Mark1 Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 nå er det vel ett lite ventilasjonshull i toppen og vel?Men ikke nok for høyere turbotrykk. Det er pga det er en egen luftekanal rett fra bunnpannen og opp er jeg blitt fortalt, dermed lufter den ikke gjennom oljereturen. Var av samme oppfatning som deg før. Utlufting gjennom siden av blokken har sine ulemper når en spesielt kjører på bane da olje kan komme opp i nivået hvor utluftingen finner sted og dermed vil bli "blåst" ut. Dette er blitt erfart av mange, meg selv også. Spesielt i høyre svinger. Nå er jo original utlufting rett over motorfestet på venstre side av motoren, så det skal litt til før denne tettes igjen? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
turboole Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 (edited) cossi power:Vel toppdekslet er jo delt i to,ser mange lufte ut bare fra ene siden.Skal det ha noe effekt må man ikke da lufte fra begge sidene av toppdekslet?Jeg har utlufting på begge sider av blokka istede for et på toppdekslet i tillegg til den orginale. tommy w:Ser ikke helt probleme pga det mark 1 sier å fordi det går via en oil separator der evt olje går i retur til bunnpanna å resterende damp går ut i friluft. Tanken min er at man må ventilere dær et eventuelt trykk kan oppstå, å ved blowby er det jo i veivhuset.Så i stede for å gå via toppen ventilere jeg fra begge sider av blokka.Forstår ikke da hvorfor motoren sku puste bedre ved å ventilere via toppdekslet.Er det noe jeg ikke tenker på hær? Edited December 21, 2006 by turboole Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonny.B Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 toppdekslet er delt i to ja,men i topplokket er det jo ett rom bare.... Prosjekt Electric orange Cossie Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 turboole: sier ikke at den ikke puster like godt via bunnpannen, men det er en grunn til at det er laget utsparing i toppdekselet til ventilering. Og det jeg mente var å bruke orginal lufting sammen med en fra toppdekselet. Det er bare nødvendig å lufte den siden som "luftekanalen" kommer opp da det ikke under noen som helst måte skal komme trykk under toppdekselet ellers.og problemet ved å føre returen fra catch-tank tilbake i sumpen er at det vil danne seg kondens i tanken f.eks etter du har vært ute å kjørt. denne vil så binde seg sammen til å bli vann når det blir nok og dermed falle ned i bunnpannen. og vann vil en hvertfall ikke ha sammen med oljen. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
turboole Posted December 21, 2006 Share Posted December 21, 2006 Tenkte ikke på at det var en liten "luftekanal" dær i farta.joda er klar over det kondens problemet men det merkes fort vesst man følger litt med.Men mene jeg har lest at vesst tanken er riktig "utformet" så skal olja skille seg ut å dampen ventileres bort,vesst det ikke skjer vil dampen bli til kondens når den blir kald igjen.Vesst du skjønne ka jeg mene.Har ikke hatt kondensproblemer på min enda. Ser flere, bl.a klypen lufte fra begge sidene av toppdekslet,er det bare for å være sikker da?(ikke for å være vanskeli men lure bare) ,hafsengen gjør det ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted December 21, 2006 Share Posted December 21, 2006 nå er det vel i oljeseparatoren at oljen renner tilbake til motoren, og fra olje separatoren går dampen videre til catch tanken, og her skal ingenting renne tilbake til motoren, og det er her den dampen/vannet blir til.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
turboole Posted December 21, 2006 Share Posted December 21, 2006 (edited) Ja d stemme,no vart det rett.mixa litt ord i farta. retta det opp no.. Edited December 21, 2006 by turboole Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escossie Posted December 22, 2006 Share Posted December 22, 2006 Så da lønner det seg å ha både oil seperator og catchtank? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted December 22, 2006 Share Posted December 22, 2006 Så da lønner det seg å ha både oil seperator og catchtank? ja WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted December 22, 2006 Share Posted December 22, 2006 mark1: kan kjøpe den, men da må du være sikker på at du har en seperator med stor nok kapasitet. dette blir jo ett regnestykke på hvor mye som blåses igjennom osv av hvor mye som skal skilles. ser for meg at seperatoren blir ganske stor for å kunne virke tilstrekkelig. Men jeg er absolutt ikke noe fagmann på det området. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 26, 2006 Share Posted December 26, 2006 (edited) Du ender nok opp med en driemomentkurve noe mellom disse to på siste siden her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24579 Legg spesielt merke til effekten på 4000 o/min som er både 100 og 150 hk mer enn det man gjerne ser på motorer bygget her i landet. Edited December 26, 2006 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 26, 2006 Author Share Posted December 26, 2006 Du ender nok opp med en driemomentkurve noe mellom disse to på siste siden her: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=24579 Legg spesielt merke til effekten på 4000 o/min som er både 100 og 150 hk mer enn det man gjerne ser på motorer bygget her i landet. det merker vi når polly skal bremse dette, motoren mangler bare stemplene, ellers er allt ferdig på den, så nå er det opp til fantastiske posten nå til å levere dem hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 jaja det skjer nå noe, kom turbo cooler, radiator med vifter, vann tank, servo tank og olje tank så det kommer litt og litt, er bare prøvemontert og tilpasset nå da det må av igjen for å sette inn motoren, siste delene jeg vil skade når motor monteres hehe, intercooler, oljekjøler og masse carbondeklser og en del knask til er på vei, skal legge ut bilder innemellom, er som mark1 sier, er kjekt å dokumentere dette og..... et spørsmål, kan jeg bruke dette oljekjøler settet til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSCoz Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Pent pent!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 takk takk Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Dette tror jeg blir en ekte GATEbil av typen jeg liker! Det blir moro og se hvor mye bredere register du får på motoren din. Spesielt siden vi ganske sikkert får noenlunde samme effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 Dette tror jeg blir en ekte GATEbil av typen jeg liker! Det blir moro og se hvor mye bredere register du får på motoren din. Spesielt siden vi ganske sikkert får noenlunde samme effekt. ja gleder meg som en unge, er jo ikke sikkert jeg får det så mye bedre enn din da, men det skal bli spennedes ja, gleder meg til fordtreffet jeg(vist bilen blir ferdig da ) så kan vi jo møtes og se på hverandres biler Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Med proffbygget topp, bra grenrør og GTBB turbo blir din helt sikkert bedre i mellomregister. Hvem som har mest futt igjen på 7k blir (forhåpentligvis ) spennende og se. Ford treff hvor? Beveger meg sjelden forbi våler på treff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 Med proffbygget topp, bra grenrør og GTBB turbo blir din helt sikkert bedre i mellomregister. Hvem som har mest futt igjen på 7k blir (forhåpentligvis ) spennende og se. Ford treff hvor? Beveger meg sjelden forbi våler på treff. kommer til å gå på ford treffet på våler og rudskogen jeg, ikke gatebiltreffene ihvertfall, var der i somm er nå og det var første og siste gnag, allt for m ye folk spørr du meg, men har alldrig vert på våler så 2007 skal jeg gå der, noen som vet når det er treff både på våler og rudskogen? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 men er dette noe til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem og et stort spørsmål som jeg har grublet litt på idag, hmm hvor i svarte skal jeg plassere 34radersen oljekjøleren, er jo ikke akkurat store plassen etter allt som skal nedi der hehe nekter jo å tro at den går forand intercooleren eller? må da være noen som har bilder eller gjort dette før? Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 hmm linken funket ikke, prøver denne http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItem Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted December 29, 2006 Share Posted December 29, 2006 Servo kjøler er sikkert ikke dumt.Men er det ikke billigere og kjøpe kun registeret og fikse resten selv? Det var grunnen til at jeg ikke kjøpte så stor oljekjøler.Jeg tenkte at det var bedre med en mindre som fikk maks kjøling over hele registeret i forhold til en stor som nødvendigvis blir delvis tildekket. Oljekjøleren står foran ic på min. "Eii saã peittã" vettu! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vinge87 Posted December 29, 2006 Author Share Posted December 29, 2006 ja men det kittet jeg viste på ebay var jo ikke akkurat dyrt da , jaja nå er den "store" bestillt så får gjøre det beste ut av det hehe Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-SportUnder bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford Dette forumet mangler styring...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 men er dette noe til servoen? http://cgi.ebay.co.uk/MOCAL-OIL-COOLER-KIT...1QQcmdZViewItemog et stort spørsmål som jeg har grublet litt på idag, hmm hvor i svarte skal jeg plassere 34radersen oljekjøleren, er jo ikke akkurat store plassen etter allt som skal nedi der hehe nekter jo å tro at den går forand intercooleren eller? må da være noen som har bilder eller gjort dette før? Noe inspirasjon å hente her? http://www.raceinfo.no/temp/tn_107-0723_IMG.JPG Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted December 31, 2006 Share Posted December 31, 2006 (edited) Jeg har kjøpt en Pro Alloy servobeholder med vannkjøling og skal bruke en turbocooler fra proalloy til å kjøle vannet før det går gjennom beholderen.. Edited December 31, 2006 by Sapphy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts