Jump to content

Bygge 450-500hk motor og andre løsninger


vinge87

Recommended Posts

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Alexander P

Orginale bremser er boss!

380x32mm AP skiver og 8 stemplete Brembo monoblokk er finfint til "lett" gatebruk. Men sikkert helt unødvendig for noen..

Link to comment
Share on other sites

Her tar du feil mark1.

Er stor forskjell på hvor fort du får opp hastighet med 300 400 og 500 hk.

 

Mye lettere å dosere bremsekraft med litt større dim på skivene og mere areal på klossene.

Du tar også feil da du sier at de ikke når arbeidstemp. Med større bremser kan man velge ett belegg som ikke er så race preget, og dermed ett større arbeidsområde tempraturmessig.

 

 

Enig med deg og tommy w at det er lettere å dosere bremsekraft, og jeg er også enig at om du kjører på rundetider så kommer originale bremser til kort.

MEN som jeg prøver å få frem så er det veldig få av cosworth gutta som kjører på rundetider.

Og utifra hvordan folk flest med cosworther kjører på treff (nå vet jeg ikke hvilke intensjoner trådstarter har med bilen) så er det som regel vill herjing oppover slaktern og i breisladd svingen før det roer seg en halv runde før de er i slakteren igjen.

Det er også veldig få som leter seg frem til absolut seneste bremsemerke, da de fleste f.eks på rettstrekka på rudskogen begynner å bremse på 250meters merket.

Poenget er ALT etter behov, det er ingen vits i å si at noen MÅ ha store ap bremser til 40 000kr bare fordi de har 500hester.

 

Med herjekjøring blir bremsene heller ikke så varme som ved feks noen raske runder.

Trådstarter skal bygge seg 4x4 så hvis han skal herje med dette så vil nok bremsene få en hardere påkjenning enn om han skulle kjøre rundetider.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemmer jo det at "alle" cosworth gutta bare sladder og børner....

 

For de er det jo kanskje viktigere med odal-linelock...

 

Står ved mitt jeg altså, større bremser er nødvendig ved 500 hk, hvis det da ikke er trailer-queen, dyno-queen eller bare skal ha effekten for å snakke om den. Skal du bruke 500 hk på gata trenger du bedre bremser enn orginalt.

 

Bremser koster heller ikke 40kkr da, du får noe brukbart for 12-15 kkr og noe bra for 20 kkr

 

kjapt saksa fra cosworth.no

 

Bremseskiver, EBC Turbogroove Sport GD557, Ford Sierra 4WD/Escort Cosworth Foran. Pris: 3.000,-

 

Bremseskiver, EBC Turbogroove Sport GD558, Ford Sierra 4WD/Escort Cosworth Bak. Pris: 2.900,-

 

Bremseklosser, EBC Yellowstuff DP 4617, Sierra/Escort Cosworth bak. Pris: 1.100,-

 

Bremseklosser, EBC Yellowstuff DP4956, Ford Sierra/Escort 4x4 Cosworth foran. Pris: 1.700,-

 

Bremsekabler, stålomspunnet, Goodrige, Ford Cosworth Pris: 950,-

 

Fant ikke bremsevæske men det ligger vel på rundt 300-500 kr litern

 

Ble fort 10 lapper dette.

tar du bort bakbrems så havner du på rundt 6000

 

Synes ikke det er mye å legge 6-7-8 tusen til i noe som virker BRA. Ihvertfall ikke hvis du har kostet på såpass som man må ved 500 hk.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vekten som skal "bremses" det er bevegelsesenergien som skal omgjøres. Bremsene omgjør energien til varme og jo mer varme de klarer å omgjøre og utstråle jo mer effektive er de. Formelen for bevegelsesenerig er mv2, m er vekt og v er fart. Skal man kjøre fortere vil bremsene bli varmere og da burde man først oppgradere til et annet friksjonsmateriale som tåler høyere varme.

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

Bruke en vanlig 200 motor fra sierra eller t35..Ja, kjøp en sånn for det går fort tid å bygge en... hehe

 

levere hele driten til noe som kan det..7,4-7,6 i kop for eks, kan bruke org veiv og staker, bare få avballansert det. Sveise om org innsug,holder 590 hk da. 4 eller 6 studs i blokka..porte topp nye kammer dobble ventilfjærer. Da henger den med til 590.. over det kommer bare blokka til å sprekke uansett...Bare snakk om tid før det skjer.

 

Driverk, bruke 2wd cosworth bakaksling med quaife innmat, fix-it eller en annen kasse som holder litt effekt..(litt stress å få tak i fix-it drevsats nå,siden han som sveiser drevsatsene begynner å trekke på årene...) Er nødt å bytte diff hus framme,elles sprekker dette om du bruker bilen.. tåler sikkert fint med 600-700 hk om du bare triller rundt i gata...

 

Har forresten brukt et sett med red sfuff klosser og et sett med skiver framme pr dag kjøring på rudskogen med grønndyse oppsett... og etter mer en 8-10 runder med hard kjøring pleier dem å svikte etter langstrekket... Så må nok være fint enig med AP org er boss på bane...

 

Og om du ikke kan skru selv,så gjør nok Rune H det for deg..

Edited by jusf4fun
Link to comment
Share on other sites

hmm fikk ap racing "kittet" hehe er jo bare til fremme, hva skal jeg gjøre bak da? blei litt irritert nå ja, trodde det var til alle 4 jeg, men får man ap til bak og da? hva har andre gjort? orginale bak?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg nye orginal bremser på ford, en tur i 200 med effektiv nedbremsing- bremsene va boss etterpå

 

 

hmm, kunne kjøpt dette hispec settet. bruker org caliptere, det som er med i settet, er skiver på 300mm eller330mm? og braketter pluss bolter og slik..

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Guest Alexander P
hmm fikk ap racing "kittet" hehe er jo bare til fremme, hva skal jeg gjøre bak da? blei litt irritert nå ja, trodde det var til alle 4 jeg, men får man ap til bak og da? hva har andre gjort? orginale bak?

 

Optimist du! hehe :D

Bak er egentlig ikke noe problem, men du får sett fra bl.a Tarox 318x22mm mener jeg å huske..

Med brakkert for å bruke std. caliper eller du kan gå for Gr.A eller noe annet custom made grandiose bakbremser men som sagt det er neppe nødvendig med mindre du har planer om å delta i Rally Corsica 2007 :P

Link to comment
Share on other sites

Optimist du! hehe :D

Bak er egentlig ikke noe problem, men du får sett fra bl.a Tarox 318x22mm mener jeg å huske..

Med brakkert for å bruke std. caliper eller du kan gå for Gr.A eller noe annet custom made grandiose bakbremser men som sagt det er neppe nødvendig med mindre du har planer om å delta i Rally Corsica 2007 :P

 

 

hehe ser jo litt sløvt ut med di bigga bremsene fremme og de skjønne orginale bak :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Alexander P
hehe ser jo litt sløvt ut med di bigga bremsene fremme og de skjønne orginale bak :lol:

 

Ja, det er eg enig i, har kjørt med de nevnte Tarox bremsene bak selv. Forøvrig var det slike som satt på de moonstone blå sedanen du kjøpte av meg!

Artig å følge med på prosjektet ditt! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er eg enig i, har kjørt med de nevnte Tarox bremsene bak selv. Forøvrig var det slike som satt på de moonstone blå sedanen du kjøpte av meg!

Artig å følge med på prosjektet ditt! :)

 

 

ja jeg vet det, men de skivene har ådlansviken med vingebil ikke escort, :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

bremsene har vell ikke noe med motorbyggingen ??

 

 

her diskuteres det meste istedenfor og lage en ny tråd om allt mulig, er vel greit det vel? hagler jo nok med poster som det er :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

noen som har et seriøst forslag om hva jeg gjør bak angåendes bremser?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sånn:

http://www.randbmotorsport.co.uk/shop/Deta...sp?ProductID=40

 

Hvis du absolutt må ha noe større enn orginalt...

 

 

hmm et lite problem er at calipperene er solgt :blush: skulle nok ikke solgt dem bak nei :wacko:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

hmm et lite problem er at calipperene er solgt :blush: skulle nok ikke solgt dem bak nei :wacko:

 

Det var vel kansje ikke så lurt. Da blir det fort dyrt ja... Skal du ha 4 stempla AP bak og så bør du jo nesten ha egne kalipere til håndbrekk i tillegg da, for så vidt jeg har skjønt så får du ikke godkjent hyd. håndbrekk?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...