D.Toft Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 har hørt om at det kommer en ny type lakk på nyåret. en vannbasert en.er dette helt feil? om det er rett, er det bare å få handlett inn ordentlig lakk...
hår ball Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 ny og ny lakk fru blom, vannbasert lakk har jo eksistert i år rekker, men det kommer en "ny" en også ja, som skall være bedre for miljøet og de som holder på med det... har selv sprøyta en del vannbase, og syns ikke det er så allerværst, men når sant skall sises, så har jeg ikke prøvd de "gode gammle" heller, så har ikke noe og sammen ligne det med... men det vill fremdeles vere flere lakk typer som vi har den dag i dag, som kommer til og fortsette framover, men de må holde seg innen en viss grense"husker ikke i farta" med løsemiddeler
Henning--- Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 slik jeg har forstått, skulle det bare bli brukt vannbasert lakk over nyttår..
D.Toft Posted November 29, 2006 Author Posted November 29, 2006 den som jeg bruker nå, er opp til 18graders temperatur.. ikke lakkboks med andre ord.. blir det endringer nå over nyttår? at den må i lakkboks for å herde?
hår ball Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 den som jeg bruker nå, er opp til 18graders temperatur.. ikke lakkboks med andre ord.. blir det endringer nå over nyttår? at den må i lakkboks for å herde? herde egenskapene varierer jo med hva for tynner du bruker.. er vell 3 indelinger, lang,kort og normal... tynneren har jo som egenskap og tynne lakken og trekke løse middlene ut av lakken etter den er sprøyta.. Så hva for tynner du velger og blande oppi, kommer jo ann på hvor stor lakk jobb og temperaturer tu har i lokalet ditt, en kort tynner er beregnet på en liten oppgave og lave temperaturer, normal er en mer eller mindre "standar" tynner som går for og være en allround tynner som funker litt på begge deler... lang er jo store oppgaver og høyetemperaturer, så og skaffe lakk som herder i 18 garder eller mindre tror jeg ikke blir noe problem...
Ace_ Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 Den nye vannbasen kommer til å erstatte baselakk. Dvs bla metallic og pearl. tynnes med avionisert destillert og mineralløst vann. Er helt grei å lakke med kontra den gode gamle, men tørker en del saktere. Mitt Prosjekt
vinge86 Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 tørker en del saktere ja.. kan blåses tørt... fra 01.01.07 blir gammeldags base forbudt å bruke.. klarlakken er fortsatt som før, men, den kommer til og bli vannbasert den og så snart de får den til å funke.. "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
D.Toft Posted November 29, 2006 Author Posted November 29, 2006 da blir det lakk handling straks da siden eg lakker i garasje uten sahara varmen..
D.Toft Posted November 29, 2006 Author Posted November 29, 2006 tørker en del saktere ja.. kan blåses tørt... fra 01.01.07 blir gammeldags base forbudt å bruke.. klarlakken er fortsatt som før, men, den kommer til og bli vannbasert den og så snart de får den til å funke.. driver du mye med lakk? hvordan blir den "nye" når du skal flikk lakke?
vinge86 Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette! "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
vinge86 Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 (edited) jobber som oppretter\lakkerer.. er jo klarlakken du flekker med da, og polerer ut.. så det er akkurat som før.. Edited November 29, 2006 by vinge86 "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
D.Toft Posted November 29, 2006 Author Posted November 29, 2006 tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette! greit at det er så "kaldt" i boksen under påføring, men den skal vel "bakes" etterpå? for at det skal gå fortere?
vinge86 Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 det er klarlakken som tørkes med vrame etterpå.. baselakken må være helt tørr før klarlakken legges.. =) "Jeg brukte utallige summer på damer, fyll og raske biler. Resten sløste jeg bort!" George Best
TurboX Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 tull.. går bra med vannbasert..!! er jo kun 20 grader i en lakkboks å når det sprøytes base... er ingen problem å bruke den ved 15 grader heller ihvertfall, for det har jeg prøvd mange ganger... slutt å bekymre dere folkens..! er ikke no problem dette! På verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*
mikke Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 (edited) quote turbox å verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen ikke mens de sto å sprøyta iallefall. hehe de hadde ikke klart å sprøyte en bil i slik varme engang.hadde ligget svette perler over tak panser osv da hehe under tørking hadde de nok denne varmen Edited November 29, 2006 by mikke
hår ball Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 vi har oppunder 60garder i boksen under tørking, men under selve sprøyte perioden er det faktisk kanskje hakke kaldere enn i "vanlig" rom temp...
KNAa Racing Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 den vannbaserte baselakken er best å blåse tørt..de bruker spes. blåsepistoler med filter..slik at de ikke blåser støv å partikler på den freshe lakken:)
Guest mr&mrs escort Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 men den gamle lakken tåler vel mest da
mikke Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 (edited) man vil ikke merke forskjell på den nye kontra den gamle ang slitestyrke og hva som tåler mest. det er kun selve basen som er forskjellig pr idag. jeg vet at de driver å forsker for å finne en klarlakk som skal være like holdbar som den løsemiddelbaserte vi har idag. men det finnes fortsatt ikke et full godt alternativ. men som sagt. holdbarheten vil være den samme.da det er selve klarlakken som bestemmer slitesjikt og glans. IKKe selve basen. Edited November 29, 2006 by mikke
TurboX Posted November 29, 2006 Posted November 29, 2006 quote turbox å verkstedet der jeg handla lakk hadde de 42 grader i lakkboksen ikke mens de sto å sprøyta iallefall. hehe de hadde ikke klart å sprøyte en bil i slik varme engang.hadde ligget svette perler over tak panser osv da hehe under tørking hadde de nok denne varmen Han kom nå akkurat ut, med sprøyta i hånda.. Var snakk om bare nederste del av dørene på ei side dette da. -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*
mikke Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 ok. men 42 grader er ikke normal sprøyte temp iallefall. men lakken flyter jo fint ut da hehehe.
fennecen Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 syns alt dette høres borti natta ut jeg???jobber på en påbyggerbedrift, og der lakkes rammer, lastekasser +++ i baselakk. og han som er sjef for lakkavd har ikke hørt noe om at han må over på vannbasert...handler hundrevis av liter fra lakkspesialisten pr måned og er nå utrolig om de bare skal fjerne den gamle baselakken uten å gi beskjed til en stor kunde?? 94 mod RockFord Escort 1,8 si sport stv Fennecen Edition / Focus 2011 Titanium stv--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mikke Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 hehe de kutter nok ikke bare ut den løsemiddelbaserte lakken ut over nyttår sånn uten videre. har selv vært nede på lakkspesialisten og spurt om dette. da de er de som jeg får mine produkter av. det kommer en lov etter nyttår som retter seg mot de som lager lakk. den er utformet slik at lakkprodusentene må gå over til vannbasert base på x antall år,og at det etter dette ikke blir tillatt å produsere løsemiddelbasert base for salg. vet ikke hvor mange år dette er snakk om. men noen er det jo. iflge lakkspesialisten driver ppg å produserer base for harde livet for å dekke behovet en stund etter at dette ikke blir tillatt lenger. denne nye "loven" er det jo selvsagt vår verdens "sheriffer"(amerika) samt eu "#&¤"/ nedi brussel som har fått igjennom.men det blir ikke forbudt å bruke og lage enda nei.
TurboX Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 ...og takk for det. Må altså stå på da om jeg skal få ferdig min før dette vann-tullet kommer... -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*
86vinge Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Blir påbudt me vannbase fra 01.01.07, de fleste verkstedene har gått over til vann nå. Acryl lakk vil være som før. På jobben har vi begynt med en ny klarlakk også, ikke vannbasert men vannfortynnbar. Å gå over til vannbasert har nok vært verre for oss lakkerere enn kundene, mye tull me forskjellige ting i starten. Er neppe umulig å få tak i gammel base etter nyttår heller, men da er det påbudt med vannbase på verksteder.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now