matros Posted October 26, 2006 Posted October 26, 2006 Noen som vet vordan man kobler vekk egr ventilen,så man slipper å ha den i bruk?Tenker da på slangene som går til den,er det bare å blokkere dem?Mange som sier at egr ventilen er bare til ugang??
Guest ST200evil Posted October 27, 2006 Posted October 27, 2006 pga luftmassemåleren din tror jeg ikke du bør koble bort denne.. blir feil blanding...
grcossie Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Ikke noe problem å kople egr vekk, det gjør vi på helt nye biler også. Ta av vakum slangen og plugg den. Turbo diesel tar vi vekk pakningen og legger i et blekk, dette pga eksos trykket blir så høyt at det åpner ventilen, selv uten vakum
Fordelsker Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 Akkurat nå står det litt rolig i hodet mitt.Hvilken funksjon har egentlig denne ventilen ? er det bare for blandingsforholdet sin skyld ?
matros Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 Ikke noe problem å kople egr vekk, det gjør vi på helt nye biler også. Ta av vakum slangen og plugg den. Turbo diesel tar vi vekk pakningen og legger i et blekk, dette pga eksos trykket blir så høyt at det åpner ventilen, selv uten vakumHvilken vakum slange da,det går jo flere inn til den ventilen?Er det den som kommer fra vakum klokka på motoren?
Guest ja9^ Posted November 2, 2006 Posted November 2, 2006 går bare en vakumslange in på EGR-ventilen.. forstod jeg det rett at denne skulle tettes?
Guest Mike Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 HVOR sitter så denne EGR-ventilen? Noen som kan gi en nøyaktig beskrivelse, eller vise på et bilde?
grcossie Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 Egr ventile sitter der for at den skal ved visse belastninger slippe eksos inn i innsuget for å brenne den en gang til, dette har med produksjonskrav til avgass. Det sitter en tynn slange på vakum klokka, vakum der som gjør at den åpner. Ta av slangen, kapp hode av en skrue som passer i slangen og sett den på plass igjen, da ser allt ut som før.
Guest Mike Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 Fant en liten ting her: EGR Valve This allows a measured quantity of exhaust gas to be directed back into the inlet manifold. The exhaust gas introduced into the inlet manifold dilutes the incoming mixture and reduces peak gas temperatures thus reducing NOX emissions. The valve is vacuum operated and controlled by the EEC IV module. The EGR system does not operate during conditions of over-run or wide open throttle. (Above) A shiny new EGR valve, note the vacuum hose running from the front of it. You can see the base of the Inlet Air Temp Sensor above it. The EGR valve is controlled by its Solenoid and the EGPD valve, if it activates at the wrong time it will decrease performance and hurt idle. It can also physically fail which results in a vacuum leak. Remove the old valve and clean it with Throttle Body cleaner. Check the diaphragm is intact. To tell is it is working remove its vacuum line from the other end and suck hard. It should stall out a running engine or make it run real bad.
Guest ja9^ Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 er det bare å dra av slangen eller må både slangen å ventilen tettes?
Guest Mike Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 Sendte en mail til Mad Mole i går der jeg spurte litt om hva han anbefalte å gjøre ang. tuning, EGR ventilen og litt forskjellig. Dette sier han om EGR ventilen: Keep the EGR valve, it doesn't lower power (or raise it if removed) butkeeps exhaust temperatures 50C lower. Interessant.. Jeg plugga ventilen i dag, og bilen stopper ikke lengre opp på 2 000 rpm og går like greit opp til sperra. Dog, drar ikke bilen noe bedre. Samme akselrasjon som før. Her har dere hele svaret Mad Mole ga meg: Mine is currently 198 BHP at the crank and has been running in this state oftune for 6 years, is in daily use and at 150,000 miles. So yes it can lastwhen highly tuned. A lot is due to how it is tuned and set up on the rollingroad. Making sure that its not too lean or rich at any point , but alsokeeping the Exhaust gas temperature at a reasonable level Also the first step I had done on mine was a full internal balance andtuftrided chemical treatment to harden the metal. This kept things smoothand balance Then the Crank bolts were replaced with heavy duty ones (known weak point ofZetec), Head was skimmed. High compression Wiseco pistons fitted. Largervalves were fitted and a 3 stage cut applied to the valve shoulders. Acompetition head gasket was used. Piper custom made me some cams (Mine wasthe first Mondy they did). Whole head was flow ported to stage 2 level(wanted to leave some metal). Custom exhaust (SS) was made to remove gas andAEM Ram intake was modified to fit. Fuel pressure regulator was changed andactually lowered Main improvement was a dastek unichip fitted and 2 days of rolling roadneeded to tune it in nicely (recommended big time, but make sure you get atuner who knows what they are doing, its easy to crank up the power and meltthings) Keep the EGR valve, it doesn't lower power (or raise it if removed) butkeeps exhaust temperatures 50C lower Only real disadvantage is she eats MAFs and Lambdas, I reckon the originalones just cant handle the newer flow or mixtures Its not the individual parts that do it, it's the sum of the whole. All themods have to compliment each other and work together. The inlet and outletmanifolds are some of the hardest restrictions to overcome Good luck. Zetecs can be highly tuned but also they need to be done in arestrained manner. If you were to use the Webber Alpha single injectionsystem you should be able to get 220 bhp easily, and as long as you balanceand tune sensibly the engine should last as long as normal MM
matros Posted November 11, 2006 Author Posted November 11, 2006 Er det noen som kunne vært så vennlig å oversette til norsk hær,da jeg ikke er engelsk mann
grcossie Posted November 12, 2006 Posted November 12, 2006 Ta av slangen og blokker den, holder det. Poenget er å unngå eksos inn i innsuget, lager bare masse dritt inni der
matros Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 Ta av slangen og blokker den, holder det. Poenget er å unngå eksos inn i innsuget, lager bare masse dritt inni der Altså ta av slangen på vakum klokka å blokker den?Da prøver jeg det.Takk!!
bige Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 kuttet vakumen til ERG på min 97 -2,0 auto i går (tettet slangen med en kaross skrue) ....... og må si dette burde jeg ha gjort før ...............Nydelig tomgang og drar MYE bedre .......
Mk1-Sindre Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Er det samme på MK1..? Og er det nødvendig, eller bør man beholde EGR ventilsaken..? Hvor sitter denne ventilen? - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan
Guest Mike Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Alle svarene du leter står lengre oppe...
matros Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Altså ta av slangen på vakum klokka å blokker den?Da prøver jeg det.Takk!! Nå har jeg prøvd å tatt av slangen å blokka den,men fan ikke noe forskjell.Nå gir jeg opp hele bil møkke å selger den,gidder ikke ha en bil med bare plag.
viceguy Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 Nå har jeg prøvd å tatt av slangen å blokka den,men fan ikke noe forskjell.Nå gir jeg opp hele bil møkke å selger den,gidder ikke ha en bil med bare plag.Forstår ikke helt problemet ditt, hvorfor skal du på død og liv koble ut EGR ventilen? Det dukker opp et par spørsmål for meg etter å ha lest denne tråden:Hva er egentlig problemet, og symptomene?Har du tatt en diagnosesjekk på bilen din?Du er klar over at om du selger bilen med denne feilen så taper du penger da du må ned i pris?Å feilsøke er ingen morsom jobb, men i det lange løp så blir du kjent med bilen og klarer sansynligvis å løse problemet. Vedlikehold er likevel en nøkkelfaktor her, blir bare bilen kjørt med så er det klart at det dukker opp problemer. Det blir lissom det samme som å fortsette å jobbe selv om du kutter deg i armen. Jeg ser ingen løsning i å selge bilen din pga dette, det er klart at du blir jo kvitt bilen og problemet men hvordan kan du være sikker på at din neste bil blir mindre problemfri?
matros Posted November 14, 2006 Author Posted November 14, 2006 Forstår ikke helt problemet ditt, hvorfor skal du på død og liv koble ut EGR ventilen? Det dukker opp et par spørsmål for meg etter å ha lest denne tråden:Hva er egentlig problemet, og symptomene?Har du tatt en diagnosesjekk på bilen din?Du er klar over at om du selger bilen med denne feilen så taper du penger da du må ned i pris?Å feilsøke er ingen morsom jobb, men i det lange løp så blir du kjent med bilen og klarer sansynligvis å løse problemet. Vedlikehold er likevel en nøkkelfaktor her, blir bare bilen kjørt med så er det klart at det dukker opp problemer. Det blir lissom det samme som å fortsette å jobbe selv om du kutter deg i armen. Jeg ser ingen løsning i å selge bilen din pga dette, det er klart at du blir jo kvitt bilen og problemet men hvordan kan du være sikker på at din neste bil blir mindre problemfri? Problemet er det at når jeg skal akselere,trår gassen i bånn så ligger den å lugger å akkurat som det er noen som prøver å holde den igjen.Slik er den helt til jeg passerer 5500 omdr,etter det så kommer den som en kule helt til turtallssperra.Slik er den stort sett hele tiden,untatt enkelte ganger da den går som den skal hele veien oppover turtallregisteret.Ja jeg har hvært hos ford å fått tatt diagnose sjekk,og en som liksom var ekspert på mondeo der har prøvekjørt bilen.De fant ingen feil på diagnose sjekken,men han som prøvde bilen forsto jo fort at den ikke var som den skulle.Ble anbefalt å skifte luft mengdemåler da det var en gjengangs feil på disse bilene.Så nå har jeg monter ny luft mengdemåler org.ford,lamda sonde,plugger,pluggledninger,prøvd å kutte egr ventil,har renset temp føler(på insugsslangen),Sjekket for vakum lekasjer,nytt luft filter,men ingen ting hjelper.. Så man kan si jeg begynner å bli rimelig oppgitt over den motoren.
tuszi Posted November 14, 2006 Posted November 14, 2006 var det ikke mondeo det var en sånn liten t skjøt som kunne løsne eller noe? og gi noe lignende symptomer
viceguy Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Problemet er det at når jeg skal akselere,trår gassen i bånn så ligger den å lugger å akkurat som det er noen som prøver å holde den igjen.Slik er den helt til jeg passerer 5500 omdr,etter det så kommer den som en kule helt til turtallssperra.Slik er den stort sett hele tiden,untatt enkelte ganger da den går som den skal hele veien oppover turtallregisteret.Ja jeg har hvært hos ford å fått tatt diagnose sjekk,og en som liksom var ekspert på mondeo der har prøvekjørt bilen.De fant ingen feil på diagnose sjekken,men han som prøvde bilen forsto jo fort at den ikke var som den skulle.Ble anbefalt å skifte luft mengdemåler da det var en gjengangs feil på disse bilene.Så nå har jeg monter ny luft mengdemåler org.ford,lamda sonde,plugger,pluggledninger,prøvd å kutte egr ventil,har renset temp føler(på insugsslangen),Sjekket for vakum lekasjer,nytt luft filter,men ingen ting hjelper.. Så man kan si jeg begynner å bli rimelig oppgitt over den motoren.Har opplevd og lest flere steder at coilen kan være problemet, dette vises dessuten ikke på en diagnosetest. Hvor holder du til, jeg har en ekstra coil liggende om du vil prøve den. var det ikke mondeo det var en sånn liten t skjøt som kunne løsne eller noe? og gi noe lignende symptomer Jo stemmer det, den ligger på undersia av coilen... tror den er i forbindelse med EGR ventilen faktisk. Det var den som var morken hos meg da jeg skaffet meg ekstra coil... så vil tro det T-stykket og dårlig coil gir samme symptomer ja.
Granada 2.8 Ghia Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Egr ventile sitter der for at den skal ved visse belastninger slippe eksos inn i innsuget for å brenne den en gang til, dette har med produksjonskrav til avgass. Det sitter en tynn slange på vakum klokka, vakum der som gjør at den åpner. Ta av slangen, kapp hode av en skrue som passer i slangen og sett den på plass igjen, da ser allt ut som før. Litt feil her.EGR, Exhaust Gas Recirkulation: Dette er her for å senke utslippet av Nitrøse oksider(NOX), dette kan gjøres ved at forbrenningstemperaturen senkes, og den kan jo selvfølgelig senkes på flere måter, f. eksempel ved å endre tenningstidspunkt, blandingsforhold, men dette gjør ganske mye med effekten og utslippet av andre gasser vil øke.Men den kanskje mes effektive åten å senke forbrenningstemperaturen på er å tilsette en inaktiv gass(altså en gass som ikke kan forbrennes). Vi har en kilde til dette som alltid er der når motoren går, eksosen(litt feil å kalle det en Gass men).Dette vil senke fyllingsgraden på motoren, og derved senke forbrenningstemperaturen(fyllingsgraden av effektive/aktive gasser).Det er jobben til EGR-systemet. Om det er mulig uten komplikasjoner så vil jeg anbefale utkobling av systemet, men en del biler vil av dette få problemer, som feilkoder/nødprogram, oljespytting for eksempel, for EGR-systemet er ett system det er veldig mye problemer på selv nyere biler, mest på diesel kanskje.På Nissan King-cab(D22), så er det ofte kobla ut uten problemer.På visse suzukier(husker ikke hvilken), så er det forsøkt kobla ut, men da problemer, så det de nå gjør er å strupe åpningen til egr-ventilen så det fungerer dårliger, men fortsatt virker. Mange biler er også EGR-systemet mest i gang på full gass, og begrenser derved toppeffekten.Men noen erker du ingen forskjell... `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
grcossie Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 De blir koplet vekk på noen utgaver av helt nye Ford Volvo og Nissan hos oss
Recommended Posts