Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lurer jeg også på. Eneste jeg har sett er sinnsyke sugemotorer som sperrer på 10000rpm. Blir bare slitsomt å måtte dra til 10000 og tviler på at ting holder noe særlig lenge da heller.

Guest Komfort
Posted
hvorfor 10000 rpm?

 

Det må være for å redusere dreiemomentet samtidig ha høy ytelse på motoren. Typisk cosworth motor: 350 hk@ 6000 rpm max 500Nm. Ved å bygge turtallsmotor snakker vi 500Hk@10000rpm, Max 400Nm.

Belastningen på driverket drastisk redusert. Vet ikke hvordan en ford girkasse takler 10000rpm da ???

Posted
eg har ein 4x4motor stående som eg vil trimme på, den er bygget for ca 400 nå. men som topic sier så lurer eg på korleis og kor mykje det koster å få den opp i 10000+++rpm og tåle det. har hørt at det må byttes til lettere alt i bunn og full balansering, men er det noen som har gjort det har hørt at det er ein som laget alt sjøl og han kunne kjøre den på 10000 uten noe farlig belastning på motor,

 

Skikkelige stål råder ,annen veiv. bygge om til mekaniske løftere. lettere ventiler dobble ventilfjærer titanium retainere. plus sikkert noen andre ting..et skikkelig data sprut..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Posted

Da jeg i august bremset motoren hos Anders Ringstad sa han at Cosworth motorer IKKE var noe turtallsmaskiner så tror ikke så høyt turtall er bra nei..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted (edited)

Cosworth motorn til ruud varva jo så mye gikk jo en stund i bmw`n hans den

Edited by Cossiman

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

 

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Posted

hvis du vil slippe å gire så mye tror jeg du skal tenke andre veien.

å bygge en motor som er sterk fra bunn som stopper på 6500 f.eks.

 

men er enig med deg angående turtallsbiten da, go lyd på 10 000rpm..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

  • 2 weeks later...
Posted
det må bare vere rå lyd på 10000rpm og oppover. kunne tenkt meg at den begynte på ca 3500 og ladet fult til tops.

tror du kansje burde vurdere annen motor:)

Posted

Ønsker man høyt turtall så trenger motoren følgende.

 

1. Topplokk som fløder godt.

2. Kort slaglengde.

3. Stort stempelareal

4. Lange råder.

5. Motorblokk og veiv som er særdeles sterke.

 

Ett godt eksempel på en motor som har dette er Skyline RB26 motoren. De værste drar noe visst borti 13 000 o/min nå.

 

Evo og Cosworth har ikke alle de ovennevnte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

hvis man ser på formel 1 motorer så drar jo de 20.000rpm før det butter noe sted. Men holdbart? NEI!

 

Som pælle veck sier. Jeg tror nok ikke en cosworth motor er brukende i lang tid med så drøyt turtall.

Motordelene er for "tunge" og vil ødelegge motoren etter kort tid.

Men det finnes jo deler for å slippe all vekt. Men det koster å være kar.

86 sierra cosworth
 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...