kh turbo Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 (edited) finnes begge utvekslingene til 7 1/2 " ja... 7 1/2 ATB`n er vel "holdbar" nok den for 4x4(kanskje), men liker ikke sperrevirkningen på den (for mye spoling på innerhjulet, opplever det som en forsinkelse i diffen???)... Sikkert bra for tracktion, men er ikke derfor jeg er svak for cosworther... lol Jeg kjørte med 4,44 utveksling i bakdiff, og standar 3:64 i front diff, ikke noe problem dette, bare gearer om drevene og kjededriften i fordelingskassa... Edited November 15, 2006 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 15, 2006 Author Share Posted November 15, 2006 var det 7" diffen som kosta 11.645kr?hjelper ikke med ny diff da huset er svakt 6,5" fremme med nytt oppgradert quaife hus og 7" diff i org hus bak vil det bli Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 6,5" fremme med nytt oppgradert quaife hus og 7" diff i org hus bak vil det bli Nå var det riktignok bakdiff huset jeg tenkte på, sitter det quaife diff i girkassa også?eller standard fordelingskasse? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 Nå var det riktignok bakdiff huset jeg tenkte på, sitter det quaife diff i girkassa også?eller standard fordelingskasse? allt av differ og girkassen i quaife m forsterket fremdiff hus i quaife Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossie Nisse Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Er flere i england som har tatt quaife kassa med drøye 500 nm.Men det blir påstått det finnes tre utgaver av den kassa da. På fixit er det vel bare 2 stk som har rasa 1 gir tror jeg. vet ihvertfall fredrik tok en kasse, det er han med den grå escorten med rundt 700 hk i. Jeg har kjørt med rundt 520-550 nm og std bakdiff. Har ikke blitt noe glapp eller lyder fra min. Og skjønner da ikke helt hvordan folk får ødelagt de med 4x4. Kommer jo litt an på clutch da men det er jo ikke nødvendig med værsting 2 plater for de effektene så det burde jo ikke være noe prob. Er desuten svært skeptisk til å bruke 7,5" bakdiff pga forandret utveksling. 3,62 og 3,64 husker ikke hvem som er hvem men.Vet det ikke er stor forskjell men den VC'n er ikke den sterkeste og da synes jeg det er lite vits legge mere påkjenning på den enn nødvendig.Mulig det finnes en annen utv til 7,5" diffen da. 7,5" diffen fås i begge utvekslinger har selv en på 3,64 og da er det ikke noe problem Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 hva gjør dere når dere fjerner airconditionen? jeg har fått av allt frem til varmeapparatet, der er jo det nå åpent, noen formeninger om det? jaja nå er 4stemplede apracing kitt bestillt + masse gromt, kassen og bakdiffen er sendt ned til protrim og snart motor blir sendt, så til våren igjen da gleder jeg meg ihvertfall Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panza Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 er jo ikke så verst dette bygger, og noe apracing bremser er overkill mener jeg.....og ikke minst dyrt, skal som sagt og kunne bruke 16tommerne Skal du ha 500HK BØR du glemme 16" hjul. Det er ikke plass til store nok bremser under 16" hjul hvis du ikke kjører vannavkjølte kalipere, og det er dyrer enn større diameter på bremsene.AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Skal du ha 500HK BØR du glemme 16" hjul. Det er ikke plass til store nok bremser under 16" hjul hvis du ikke kjører vannavkjølte kalipere, og det er dyrer enn større diameter på bremsene.AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver. kommer heeeeeelt ann på bruken.holder i massevis med original bremser om han skal kjøre på stripa eller på gata.Og på bana finner han fort ut om han trenger nye bremser, om han kjøper andre skiver, klosser og bremsevæske så holder dette mere enn hva folk tror. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panza Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 kommer heeeeeelt ann på bruken.holder i massevis med original bremser om han skal kjøre på stripa eller på gata.Og på bana finner han fort ut om han trenger nye bremser, om han kjøper andre skiver, klosser og bremsevæske så holder dette mere enn hva folk tror. Jeg tenkte automatisk at han skulle kjøre på bane.. men til gatebruk holder det jo med orginalt stort sett. Men at det holder med nye skiver, klosser og bremsevæske hvis en skal kjøre på bane med 500 hester det er å tøye det langt syns jeg. Det holder en runde sikkert, men etter det ville jeg parkert en stund... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver. Hvorfor? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Jeg tenkte automatisk at han skulle kjøre på bane.. men til gatebruk holder det jo med orginalt stort sett. Men at det holder med nye skiver, klosser og bremsevæske hvis en skal kjøre på bane med 500 hester det er å tøye det langt syns jeg. Det holder en runde sikkert, men etter det ville jeg parkert en stund... ekstra hester tilsvarer ikke mere vekt på bilen, det er dette som får bremsene til å slite.at han når 20kmt ekstra på rettstrekka har veldig lite innvirkning.Man må nok runde en god del runder før man vil få reduserte bremser. kjørte selv med originale bremser med unntak av ebc yellow-r og til tross for mye sladding noe som krever veldig mye bremsing mens man har full gass i tillegg til "vanlig" nedbremsing før sving så holdt bremsene seg veldig fine (de holdt i 2runder med originale klosser)Så hvis man spanderer på seg høy temp bremsevæske, slissa skiver og skikkelige klosser så har man ett veldig solid oppsett.Men selvfølgelig skal man kjøre noen form for løp som varer over en viss stund så må man ha mere solide bremser, men sånn kjøringa foregår på f.eks gatebil så er dette bortkastet. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 21, 2006 Author Share Posted November 21, 2006 hvist det hadde blitt lest litt her så skreiv jeg at jeg har bestillt ap racing 330 4 pot kitt hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Hvis du har råd til å dra ut 500 hester bør du ha råd til å skaffe nye bremser også.. Er galskap med de originale på den effekten.. Må ikke spare penger når det gjelder din egen og andres sikkerhet. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Hvis du har råd til å dra ut 500 hester bør du ha råd til å skaffe nye bremser også.. Er galskap med de originale på den effekten.. Må ikke spare penger når det gjelder din egen og andres sikkerhet. fortell meg hvordan du øker sikkerheten da..så lenge du klarer å låse hjula med original bremser og slicks hvordan kan det da være galskap? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 mark1: litt av grunnen til å velge store bremser er jo for at man ikke skal låse hjulene. låsing av hjulene kan fort tyde på for lite friksjonflate på bremsene, men ellers er jeg enig med deg at det ikke er direkte nødvendig med store bremser da det er vekten som skal bremses. Oppgradering til klosser med større friksjon og skiver som tåler litt mer temperatur enn orginalt er vel å foretrekke. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Mye synsing som vanlig her da... Jeg tror INGEN av de som sier at man fint kan bruke org dim bremser med bedre belegg, skiver og væske har noen gang kjørt hardt med en bil med 500 hk. Ihvertfall ikke en sierra.Ergo blir grunnlaget noe tynt mener jeg. Skal du bare vise frem hk på papir/benk så går det jo fint med org bremser. Tilogmed med "330 kit" mener jeg bremsene er for små. Prøv en bil med store bremser så blir dere kanskje overbeviste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Mye synsing som vanlig her da... Jeg tror INGEN av de som sier at man fint kan bruke org dim bremser med bedre belegg, skiver og væske har noen gang kjørt hardt med en bil med 500 hk. Ihvertfall ikke en sierra.Ergo blir grunnlaget noe tynt mener jeg. selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnes Racing Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat. standard 4x4 bremser er skrot,har hatt ap racing 342x32 med 6 stempla caliper å dem funker helt rått!10 runder på våler så tok samtlige klosser fyr med orginalt! bremse fading var så å si ingenting med ap bremsene,kjørte over 20 runder på skogen nå de var sykt varmt. TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnes Racing Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 vinge87: blir denne å solgt før du får kjørt den?virker som du har hatt mange uferdige prosjekter/biler siste årene.... TURBO POWER!!"! GeirRuneGarnes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Magnus Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat. Her tar du feil mark1.Er stor forskjell på hvor fort du får opp hastighet med 300 400 og 500 hk. Med herjekjøring blir bremsene heller ikke så varme som ved feks noen raske runder. Mye lettere å dosere bremsekraft med litt større dim på skivene og mere areal på klossene.Du tar også feil da du sier at de ikke når arbeidstemp. Med større bremser kan man velge ett belegg som ikke er så race preget, og dermed ett større arbeidsområde tempraturmessig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted November 22, 2006 Author Share Posted November 22, 2006 vinge87: blir denne å solgt før du får kjørt den?virker som du har hatt mange uferdige prosjekter/biler siste årene.... hva mener du med det da? dette er jo mitt første prosjekt så har ingen uferdige prosjekter nei denne er det ikke vits i å tenke på og selle da det er en del lapper lagt ut på denne har jo hatt denne en stund nå så det er vel rekord for meg Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Enig med at 4x4 original bremser er dårlig og ubrukelig til 500 hester! Er det virkelig noen som tror at de originale bremsene bremser like rakst ned som store bremser gjør altså?? Da har de ikke prøvd det ihvertfall.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syvers Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Jeg synes nå personlig att 4x4 bremser funker dårlig på standar cosworther. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 Syvers: Helt enig med deg. De originale er "vinglete" å kjøre med. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 cosworth racing1: har aldri sagt at de bremser like fort, men til daglig og vanlig bruk så trenger en ikke mer enn oppgradert org dim. ville ikke kjøpt på ford da disse er MEGA dårlig kvalitet, men i dag finnes det masse alternativ. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts