Guest frodekrs Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Har problem med varmeapparatet på min 88mod scorpio 2.9.Det kommer bare kald luft. samme hvor varm motoren blir.Først blei motoren varm på tomgang å så viste målern heilt iskald motor når jeg begynte å kjøre. Så skiftet jeg termostaten. Nå viser målern at motoren er varm hele tiden, den blir faktisk ganske varm, koker nesten.Tappet av alt kjølevannet og spylte gjennom varmeradiatoren + heile resten av systemet. og der var god gjennomstrømning av vatn. prøvde å lufte systemet fleire ganga etterpå. men fortsatt kommer det bare kald luft når jeg skrur på kald luft så kommer det iskald luft, når jeg skrur på varm luft kommer det fortsatt kald luft, (kansje ett par grader varmere en når den står på kald luft, men fortsatt kaldt) Har noen fleire ideer ka jeg kan prøve?
Cossie270 Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Hmm.. Har du spylt i mellom bare varmeappreg. da??Blir begge slagene varme både inn og ut av varmeapp.registeret?Hvis du setter vifta på 1 får du litt varme da el?Ville nok kansje tippe på varmeapp.register..Blir tette med tida dem,er sånne plastikk spiraler inni kanalene der og dem blir sprø med tida og går i oppløsning,dermed tetter dem seg..Håper du finner ut av det...
cthansen Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 På den ene av mine Scorpioer er det akkurat likens. Blir nytt register på den når jeg starter med den. 00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)88 Scorpio 2,4i bruksbil
Guest frodekrs Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Jeg spylte gjennom bare varmeregisteret også ja. går heilt fint å spyle gjennom. Men det er bare den slangen som går inn på registeret som blir varm, den som kommer ut blir ikke varm. Så det kan virke som det er tett der, men er ikke det litt rart at jeg da klarer å spyle gjennom? Når varmeapparatet står på 1 så kommer der pittelitt nesten lunka luft. (men fortsatt altfor kald luft)
Cossie270 Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Stemmer,,det blir nok litt annet å spyle kansje..Men du må nok bytte varmeapp.registeret.. Litt jobb,men går greit.. Er litt skruing.. Lykke til med byttingen..
Guest frodekrs Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Ja det er vel der feilen ligger. Tenkte å prøve med sann radiator rens først å sjå om det hjalp.Er vel en del skruing for å få det ut ja. må jeg ut med heile dashbordet for å komme til?
Guest frodekrs Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Prøvde med radiator rens no. kjørte litt med det og hadde på ny kjøleveske.Det kommer litt meir varme no. No er lufta lunka. men fortsatt ikke skikkli varm. Trur dere det hjelper å ha på sann rens fleire ganga? eller er det bare å begynne å skru å skifte heile varme registere?
Cossie270 Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Hei.. Du må nok bytte registeret for å få det helt 100,varer nok ikke lenge..Tror ikke du må ut med hele dash'n men ikke helt sikker..Skal bytte på en 93 2,9 scorpio på jobb snart,,så kan se åssen det er..
Guest Erik Braseth Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Må vel av med toppen av dashbordet (noen klips og 7-8 skruer), samt underdelen på passasjersida
Cossie270 Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Har bytta på Scorpio 2,9 93/94 nå,Ikke gøy.. Der er ikke dash'n delt så må ut med hele dritten..Mye jobb,og mye ledniger men kurant skruing..
Guest frodekrs Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Okey, ja får litt varme av det no, men ikke noe fare for å brenne seg på det akkurat. Men motoren blir ganske varm, kan det ver pga varmeregisteret? at der ikke er skikli gjennomstrømning slik det skal ver? Ja må vel bare skifte det.
Cossie270 Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Ja,får ikke riktig sirkulasjon på vannet så det kan nok stemme..Den vi bytta på ble "litt" bedre kan du si.. Det var potte tett!!Byttet termostaten samtidig og det ble knallbra..Når bilen hadde fått driftstemp. kunne man jo nesten brenne seg ved den ventilen som går opp på frontruta.. Noen bilder...Lykke til !!
Guest frodekrs Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Blei litt skeptisk når jeg såg ditta bilde der. hehe. Det er vel bare å begynne å skru så får det gå som det går. Prøve å få ut dashbordet.. Er det noe spesielt jeg må passe på eller gjer? eller er det bare å begynne med dashen å ta vekk det som må vekk.. Må jeg løyse heile "varme greia med vifta" å dra den bak for å greie å få ut radiatoren?
Cossie270 Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Hehe,skjønner at du ble litt skeptisk,men det går fint..Er bare å finne fram batteridrillen med stjerne-bits. Din er jo så gammel at du bla. ikke har air-bag.. Det hjelper jo litt Men sjekk om dash'n er delt borte ved hanskerommet (over/under del)Husker ikke helt åssen det er på de gamle...Da kan det kansje holde med å ta ut underdelen som på sierra'n.Men etter det må du løsne varmeapphuset (2 muttere) og trekke det litt tilbake slik at slangestussene kommer inn i bilen (kupèn). Også er det bare å ta ut kassetten (registeret).Så monterte alt i motsatt rekkefølge..
Guest frodekrs Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Veit noen om det er samme varme radiator på sierra som på scorpio?Ca pris for en ny radiator?
Guest Erik Braseth Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Hva er egentlig de ullsokklignende trekkene rundt varmekanalene for noe? Har det på min 89mod men ikke på 86modellen jeg hadde tidligere. For å holde bedre på varmen fram til dit den skal?
Cossie270 Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Tor det er p.g.a av at varmen skal holde seg bedre i slangene ja.Også noe med ulyd/gnissing i dash'n kansje..Registeret ser likt ut det som er i Sierra.. Men må sjekke det.. Kan være en detalj el no.. Grunnen til at registeret tetter seg,er at inne i reg. så er det spiraler i kanalenesom er i plastikk.. Å det sier seg selv åssen det blir med årene.. Dem blir sprø og går i oppløsning oxo tetter hele møkka seg.. Teit opplegg,men men..
to-vid Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 (edited) edit! Edited December 3, 2006 by to-vid -11 S-Max 1.6TDCI Titanium-99 Focus 1.4 5 dørsx75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stvx06 S-Max 1.8TDCI Titanium
to-vid Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Er litt jobb ja! Måtte bytte register på min da det lakk som en sil. Er samme registeret på Sierra og Scorpio. Ble mye bedre varme etter at jeg byttet, men tok noen timer å få alt ut og på plass igjen. -11 S-Max 1.6TDCI Titanium-99 Focus 1.4 5 dørsx75 Opel Kadett C Coupe 1.2S, x85 Sierra 2.0L,x95 Renault Laguna, x92 Scorpio Stv, x05 Focus II Stvx06 S-Max 1.8TDCI Titanium
Guest frodekrs Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Har fått tak i ett varmeregister til en sierra, har ikke fått montert det i bilen enda, men koplet det på hengende i motor rommet og lot bilen stå å gå på tomgang. Men motoren blir fortsatt veldi varm. Målern i bilen viser nesten opp på rø streken på temperatur målern. Termostaten er ny. Hva kan det vere som gjer at motoren blir så varm?
Cossie270 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Stemmer.. Hmm,har du prøvd å bytte temp.føleren??Dem er ikke de beste..Og sjekk at fargekoden på den stemmer med modell..
Guest frodekrs Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 kan det ver at det bare er måleren som viser feil?før jeg skiftet termostaten så tatt målern ned til iskald så fort jeg begynnte å kjøre.Har elektriske vifter på denne bilen, skal ikke desse slå inn før motoren blir så varm? kan det ver følern til når vifta skal slå inn som ikke er heilt bra me kansje?
Guest frodekrs Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Da har jeg prøvd å kople kjøle viftene så dei går heile tida, men motoren blir fortsatt like varm.
Cossie270 Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Rart... Men veit du om termostaten åpner da??Blir slangen ut fra termostat-huset varm??
Guest frodekrs Posted December 10, 2006 Posted December 10, 2006 prøvde i dag å ta ut termostaten å kjøre litt uten den. kjørte ei stund heilt roli da låg målern rett bort, normal temperatur. spann litt å kjørte litt hardere for å teste å da blei motoren varm. så lot jeg bilen stå å gå på tomgang men målern viste fortsatt at motoren var veldi varm.Kjølevifta slo seg inn av å til ei lita stund, hadde motoren vert så varm så viseren viser så villa vel kjøle vifta gått heile tida? Skal prøve i morga å bytte temp.føleren. Er det denne som sitter oppå termostat huset?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now