Jump to content

Banking\kakkling i cosworth


Guest Syk-O

Recommended Posts

Kjøpte meg en sierra cosworth 4x4 med en nyoverhalt "bastard"motor for noen uker siden.

Alt av lagre, pakninger, veiv skal være nytt. Etter noen dager begynte det å tikke mye fra motoren. Så jeg sa ifra til selger og han tok den tilbake for å skifte 3 løftere som var dårlige. Da han skulle kjøre bilen tilbake til meg fikk jeg beskjed om at han måtte snu, for det var luft i kjøligen. Så da måtte han klyve motoren for så å bytte toppakning. Var ny wrc pakning! Pakningen ble så byttet til vanlig gruppe a pakning og toppen ble planet.

Da jeg fikk tilbake bilen virket alt greit. Men etter en del mil med innkjøring (ikke over 3500omdr.) Begynte jeg å legge merke til en kakklelyd fra motoren. Lyden hadde vært der hele tiden fra første gang jeg hadde bilen, men jeg trodde det var frieksos fra et halvdårlig sveist eksosanlegg. Lyden viste seg å komme fra et sted i motoren. Fikk et par bilmekanikere til å høre på lyden, og de mener at det kan være enten skjørtbank, rådebank eller en løs kryssbolt.

Lyden høres best når jeg holder farten og turtallet er på mellom 2000-2500omdr. Høres ikke når jeg slipper gassen og turtallet går ned. Kan høres noen ganger på tomgang.

 

Hva mener dere?

Noen som har erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Høres ut som det mekanikerene allerede har nevnt. Rådebank kan ha kommet av dårlig oljetrykk, feil tenning med mere. Skjørtebank og kryssbolt bank kommer av feil/ukorrekt monteringsom regel.

 

Kjedelig, dyr og unødvendig feil på nybygd motor :(

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Guest Excaliburzz

er det skjørtebank så har du skulle hørt lyden uansett hvilket turtall den er på.

Har dessverre trua på at det er rådelager jeg, uten å si noe sikkert uten å ha hørt lyden selv, men kjenner til dette så altfor godt dessverre.

Så jeg vil si begynnelsen på slutten for et/flere rådelager til deg.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og si uten og ha hørt lyden.. ! Men som du skriver. Hvis du ligger på 2000-2500 og kjører og motoren går lett og fint uten belasting. Syns jeg det kan minne om rådebank.

En hører fort om det er tikk fra løftere eller rådebank.

 

Høres ikke ut som dette var en velykket "motoroverhaling"

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Snakka såvidt med selgeren idag. Og han sier at det er helt umulig at d kan være rådebank siden lagrene var nye. Er det så mye å gjøre feil når man bytter slikt da?

 

Skal inrømme at jeg er ikke helt fornøyd med overhalingen hittil, men han som gjorde jobben skal ha 10års erfaring med cosworthmekking.

Link to comment
Share on other sites

Det er langt i fra umulig. Alle symptomer tyder på at det er rådebank, dessverre. Enten feil lager eller oljetrykk som ikke har vært tilstede.

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Jeg så du nevnte at rådebank kunne komme av feil tenning. Mekanikeren jeg snakket med sist sa at eksosmanif. var veldig varm etter kun 5min kjøring, og han mente at dette skyldes feil tenning.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det med varm eksosmanifold kommer som regel av for lav tenning. Rådebank som følge av feil tenning kommer av for høy tenning, altså motsatt. Kan jo spørre motorbygger om oljepumpe ble byttet sammen med overhalingen..

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

OK. Takker for svar!

Er ikke oljetrykksmåler i bilen, så jeg har ikke hatt sjangsen til å se etter hvordan det er. Skal høre etter om oljepumpe er byttet i morgen, men kan ikke huske at han har sagt noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke med nye lagere om ikke klaringene er riktig, dette blir målt med måletråd.

 

Enda værre om veiv er slipt tidligere og det ikke er satt inn overdim. lagere.

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Kan selvfølgelig ha blitt lurt, men det er rart at selgeren har tatt tilbake bilen en gang for å rette opp etter seg.

 

Tar ikke dette som en mulighet enda..:P

Link to comment
Share on other sites

ikke att jeg skal "tro" noe . Men 2wd stemplene var (er) kjent for og "klapre" sjørte bank . Derfor forandret cosw på stemplene til 4x4 -pinnen utav senter . Han kan ikke ha montert stemplene (4x4) 180 grader feil da kommer de trolig til og klapre enda mere .

Til tenningen kan sies - er den stilt inn RIKTIG - blir den styrt av ECU . Det er kortversonen ..... B)

jeg ville IKKE gitt meg på att motoren skal være OK - særlig siden han påstår den er nyoverhalt .......

Ellers lever den tilbake og ta pengene og gå annet sted ...... Min mening ......

Link to comment
Share on other sites

kan det være 4x4 stempel i en 2wd blokk?

Jeg kjøpte jo bilen i god tro om at den skulle være i teknisk bra stand. Spesiellt motor. Står også i kontrakten at bilen selges med nyoverhalt motor. Så da skal ikke jeg stå på hue under pansret etter et par uker. Har ikke rukket å skru opp trykket etter innkjøringen en gang. Kjører på rundt 0,5bar nå. Ikke helt sikker, da det ikke er trykkmåler i bilen, men det var det selger sa til meg.

Link to comment
Share on other sites

kan det være 4x4 stempel i en 2wd blokk?

Jeg kjøpte jo bilen i god tro om at den skulle være i teknisk bra stand. Spesiellt motor. Står også i kontrakten at bilen selges med nyoverhalt motor. Så da skal ikke jeg stå på hue under pansret etter et par uker. Har ikke rukket å skru opp trykket etter innkjøringen en gang. Kjører på rundt 0,5bar nå. Ikke helt sikker, da det ikke er trykkmåler i bilen, men det var det selger sa til meg.

stemplene er "like" med untak av 4x4 orginale har offset pinne for og bli kvitt "Sjørte bank"

Link to comment
Share on other sites

Så det vil si at hvis det er en 4x4 topp, så må det være 4x4 stempler?

Han sa jo at det var en 4x4 topp, men da det er turbodemperfester på toppen så må det være en 2wd topp? Noen som kan bekrefte dette med demperfestene?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...