Jump to content

Bygge 450-500hk motor og andre løsninger


vinge87

Recommended Posts

finnes begge utvekslingene til 7 1/2 " ja...

 

7 1/2 ATB`n er vel "holdbar" nok den for 4x4(kanskje), men liker ikke sperrevirkningen på den (for mye spoling på innerhjulet, opplever det som en forsinkelse i diffen???)... Sikkert bra for tracktion, men er ikke derfor jeg er svak for cosworther... :P lol

 

Jeg kjørte med 4,44 utveksling i bakdiff, og standar 3:64 i front diff, ikke noe problem dette, bare gearer om drevene og kjededriften i fordelingskassa...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var det 7" diffen som kosta 11.645kr?

hjelper ikke med ny diff da huset er svakt ;)

 

6,5" fremme med nytt oppgradert quaife hus og 7" diff i org hus bak vil det bli :D

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Nå var det riktignok bakdiff huset jeg tenkte på, sitter det quaife diff i girkassa også?

eller standard fordelingskasse?

 

 

allt av differ og girkassen i quaife m forsterket fremdiff hus i quaife

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Er flere i england som har tatt quaife kassa med drøye 500 nm.

Men det blir påstått det finnes tre utgaver av den kassa da.

 

På fixit er det vel bare 2 stk som har rasa 1 gir tror jeg. vet ihvertfall fredrik tok en kasse, det er han med den grå escorten med rundt 700 hk i.

 

Jeg har kjørt med rundt 520-550 nm og std bakdiff. Har ikke blitt noe glapp eller lyder fra min. Og skjønner da ikke helt hvordan folk får ødelagt de med 4x4.

 

Kommer jo litt an på clutch da men det er jo ikke nødvendig med værsting 2 plater for de effektene så det burde jo ikke være noe prob.

 

Er desuten svært skeptisk til å bruke 7,5" bakdiff pga forandret utveksling. 3,62 og 3,64 husker ikke hvem som er hvem men.

Vet det ikke er stor forskjell men den VC'n er ikke den sterkeste og da synes jeg det er lite vits legge mere påkjenning på den enn nødvendig.

Mulig det finnes en annen utv til 7,5" diffen da.

 

 

7,5" diffen fås i begge utvekslinger har selv en på 3,64 og da er det ikke noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

hva gjør dere når dere fjerner airconditionen? jeg har fått av allt frem til varmeapparatet, der er jo det nå åpent, noen formeninger om det? jaja nå er 4stemplede apracing kitt bestillt + masse gromt, kassen og bakdiffen er sendt ned til protrim og snart motor blir sendt, så til våren igjen da gleder jeg meg ihvertfall :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

er jo ikke så verst dette bygger, og noe apracing bremser er overkill mener jeg.....og ikke minst dyrt, skal som sagt og kunne bruke 16tommerne

 

Skal du ha 500HK BØR du glemme 16" hjul. Det er ikke plass til store nok bremser under 16" hjul hvis du ikke kjører vannavkjølte kalipere, og det er dyrer enn større diameter på bremsene.

AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha 500HK BØR du glemme 16" hjul. Det er ikke plass til store nok bremser under 16" hjul hvis du ikke kjører vannavkjølte kalipere, og det er dyrer enn større diameter på bremsene.

AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver.

 

kommer heeeeeelt ann på bruken.

holder i massevis med original bremser om han skal kjøre på stripa eller på gata.

Og på bana finner han fort ut om han trenger nye bremser, om han kjøper andre skiver, klosser og bremsevæske så holder dette mere enn hva folk tror.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

kommer heeeeeelt ann på bruken.

holder i massevis med original bremser om han skal kjøre på stripa eller på gata.

Og på bana finner han fort ut om han trenger nye bremser, om han kjøper andre skiver, klosser og bremsevæske så holder dette mere enn hva folk tror.

 

Jeg tenkte automatisk at han skulle kjøre på bane.. men til gatebruk holder det jo med orginalt stort sett.

 

Men at det holder med nye skiver, klosser og bremsevæske hvis en skal kjøre på bane med 500 hester det er å tøye det langt syns jeg. Det holder en runde sikkert, men etter det ville jeg parkert en stund...

Link to comment
Share on other sites

AP er ikke overkill. Hvis du kjøper for små kommer du til å angre. Jeg vil anbefale minst 355x32mm skiver.

 

Hvorfor?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte automatisk at han skulle kjøre på bane.. men til gatebruk holder det jo med orginalt stort sett.

 

Men at det holder med nye skiver, klosser og bremsevæske hvis en skal kjøre på bane med 500 hester det er å tøye det langt syns jeg. Det holder en runde sikkert, men etter det ville jeg parkert en stund...

 

ekstra hester tilsvarer ikke mere vekt på bilen, det er dette som får bremsene til å slite.

at han når 20kmt ekstra på rettstrekka har veldig lite innvirkning.

Man må nok runde en god del runder før man vil få reduserte bremser.

 

kjørte selv med originale bremser med unntak av ebc yellow-r og til tross for mye sladding noe som krever veldig mye bremsing mens man har full gass i tillegg til "vanlig" nedbremsing før sving så holdt bremsene seg veldig fine (de holdt i 2runder med originale klosser)

Så hvis man spanderer på seg høy temp bremsevæske, slissa skiver og skikkelige klosser så har man ett veldig solid oppsett.

Men selvfølgelig skal man kjøre noen form for løp som varer over en viss stund så må man ha mere solide bremser, men sånn kjøringa foregår på f.eks gatebil så er dette bortkastet.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

hvist det hadde blitt lest litt her så skreiv jeg at jeg har bestillt ap racing 330 4 pot kitt hehe :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har råd til å dra ut 500 hester bør du ha råd til å skaffe nye bremser også.. Er galskap med de originale på den effekten.. Må ikke spare penger når det gjelder din egen og andres sikkerhet.

 

fortell meg hvordan du øker sikkerheten da..

så lenge du klarer å låse hjula med original bremser og slicks hvordan kan det da være galskap?

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

mark1: litt av grunnen til å velge store bremser er jo for at man ikke skal låse hjulene. låsing av hjulene kan fort tyde på for lite friksjonflate på bremsene, men ellers er jeg enig med deg at det ikke er direkte nødvendig med store bremser da det er vekten som skal bremses. Oppgradering til klosser med større friksjon og skiver som tåler litt mer temperatur enn orginalt er vel å foretrekke. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing som vanlig her da...

 

Jeg tror INGEN av de som sier at man fint kan bruke org dim bremser med bedre belegg, skiver og væske har noen gang kjørt hardt med en bil med 500 hk. Ihvertfall ikke en sierra.

Ergo blir grunnlaget noe tynt mener jeg.

 

Skal du bare vise frem hk på papir/benk så går det jo fint med org bremser.

Tilogmed med "330 kit" mener jeg bremsene er for små.

 

Prøv en bil med store bremser så blir dere kanskje overbeviste.

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing som vanlig her da...

 

Jeg tror INGEN av de som sier at man fint kan bruke org dim bremser med bedre belegg, skiver og væske har noen gang kjørt hardt med en bil med 500 hk. Ihvertfall ikke en sierra.

Ergo blir grunnlaget noe tynt mener jeg.

 

selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.

men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.

At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.

Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.

men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.

At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.

Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat.

 

standard 4x4 bremser er skrot,har hatt ap racing 342x32 med 6 stempla caliper å dem funker helt rått!

10 runder på våler så tok samtlige klosser fyr med orginalt!

 

bremse fading var så å si ingenting med ap bremsene,kjørte over 20 runder på skogen nå de var sykt varmt.

TURBO POWER!!"!

 

GeirRuneGarnes

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig er det bedre med store bremser, og hvis du kjører rundetider så vil bremsene selvfølgelig slite.

men ved vanlig "gatebil" kjøring så trenger man ikke store 6stemplers racing calippere.

At det er 500hk i bilen betyr jo egentlig ingenting, da det er bruken og vekten helt og holdent som bestemmer hvilke krav man har til bremser.

Og hver gang noen spørr hvilke bremser man trenger til sitt værsting bygge så kommer det alltid noen og foreslår 355mm+++ skiver og store calippere og så ender det med at disse ikke engang kommer opp i arbeidstemp under ett heat.

 

Her tar du feil mark1.

Er stor forskjell på hvor fort du får opp hastighet med 300 400 og 500 hk.

Med herjekjøring blir bremsene heller ikke så varme som ved feks noen raske runder.

 

Mye lettere å dosere bremsekraft med litt større dim på skivene og mere areal på klossene.

Du tar også feil da du sier at de ikke når arbeidstemp. Med større bremser kan man velge ett belegg som ikke er så race preget, og dermed ett større arbeidsområde tempraturmessig.

Link to comment
Share on other sites

vinge87: blir denne å solgt før du får kjørt den?

virker som du har hatt mange uferdige prosjekter/biler siste årene....

 

 

hva mener du med det da? dette er jo mitt første prosjekt så har ingen uferdige prosjekter :blink:

 

nei denne er det ikke vits i å tenke på og selle da det er en del lapper lagt ut på denne :lol: har jo hatt denne en stund nå så det er vel rekord for meg :rolleyes: :wub:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

cosworth racing1: har aldri sagt at de bremser like fort, men til daglig og vanlig bruk så trenger en ikke mer enn oppgradert org dim. ville ikke kjøpt på ford da disse er MEGA dårlig kvalitet, men i dag finnes det masse alternativ.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...