Jump to content

problemer med å starte etter toppakningskift


hankypanky

Recommended Posts

har fått problemer med å starte etter at jeg fikk på ny pakning. starter etterhvert, men må dra den lenge på starter. pluteslig slår motoren andre veien å slik. noen som har hatt samme prob? er en grønntopp motor.

 

kan det være halvgiveren i fodeleren som kødder? stopper av seg selv å sperrer på turtall gjør den også nå.

 

hmmmm........

04`Bmw 520 e60 M

90`sierra org. cosworth 4x4

86 21 fot speedbåt

Link to comment
Share on other sites

Om du har hallgiver i fordeleren på orginal sprut så er det dette som er problemet for deg!

 

Skal ikke være hallgiver her men magnet-giver.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

tenkte på det. om det kansje står ei tann feil på tenningshjulet. men bilen går jo klokkerent når den starter.

skal ikke starte i det hele tatt, eller bare skyte hvis den sto litt feil har jeg hørt.

 

Og det sitter en (halvmåneformet) magnet på giveren i fordeleren hvis det er det du mener

 

merket på tenningshjulet peker på merket på fordeleren å forresten.

04`Bmw 520 e60 M

90`sierra org. cosworth 4x4

86 21 fot speedbåt

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge etter toppakningskifte har du hatt startproblemer da?

Viss bilen går når du først får start på den kan det være at den ikke får opp kompresjonen med en gang..

Er ofte litt pes å få start etter et toppakningskifte, fordi alle oljekanaler må fylles med olje, så må løfterene fylles før du får kompresjon..

Men dette er sikkert ikke problemet viss det ikke kommer seg med en gang da..

Har du målt kompresjonen på den forresten?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hei! det er jeg som har byttet toppakningen på denne bilen.den startet nesten med en gang etter pakningbyttet,men stopper m en gang igjen.kan dra den lenge på starteren,den skyter og slår tilbake.plutselig starter den m en gang,holder vi den på 2000omdgår den som ei klokke.eier har kjørt med den ei uke.men er nesten umulig å starte samme om den er kald eller varm..merkelig.har bestilt ny halvgiver..

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Ja, da er det veldig mulig at det er den som kødder seg.

Men skulle egentlig tro det var noe som har blitt rørt ved pakningskifte som gjorde at den streika nå plutselig..

Ble det verre etter dere hadde den utav da?

 

En mulighet ved sånne problem er jo mye kondens i bensinen, men da måtte det ha vært MYE kondens, og det burde gitt seg fort.

Så det er vel heller lite trolig..

Prøver bare å komme på andre årsaker til det liksom..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Knastene på veiva og i fordeleren (som er en magnet giver og ikke hallgiver (induktivt signal)) kan ikke passere giverene samtidig, da vil ikke bilen starte evt bli tungstartet.

 

Og på veiva skal ikke merket på reimhjulet men den nærmeste knasten peke mot "alu. knasten"

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

jupp samme her bige, sleit med å få starta en 4x4 her sist uke..

Og skjønte ikke hva som var galt timinga var "gull" på reima...

Men bilen var helt død, gikk og poffa og halv tente...

Fikk så beskjed fra et lyst hode oppe på kongsvinger at de to sensorene ikke kan passere de respektive knastene samtidig...

Problemet løst... Litt flaut etter "alle" cosworthene jeg har eid og skrudd på... :blush:

 

Men det er sånn man lærer... Prøver barte å hjelpe...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

I fordeleren er det to knaster ca 90 grader fra hverandre, og på reimskivehjulet er det fire knaster 90-90.

 

Disse knastene i fordeleren kan ikke passere sensor samtidig som en av knastene på veiva passerer sin sensor..

 

Ikke helt enkelt å forklare.... men jeg fikk nå til dette når jeg satte i fordeleren igjen etter toppakningsbytte. Måtte ta opp fordeler og "orientere" den litt anderledes så startet den pronte.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

du får stille litt på fordeleren så trur eg nok den vokne ! høres ut så den må vris litt m klokka. viktigt at den står på ca kl 1 så husnes sie, og se at rotoren står midt over det lille sporet på kanten til fordeleren, og selvfølgelig alle di andre merkene unntatt merket inni reimhjulet til fordeleren det kan stå kor så helst, så lenge alt det andre eg har sagt stemmer :) og hvis bilen var helt ok før pakningen røk og du ikke har rotet inni fordeleren så er det 99,9% garantert ikke noe graps giver :)

Edited by mr escorth
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...