Jump to content

Dårlig kjøling?


esFORD

Recommended Posts

sierran min koker litt rett etter jeg skrur av motoren.. står den på tomgang, koken den ikke, kjølevæska på ekspansasjonstanken er mye over maks merket nesten hele tiden når jeg kjører. Mista en del vann idag, så etter det har den ikke koka over. Den bobler litt når jeg skrur bilen av, men tror ikke det kan være toppakninga, for det er ikke vann i olja/olje i vann. det luktet også litt svidd når den ble sånn.. instrumentet i bilen står ca. midt på når den blir sånn, dvs at den ikke registrerer at den blir for varm.. noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

er det dohc-motor tåler visst ikke disse varmekjøring i det hele tatt. da blir stempelringene myke, og de slipper gjennom olje. måtte bytte disse på min i jula.

ford-forum.jpg

'95 Mercedes C200 | x'97 Mercedes C230 | x'85 Mercedes 190E | x'97 Mercedes E280 | x'90 Nissan 200SX S13 | x'94 Mercedes E220 | x'91 Ford Sierra CLX Sedan (savner)

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

Hmm det der hørtes rart ut.. Har hatt litt problemer med at bilen min ikke ble varm jeg, men hadde lekasje i kjølesystemet... Da denne ble tett ble bilen normalt varm. Har du prøvd bytte termostat? Kan ikke tenke meg at det kan væra så mye anna som kan væra galt..

Link to comment
Share on other sites

nei.. synes dette var rart jeg også.. det virker som det ikke sirkulerer skikkelig. For på tomgang koker den ikke over, men når jeg stopper bilen helt ser jeg nivået i ekspansasjonstanken stige sakte og sikkert oppover helt til den begynner å renne ut :P har ett lite hull på lokket der det pipler ut.. det som jeg synes er rart, er at enkelte ganger lukter det svidd.. motoren er også varm i ei gooooood stund etter jeg har stoppet bilen, kan være varm i 4-5 timer etterpå.. den blir skikkelig glo varm..

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

i all verden.. hvordan er vannpumpa? sikker på at temp føler'n er i orden og viser riktig? Det problemet der har jeg aldri vært borti før.... merkelig... Kan nesten tyde på at det er tett eller nesten tett noe sted.. prøvd spyle gjennom kjøle systemet og bytte all kjølevæska?

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

om du står forran fronten på bilen og ser inn på motoren sitter den på høyre sida i toppen. Ganske langt fram. Denne har lett for å ta kvelden. Så er ikke sikkert instrumentet viser riktig.

 

Om du skal handle ny må du passe på å få riktig farge kode på den. Fargen ser du om du tar av ledningen. Du kan lett sjekke om instrumentet i bilen er riktig. Ta av ledningen og sett den til jord. Stiger temp på instrumentet i bilen til topp er instrumentet i orden i alle fall

Link to comment
Share on other sites

Guest Troya

Prøv tappe all kjølevæska av den, fyll på radiator rens. start opp, la bilen gå varm, tapp av all kjølevæske, skyll med vann og fyll på ny kjølevæske. da skulle du bli kvitt det meste av dritt som ligger i systemet. Gammel kjølevæske kjøler heller ikke så godt som ny eller bare reint vann.

 

Hjelper til så langt jeg strekker til. er derfor vi Ford folk er til .

Link to comment
Share on other sites

nå tror jeg at jeg har funnet feilen. lokket som står på ekspansasjonstanken, var ett gammelt sprayboks lokk med ett hull i :angry: så det var vel særdeles dårlig sirkulasjon i systemet :P men nå tror jeg det skal bli ordning :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...