viggo Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Hei, lurte på om noen har no anbefaling ang turbotrykk med dette oppsettet : grønne dyser, steg 2 chip, 3bar map, 3" eksos, og rs500 ic (er ikke montert enda)dette er på en cosworth 4x4 92 modviggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åshøgda-raceway Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 har du grpA toppakning kan du lade 1,3bar ihvertfall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 har du grpA toppakning kan du lade 1,3bar ihvertfall. takk for svar, joda, skal være gr,a pakning,(ifølge forrige eier), har for øyeblikket to alternativ på trykkjustering, 1, og 1,4 bar, det er borret hull i aktuatoren , så det er 1bar med hullet plugga, og 1,4 ellers, får få tak i en kran å sette på så d går å justere trykket på vettugt vis. vil helst at greiene skal gå leenge uten store reperasjoner...viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 kan trygt kjøre 1,4 bar so lenge bensinfilter pumpe er iorden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 kan trygt kjøre 1,4 bar so lenge bensinfilter pumpe er iorden.... ok, takker, joda filter er nytt, og pumpa håper jeg er ok:), er det en fordel å justere opp bensintrykket litt?, eller er d greit nok med standard? 3,5 på tommgang uten vacuum(tror jeg d var jeg hadde)viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 ok, takker, joda filter er nytt, og pumpa håper jeg er ok:), er det en fordel å justere opp bensintrykket litt?, eller er d greit nok med standard? 3,5 på tommgang uten vacuum(tror jeg d var jeg hadde)viggo det er rett bensintrykk Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 vanskelig å si hva som er "riktig" bensintrykk, bredbåndslambda er det eneste riktige som er. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 4.1 kg bensintrykk og 1.6 kg kjører vi på steg 3 oppsett.. orginal escort overbooster jo 1.3 på blå dyser i tre sekunder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 4.1 kg bensintrykk og 1.6 kg kjører vi på steg 3 oppsett.. orginal escort overbooster jo 1.3 på blå dyser i tre sekunder. skulle funke bra med 1,4 på mitt oppsett da, den går hvertfall ok,( må være litt forsiktig på gassen for å bevare piggene:) )bilen vil ikke bli brukt til banekjøring heller, så den bør vel holde en stund, hvor mye hk kan jeg anta å ha med dette oppsettet?viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Ja uten vacum, men ser nå att han har steg 2??!! aldri skjønnt poenge med at folk kjøper steg 2 når steg 3 er bedre og ikke ei krone dyrere.. ikke at det er så stor forkjel men chipe er jo programert til å gi litt ekstra. dermed litt ekstra turbotrykk.. 1.3 kg er vel normen på steg 2 oppsett.. men 1.4 kg går vel ettersom du ikke har mulighet til noe annet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Men så var det turboen din da sikkert en orginal t3 sak ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Men så var det turboen din da sikkert en orginal t3 sak ? joda, orginal t3 sak d , tanken med steg 2 var å kjøre med denne en god stund, for så å muligens oppgradere til steg 3 og større turbo en annen gang. men med 1,4 i trykk vil det vel kanskje ikke bli så lenge til turbobytte allikavel? den virker til å være i god stand enda hvertfall...viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 du klarer 330 hk i motor på 1.8bar vil jeg tro. kommer ann på chippet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Jeg kjørte nå 1.8 bars trykk i cirka fire år uten noen problemer med motoren. Målt effekt til 350. Hadde også original toppakning.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Ja uten vacum, men ser nå att han har steg 2??!! aldri skjønnt poenge med at folk kjøper steg 2 når steg 3 er bedre og ikke ei krone dyrere.. ikke at det er så stor forkjel men chipe er jo programert til å gi litt ekstra. dermed litt ekstra turbotrykk.. 1.3 kg er vel normen på steg 2 oppsett.. men 1.4 kg går vel ettersom du ikke har mulighet til noe annet.. I de "gode gamle dager" hadde Cosworth.no ett kjekt, det vi kan kalle trimmingsforslag på siden sin. Denne har de dessverre fjærnet, men de selger heldigvis steg 2 turboen enda. Denne har A/R 0,55 turbinhus (fungere svært godt for oss vestlendinger, og det virker som den er totalt unyttig for dere østlandinger) og bør da ha tilhørende steg 2 chip for å fungere optimalt. Alle grønnoppsett skal og bør lade 1,6 bar, vel? Bayjoo chippene har ladetrykksperre på ca. 1,8 BAR fordi de fleste Cosworthmotorer har problemer med å holde ladetrykket stabilt. Man kan da lade 1,6 bar helt ut til turtallsperren, uten å gå i boostcut i mellomregisteret. Det eneste steg 3 chip er bedre til er selvsagt ett steg 3 oppsett. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 jeg har AB steg 3. den kutter over 1.7bar. Går det an å fjerne det??? ****** irriterende... hvorfor er det lagd kutt på ladetrykk på 1.8bar?? Fordi det ikke er effektivt med høyere ladetrykk enn dette på standard motor med de turboene som vanligvis brukes. Effektøkningen fra 1,5 - 1,8 er liten pga vanvittig lav tenning. Dette produserer nesten bare varme og ikke hk. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 1, 2006 Share Posted December 1, 2006 Eg klare vertfall ikke å ligge på 1.6 bar jevnt. nå ladder jeg 1.7 og da detter den til 1.4-1.5 bar. Det er som oftest pga turboens manglende luftkapasitet og/eller pga mer eller mindre tilfeldige "innstillinger" av actuator mm. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 12, 2006 Share Posted December 12, 2006 Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? Innstillinger av actuator er det ikke tror jeg. Har prøvd med flere actuatorer, stramm og med akkuratt litt forspenn med og uten boostcontroller (turboxs). Mulig den ikke gir nok luft , men holder ikke en t34 til grønndyse oppsett da?? har ikke noe problem å lade nok, får bare ett høyere peak. Jo, T34 holder i bøtter og spann i forhold til grønndysene. Når vi nå vet at du har stor nok turbo og du sier at det ikke er feiljustert forspenn og bleed på actuator, da er det på tide å skjekke om: 1. Om det for lite kapasitet på luftfilteret.2. Om det er for lite kapasitet på eksosanlegget,3. Om det er lekkasje i trykksystemet ditt. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
just4fun Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 sikkert like mangen meninger som folk man spør... har kjørt 1,5 bar på min me grønniker, 500ic, gr a pakning,brako 12,9 bolter til toppen.t34 steg 3 . målte den til 289,4hk på hjulene med 4x4 og org IC... Dette er forresten en bil du pusla sammen raymond går so ei kula! Det som egentlig er litt vensntlig er jo ikke hvor høyt trykk man har, men hva trykket er når man drar ut 3 eller 4 gir og nermer seg sperren.. Og grunnen til at trykket synker pleier enten å være pga for liten turbo,eller feil instilling av blødeventiler i forhold til wg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 17, 2006 Share Posted December 17, 2006 ingen som som her en mening om hva AFR bør ligge på?? Det vil variere fra motor til motor og variasjoen er stor. Faktisk fra rundt 10,5: 1 ("god" gammel 2v) og opp til 15,5:1 (helt moderne 4v) på fullt effektuttak. (600 hk på 2,0 L) På generelt grunnlag kan man si at det vanligste for turbomotorer er rundt 12,2-12,6:1 og for motorer uten trykk lading er gjerne AFR 13,2:1 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 tenkte på cosworth ja. Så rundt 12,2-12,6 da? Er det eksostempen som en må passe på ikke blir for høy? ligger på rundt 950grader. Ja, det mener jeg. Jeg vet at noen føler seg ikke "safe" før de ser 11,6:1 og velger å legge motoren på dette. Eksostemp bør ligge mellom 900 og 950 grader, så dersom du har 950 eller mer nå, da går enten bilen skikkelig godt, eller så er noe feil og du må finne ut hva det er og hva du skal gjøre med problemet. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now