Jump to content

4x4 drivaksel front,


Recommended Posts

Posted

Ble litt i tvil her, noen nevnte noen deler jeg ikke trodde skulle være med på en drivaksel..

 

ytre er jo greit, men på indre leddet :

det er bare mansjetten som holder akselen i koppen?

altså : koppen (med aksel inn i framdiff), en fjær, så drivaksel, så mansjett. Ikke noe som låser akselen liksom.

Posted

Det er en låsering som sitter inne i diffen hvis jeg ikke tar helt feil (som holder akselen på plass til en hver tid....)

Som jeg kan se er det det eneste du ikke har nevnt...

 

Bak er jo akselene skrudd med 6 torx bolter, men du driver ikke der nå.... <_<

 

Peder

Posted
Ble litt i tvil her, noen nevnte noen deler jeg ikke trodde skulle være med på en drivaksel..

 

ytre er jo greit, men på indre leddet :

det er bare mansjetten som holder akselen i koppen?

altså : koppen (med aksel inn i framdiff), en fjær, så drivaksel, så mansjett. Ikke noe som låser akselen liksom.

 

det er ikke mansjetten som holder akselen i koppen, for du klarer ikke å dra ut akselen da det må bøyes opp noen flenser på koppen for at dette skal gå.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Posted
det er ikke mansjetten som holder akselen i koppen, for du klarer ikke å dra ut akselen da det må bøyes opp noen flenser på koppen for at dette skal gå.

 

Tenker du på det blikkdekselet som må Kappes opp og flærres av for å få ut akslingen fra "huset" sitt?.....

Hvor får man tak i nye sånne deksler?? Hadde ikke på Mekonomen.... :(

 

Peder

Posted

ja, du kan si det sånn at koppen står igjen i diffen pga låseringen.

også har jeg akselen løs med de nålelagera..

 

hmm, da må jeg sjekke. trur neigu ikke de flensene er der, mulig jeg har sett feil.

 

skal prøve å ta et bilde, forklarer litt mer..

Posted
trenger ikke å kappe, bare å bøye ut, og lirke ut akselen, og når du skal ha den tilbake igjen så lirker du den inn og bøyer tilbake flensene.

 

Jøss....da har jeg enten vært veldig uforsiktig med den jeg husker....eller så var det en annen type...Hmmm...

 

For jeg mener å huske at det ikke var noe å bøye ut....bare en formpresset kopp som var klin hakkemeg umulig å brette noen steder :angry: .....måtte på med blikksaks og vinkelsliper....

 

Kanskje det er stikkaksler jeg tenker på....

 

Uansett....har du bilde eller noe av dette Mark1?...hadde vært fint å sett...

 

Peder

 

PS: Beklager hvis jeg går utenfor det du lurer på gshock...men jeg tror det er innenfor spørsmålet ditt.... ;)

Også er jeg spent på bildet ditt....kanskje du har samme dingsen som jeg husker... ^_^ ...for der var det som sagt ikke noen mulighet for å brette noen ting....skal finne et bilde jeg også...

Posted

neida peder'n, det er nøyaktig det jeg snakker om :-)

Posted

takk takk mark1.

Da er det slik det ser ut, men jeg er sikker på at jeg kan dytte akselen fritt.. skal sjekke kanten du snakker om..

Posted

sjekket istad, og det ser ut til at den ene siden er litt mere "romslig" der man stikker akselen inn.. nålelager-hjula går fint in og ut sånn akkurat. mens på denandre koppen så må jeg jobbe litt.. ser ut til at det er klippet vekk bittelitt av kanten eller noe.

Får vel finne på en løsning der..

 

eller får man hele koppen når man kjøper ny drivknute?

Posted

åssen er det å kjøre med akselen så løs ?

er det bare større risk for at den hopper ut, for leddet ligger vel ikke helt i kanten under kjøring ?

Posted (edited)

det kan eg skrive under på hvertfall :(

måtte bytte diff hus,,lenke arm denne knakk:(pluss att eg måtte bytte travers...

ingen billig sak og la den være for slakk.....

litt av grunnen eg holder på og teste ut driv aksling som er ca 12 mm lenger enn orginalt som eg har dreid og fresa ut på jobb;)

Edited by xXx

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Posted

Går det an å få kjøpt løs del kun den trekanten som skal inn på akslinga? Den med nålelagra? Noen som vet?

Posted

kjøpes vist på ford , må høre med vidar igjen da....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Posted

hvorfor bytte te xr 4x4 aksling denne er jo tynnere og da svakere .....pluss at du mister jo abs en da

ingen fordel det tror eg ????med mindre du lurer det til på ett vis......2 følere på ett hjul osv...ikkje bra men går ann....me det eg har hørt er att ein kan bruke driv aksel fra scorpio 4x4 med abs.men dette er eg ikkje heilt sikker på men ein ting eg vett er att det kryr ikkje av scorpio 4x4 med abs.

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Posted (edited)

Scorpio aksel'n er ennå lengre mener jeg.. Men du får da Xr4x4 med abs også da...

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Posted (edited)
hvorfor bytte te xr 4x4 aksling denne er jo tynnere og da svakere .....pluss at du mister jo abs en da

ingen fordel det tror eg ????med mindre du lurer det til på ett vis......2 følere på ett hjul osv...ikkje bra men går ann....me det eg har hørt er att ein kan bruke driv aksel fra scorpio 4x4 med abs.men dette er eg ikkje heilt sikker på men ein ting eg vett er att det kryr ikkje av scorpio 4x4 med abs.

dett er nytt for meg - kjørte med xr4x4 aksel i to år med abs .

Kansje du tenker på akselen fra transfer kassa til front diff ?? den er tykkere på cosw

Og foresten Scorpio var første bilen i verden som BARE ble levert med ABS - aldri noe annet .......

Edited by bige
Posted
Scorpio aksel'n er ennå lengre mener jeg.. Men du får da Xr4x4 med abs også da...

den blir for lang og du ødelegger diffen - eller leddene / hjul lagerene ...

Posted

hmm nei eg mener driv akslingen men snakka med dei på dele lageret på ford her i haugesund og han sa den var tynnere en den som er på cosw ...og eg har ikkje følgt med skikkelig i timen trodde det ikkje var sierra xr 4x4 med abs ...får bare bøye meg ned i støvet...... :blush:

men ein ting med den xr4x4 akslinga er jo att en er så veldig lang

og eg har grublet lenge på om det er så bra viss en skal ha bilen i orginal høyde eller hva som helst høyde siden det blir så stort press på knuter og div, når den akslingen er så lang ....

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Posted

men hva gjøres med den akslingen som går fra transfer kassa fram til diffen....har sett att disse ryker..

noen sa det gikk an og bruke kryss fra volvo men er det noen som har prøvd og kan dele erfaringer...

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Posted
hmm nei eg mener driv akslingen men snakka med dei på dele lageret på ford her i haugesund og han sa den var tynnere en den som er på cosw ...og eg har ikkje følgt med skikkelig i timen trodde det ikkje var sierra xr 4x4 med abs ...får bare bøye meg ned i støvet...... :blush:

men ein ting med den xr4x4 akslinga er jo att en er så veldig lang

og eg har grublet lenge på om det er så bra viss en skal ha bilen i orginal høyde eller hva som helst høyde siden det blir så stort press på knuter og div, når den akslingen er så lang ....

der er jeg enig - med standar høyde er det ikke vits i og kjøpe annet en standar .

Bytt heler motor fester og girkasse feste til vibratec - da vrir ikke motoren seg så mye. Og som regel pleier motor festene og være utslitt - det ser de fort på ett verksted ..

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...