Jump to content

Problemer med anlegg etter ulykke


Guest Troya

Recommended Posts

Høyttalerene på venstre sida av bilen min høres sprengt ut, men om jeg kobler om så venstre høyttaler går på høyre utgang på spiller'n høres alt ok ut.. Hva kan dette være? Er det normalt at venstre utgang forran og bak går til hel*** samtidig??

 

Testa begge delefilterene til frontsettet hver for seg, og begge funka flott. Bytta og ut høyttaler kabel'n fra iso kontakta og til delefilteret, da funka det ei lita stund, men når alt satt på plass hørtes det "sprengt" ut igjen..

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg prøvd med piper'n på mulitmeteret.. Det piper mellom + og - det skal det vel ikke gjøre?? Har og bytta den ledningsdelen mellom iso og spiller'n uten at det hjalp noe

Link to comment
Share on other sites

piper det mellom + og - har du en kortslutning.. dvs enten er ledningen blitt strippet så pluss og minus kommer i kontakt eller så er beskyttelsen på talespolen i høytalerne svidd av så ledningene kommer i kontakt med hverandre, dvs ødelagt høytaler..

Link to comment
Share on other sites

piper det mellom + og - har du en kortslutning.. dvs enten er ledningen blitt strippet så pluss og minus kommer i kontakt eller så er beskyttelsen på talespolen i høytalerne svidd av så ledningene kommer i kontakt med hverandre, dvs ødelagt høytaler..

 

Det du skriver her er direkte feil. Håper du ikke blir sur eller neo og jeg ikke blir banna for å rette på noe jeg mener er feil.

 

"Piperen" på et multimeteret er en diodetester. Den skal brukes til å teste om en diode virker og tallet du får i displayet er hvor mange volt som trengs for at den skal lede (den piper når dioda virker). Men den kan også sef brukes som en feilsøker om en krets er sluttet. Men da må en vite at den ser en 4 omhs høytaler som en sluttet krets siden det er en meget lav om. Den vil pipe om en kobler den på en høytaler. Testa her på jobben nå, og den peip på et fluke instrument når jeg kobla den til en 22 omhs motstand.

 

Men til deg med høytaleren som skurrer så vil jeg tru at det er et problem med dårlig kontakt ved høytaler. F.eks kabelskoen som er koblet på høytaleren. Det har jeg oplevd mange ganger. Da høres det ut som Bassen er sprengt når en skrur opp fordi bassen får den dålige kontakten til å komme og gå.

 

Feilsøking: skru annlegget opp på bånn guffe så du hører skurringa fra høytalerne. Riv og dra på alle ledninger og koblinger inni døra. Vil annta at du finner feilen da. Hvis ikke den har fått seg et slag så spolen går skeivt eller ret og slett membranen er ødelagt.

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

begge har både feil og rett egentlig :)... da en "piperen" er også en såkalt "kontinuitets tester" dvs at den ikke piper om det er brud i kretsen ellers piper så lenge motstanden er under 200ohms vanligvis...og på dyrere/andre instrumenter er de en diode tester som visser spenningen over dioden. Fluke har 2 valg til dette som regel ;)

 

Troya: du prøvde å bytte mellom høyre og venstre kanal, også nevner du at feilen på venstre høyt ble borte -så jeg lurer på: flyttet seg feilen til høyre siden? eller ble også bra på høyre høytaleren? de fleste spillere har en enkelt integrert krets (IC)som har alle 4 kanalene innebygd så om du får feil i et av utgangene så kan det påvirke de andre og....

 

ellers gjør som tj-rs-turbo nevner ang kablene da det er enklest ;) men det mest riktig er å ohme høytalerne ved kablene som går inn i spilleren, du kobler av alle høytaler kablene fra spilleren og setter multimeteren på ca 200ohm eller laveste ohm verdi den kan måle, så spiller det ingen rolle polariteten på målepinenen og da skal du måle rundt 4 ohm men ikke under 3ohm eller over 5ohm, regner med at du har helt standar og normale bil høytalere. og denne verdien skal visse seg kontant selv om du åpner og lukker dørane, ellers om du trykker i menbranen så kan den variere med mellom 16ohm og ikke mindre enn 3 som sagt, da tester du om det er brudd i kablen som går mellom korgen og menbranen da den pleier å bli brudd i. siste test er å holde et av målepinene mot enten plus eller minus til høytaler kablene og den andre måle pinen kobles til jord eller chassiset der elementene er feste -samme prosedyre men målepinen mot chasisset på høytaleren-... har skal du måle uendelig stor motstand. Skulle du måle noe mindre enn 10 megaohm så har du feil...

 

om polariteten er byttet om så skal det bare forsvinne bassen og ikke gi mislyder ;)

 

lykke til troya, synd du bor så lang unna eller kunne jeg ordnet det for deg, ellers er jeg å treffe i sandvika hver dag fram til kl 18 ;)

Edited by sierrano
Link to comment
Share on other sites

Jeg er reparatør på Miele å reparerer vaskemaskiner med mer. Jeg bruker pipern for å se om det er kortslutning.

Hvis du KOBLET FRA høytaleren Troya og det pep mellom pluss å minus har du en kortslutning.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Feilsøking: skru annlegget opp på bånn guffe så du hører skurringa fra høytalerne. Riv og dra på alle ledninger og koblinger inni døra. Vil annta at du finner feilen da. Hvis ikke den har fått seg et slag så spolen går skeivt eller ret og slett membranen er ødelagt.

 

Sorry rettinga, men denne feilsøkinga er farlig for dine høytalere. Hvis du setter på full pip på volumet å drar i ledninger vil du kunne sprenge høytalerne når du setter på kontaktene igjen.

 

Prøv feks hjemme på stereon. Sett volumet så du akkurat hører no skurring, så napper du ut no å setter det inn igjen. Da får du noen smell..

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker etter er nok dette farlig for høytalerene jah. Hehe. Diskanten kan nok gå. Har nok tatt en diskant eller to på fest pga dette. Med en denon forsterker på 2*250 watt RMS og noen proson twin v8 høytalere som er merka med 180 Watt max dynamisk effekt eller noe. Bånn guffe på forsterkeren og kom borti høytaleren og det ble dårlig kontakt og plutselig ingen diskant. Men effekten fra spilleren er ikke akkurat mega stor da. Og er det etter-monterte høytalere tåler dem mye mer effekt enn det en spiller klarer å produsere.

 

Og forresten har jeg aldri brukt noe instrument uten diodetest, så at det fins billigere instrumenter med kun kontakt-sjekk visste jeg ikke.

 

Morro med en seriøs diskusjon. Takker retting. :D

86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano
Hvis du KOBLET FRA høytaleren Troya og det pep mellom pluss å minus har du en kortslutning.

 

så ikke at du ba om å "koble fra" høytalerne ;)

 

Trodde alle Fluke hade 2 valg for diode test eller kontinuitet ;) -er nok en "billig" Fluke du har da.. :P

 

ellers er jo sant ang testingen, derfor best å ohme isteden :)

men man setter ikke på full volume heller, og det smeller ikke så kraftige heller da innvendig i utgangs IC er et innebygd impedans som er på ca impedandsen på elementen slik at forsterkeren ikke går i selvsving selv om høytalleren ikke er tilkoblet ;) -det er vel elektronikk fra VK1 nivå i analog teknikk.

 

enig med deg TJ når en diskusjon kan være saklig selv om vi ikke er helt enig eller bruker forkjellige metoder og det som er litt av vitsen er at VI kan lære av hverandre :)

 

ellers lurer jeg selv hva troya kommer fram til :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Altså det piper når høyttaler er koblet fra ja, og om jeg flytter kablene fra høyre side av bilen over på venstre sides høyttaler for flytter feilen seg over på andre høyttaler settet.

 

Høyttalerene er dermed ok har jeg med min minimale stereoanleggs kunnskap funnet ut.

 

Bytta iso kontakta fra spiller til iso for og se om feilen kunne ligge der, like ille var det.

 

Sierrano: ingen mulighet for og møte meg på f.eks alnabru en dag?

Link to comment
Share on other sites

Men da hvis høytaler er koblet fra og det piper mellom ledningene er det kortslutning. Da må du lete etter et sted de er i klem ellerr noe.

 

Hvis du ikke finner ut noe i løpet a denne uka kan sikkert jeg møte deg i oslo til neste uka da jeg er på jobb igjen. Sett etter ledningen bak plast deksel plata som sitter nede på siden der? På min gamle lå høytaler ledningen i klem der.

Sjefs surregjøk med 100 baller i lufta og ingen i buksa.

Link to comment
Share on other sites

Alt dette er lagt opp skikkelig for kort tid siden pga jeg måtte bygge meg ny bil etter ulykke.. Total vraket bilen min..

Så det er ikke noe som ligger i klem noe sted.. (oppdaget feilen forran når jeg satt med høyttalere i fanget og teste om alt virka)

Link to comment
Share on other sites

Guest sierrano

hmm... burde ikke pipet om du gjørde som ford stv sa.. :rolleyes:

 

treffe deg i alnabru?..... sskkkeptiskkkk.... :P sender deg en PM troya ;)

 

ang støyen så sier du at den "følger" samme utgang fra spilleren men da kan man anta at feilen ligger i spilleren/utgangen -hvilken merke er den forresten? er støyen der selv om motoren ikke er igang? hehe... kan du beskrive støyen? ved høy/lav volum? men har på følelse at det er feil i spilleren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...