mellomaksel

 

svinghjul et forskjellig på mt75 og type 9.. du må ha til 2.8 vist du skal ha type 9

Guest Erik Braseth
Posted

Så da ble de 2.9 bilene som var parret med t9 fra fabrikken utstyrt med 2.8 svinghjul? Isåfall har jo jeg 2.8 svinghjul :huh:

 

Noen som har bilder av 2.8 svinghjul?

Posted

Nei, T9 og 2,9 svinghjul funker utmerket. Det er andre veien det blir krøll. MT75 med 2,8 svinghjul funker ikke dersom du ikke modifiserer utløserlager armen til å dytte lenger. Nettop pga at 2,8 svinghjulet bygger mindre ut enn 2,9 klarer ikke orginal utløserarm på MT75 å dytte langt nok slik at clutchen frir ut.

Posted

Tar man det veivtapp lageret fra 2,9 12v med manuell kasse da eller? Og hvordan blir det med traversen?

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Posted

Jepp. Skrur bare over traversen fra automatkassa.

Jeg gjenga opp hullet til pinnen som utløserarmen vipper på, sveisa på en mutter på pinnen, skrudde den i, og vips, så fikk jeg justerbare clutchutløserarm. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Posted

Travers fra 2,9 12v med MT75 du mener ja?

Da ser vel dette greit nok ut?

 

Deler for ombygging av Ford Granada 2,8 PYA med C3 automatisk girkasse til 2,9 24v BOA med MT75 manuell girkasse

 

¤2,9 24v Cosworth BOA

¤MT75 girkasse fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88>

¤Svinghjul fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

¤Veivtapplager fra Ford Scorpio 2,9 12v med MT75 girkasse

¤Clutch fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

¤Modifisert orginal mellomaksling

¤Lednigsnett (ECU) fra Ford Scorpio 2,9 24v

¤Ford Granada 2,8i (Bosch K-jetronic MFI) bensintank og bensinpumpe

¤Girkasse travers fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

Håvard Humberset

 

1985 Ford Granada 2,8 Ghia

1977 Ford Capri 2,0 S

Posted
Kanskje litt offtopic men blir ikke sierra veldig framtung med 2.9 24v?

jeg kjører om dagen en Scorpio 2.8i Ghia og den har en tendens til å ville slippe på framhjulene

men har det kanskje mer med dekkene å gjøre?

tenker liksom bare at i en liten sierra vil det bare bli mye verre.. :P

den beste balansemessig scorpio jeg har kjørt er faktisk 2.0liter`n :)

noen som vet egenvekta på 24v`n og vekt forskjellen mellom 5.0 v8 mustang motor`n?

 

Vet ikke nøyaktige tall jeg....men det er ikke SÅÅÅ mange kilo forskjell....mellom en 2,0liter og en 2,8 liter...vet ikke om man skal bry seg mer om det, eller dempere og fjører der forran...liksom...og foringer... :closedeyes:

 

Peder

Posted

de sier at ohc veier ca 120kg og 2.8 ca 140kg. og 24v toppene veier ca det samme som 2.8 topper, så tror ikke 24v'n er så mange kilo'ene tyngere.

men til sammenlikning så sier de at en volvo motor veier 160kg

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

da har jeg fått ordnet meg en 2,9 24v og manuell kasse! mt75.. har begynt litt overhaling... bytter simeringer i front og bakkant av veiva samt ny viftereim og sjekker litt.. nesten ikke svettet denne.. men stått i litt over et år så jeg bytter små ting av den grunn.. nytt oljefilter og olje blir det:D

skal sette denne i stv til helga.. se hvordan det går.. hehe.. da har jeg forhåpentligvis en fin vinterbil:D

Posted

har nå fått satt motor og gir i bilen.. jobber litt med elnett nå ;) motor sviver rundt ihvertfall og alt ser bra ut :D

Posted
Travers fra 2,9 12v med MT75 du mener ja?

Da ser vel dette greit nok ut?

 

Deler for ombygging av Ford Granada 2,8 PYA med C3 automatisk girkasse til 2,9 24v BOA med MT75 manuell girkasse

 

¤2,9 24v Cosworth BOA

¤MT75 girkasse fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88>

¤Svinghjul fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

¤Veivtapplager fra Ford Scorpio 2,9 12v med MT75 girkasse

¤Clutch fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

¤Modifisert orginal mellomaksling

¤Lednigsnett (ECU) fra Ford Scorpio 2,9 24v

¤Ford Granada 2,8i (Bosch K-jetronic MFI) bensintank og bensinpumpe

¤Girkasse travers fra Ford Scorpio 2,9 12v 12.88> med MT75 girkasse

 

Bruk traversen som du allerede har i bilen. Hvis det ikke fulgte noen med kassa.

Ville vurdert å oppgradere litt bremser i samme slengen..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...