twin turbo Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCos2wd Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 hvorfor 10000 rpm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 Lurer jeg også på. Eneste jeg har sett er sinnsyke sugemotorer som sperrer på 10000rpm. Blir bare slitsomt å måtte dra til 10000 og tviler på at ting holder noe særlig lenge da heller. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted November 4, 2006 Share Posted November 4, 2006 http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Komfort Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 hvorfor 10000 rpm? Det må være for å redusere dreiemomentet samtidig ha høy ytelse på motoren. Typisk cosworth motor: 350 hk@ 6000 rpm max 500Nm. Ved å bygge turtallsmotor snakker vi 500Hk@10000rpm, Max 400Nm.Belastningen på driverket drastisk redusert. Vet ikke hvordan en ford girkasse takler 10000rpm da ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 eg har ein 4x4motor stående som eg vil trimme på, den er bygget for ca 400 nå. men som topic sier så lurer eg på korleis og kor mykje det koster å få den opp i 10000+++rpm og tåle det. har hørt at det må byttes til lettere alt i bunn og full balansering, men er det noen som har gjort det har hørt at det er ein som laget alt sjøl og han kunne kjøre den på 10000 uten noe farlig belastning på motor, Skikkelige stål råder ,annen veiv. bygge om til mekaniske løftere. lettere ventiler dobble ventilfjærer titanium retainere. plus sikkert noen andre ting..et skikkelig data sprut.. -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 Da jeg i august bremset motoren hos Anders Ringstad sa han at Cosworth motorer IKKE var noe turtallsmaskiner så tror ikke så høyt turtall er bra nei.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossiman Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 (edited) Cosworth motorn til ruud varva jo så mye gikk jo en stund i bmw`n hans den Edited November 5, 2006 by Cossiman Present : Ford Mondeo Stv 2000 mod Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod Past : Ford Sierra Sedan 1988 mod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosworth Racing1 Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 Hehe.. Ruud'en hadde vel noen problemer han også. Men generelt sett liker de ikke å arbeide på høye turtall. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr escorth Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htmalt står jo på finsk ! umuli og skjønne det koblingsskjemaet ! noen som har peiling på ett norsk ang escorth cosw 92 Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 7, 2006 Author Share Posted November 7, 2006 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 hvis du vil slippe å gire så mye tror jeg du skal tenke andre veien.å bygge en motor som er sterk fra bunn som stopper på 6500 f.eks. men er enig med deg angående turtallsbiten da, go lyd på 10 000rpm.. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
twin turbo Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 (edited) . Edited February 25, 2013 by twin turbo trehjulsykel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 det må bare vere rå lyd på 10000rpm og oppover. kunne tenkt meg at den begynte på ca 3500 og ladet fult til tops.tror du kansje burde vurdere annen motor:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 tror du kansje burde vurdere annen motor:) Enig. Er ikke f.eks Evo-motorene veldig turtallsvillige? 91 Sierra Cosworth 4x4 Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing Prosjekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Ønsker man høyt turtall så trenger motoren følgende. 1. Topplokk som fløder godt.2. Kort slaglengde.3. Stort stempelareal4. Lange råder.5. Motorblokk og veiv som er særdeles sterke. Ett godt eksempel på en motor som har dette er Skyline RB26 motoren. De værste drar noe visst borti 13 000 o/min nå. Evo og Cosworth har ikke alle de ovennevnte. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 De værste drar noe visst borti 13 000 o/min nå.mener jeg så en på 15000 en nett en gang.. kan dette stemme? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierracossie Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 hvis man ser på formel 1 motorer så drar jo de 20.000rpm før det butter noe sted. Men holdbart? NEI! Som pælle veck sier. Jeg tror nok ikke en cosworth motor er brukende i lang tid med så drøyt turtall.Motordelene er for "tunge" og vil ødelegge motoren etter kort tid. Men det finnes jo deler for å slippe all vekt. Men det koster å være kar. 86 sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 OT, men hva menes med slaglengde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sierracossie Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 hvor langt et stempel beveger seg fra topp til bunn. 86 sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now