Jump to content

Mye tåler org cosworth stempler å råder?


Lasse...

Recommended Posts

Guest Komfort
Hei! Hvor lenge bruker dere orginal innmat i motorene deres? Skal overhale og trimme 4x4 motoren min litt i vinter! Har tenkt å legge meg på mellom 350-400 hk! Trenger jeg andre stempler og råder eller går det greit med orginale?!

 

Regner med det er noen her som har litt erfaring ang dette :)

 

Mvh Lasse........!

 

 

Spørsmålet er hvor holdbart skal det være ?? Du kan gjerne kjøre 400 Hk på original innmat hvis du tar hensyn til dette mtp kjørestilen og motoren er map`et perfekt. Det spiller også er rolle åssen turbo du velger høyt/lavt mottrykk (bunndrag eller lavt mottrykk).

Tryggeste er å gå for en velprøvd god "350hk" løsning som feks. grønndyse med T34/35 hybrid(escort cos turbo), med orginal comp og Mahle/Accralite/Cosworth Racing stempler.

Link to comment
Share on other sites

Enig med du der. Vil også anbefale lomming av stempler, nye og bedre, men for alle del IKKE dobble, ventilfjærer, og høyere oljetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jaha..! Nå som 4x4 blokka er ferdig så kommer jeg til å bruke 2wd bunndel, tenkte å dreie av stemplene litt, hvor mye er normalt å ta? Trenger jeg å frese lommer da? Når jeg skal bruke org kammer?!

 

Bilen skal brukes hver dag den, så holbarhet er viktig! Tenkte jeg skulle handle ny stor oljekjøler også! Hvis det er nødvendig da!? Jeg bruker bilen ganske pent egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Komfort
Jaha..! Nå som 4x4 blokka er ferdig så kommer jeg til å bruke 2wd bunndel, tenkte å dreie av stemplene litt, hvor mye er normalt å ta? Trenger jeg å frese lommer da? Når jeg skal bruke org kammer?!

 

Bilen skal brukes hver dag den, så holbarhet er viktig! Tenkte jeg skulle handle ny stor oljekjøler også! Hvis det er nødvendig da!? Jeg bruker bilen ganske pent egentlig.

 

 

Skal du frese ned stemplet er det ikke vits å kjøpe "hyllevare" chip! for disse er beregnet for org comp og du vil bare få lavere effekt på motoren. Du bør da få spesial laget chip eller live map.

Det er vel egentlig ikke nødvendig å senke compen ved 350 hk hvis motoen er riktig satt opp. Du må huske at senker du compen reduseres effekten og du på kompansere med høyere trykk for å få samme effekt!

Link to comment
Share on other sites

Jaha..! Nå som 4x4 blokka er ferdig så kommer jeg til å bruke 2wd bunndel, tenkte å dreie av stemplene litt, hvor mye er normalt å ta? Trenger jeg å frese lommer da? Når jeg skal bruke org kammer?!

 

Bilen skal brukes hver dag den, så holbarhet er viktig! Tenkte jeg skulle handle ny stor oljekjøler også! Hvis det er nødvendig da!? Jeg bruker bilen ganske pent egentlig.

 

Jeg mener at så lenge du i praksis skal bruke bilen hver dag og egentlig ganske pent, så er det rette valget å lomme stemplene og IKKE dreie dem. (2,0 mm er vanlig ned dreiing etter hva jeg har forstått).

Oljekjøler er da ikke nødvendig heller og hvis du likevel vil ha det så er termostat ett must.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at lomming er beste løysning på denne motoren med denne effekten.... men du kan bruke 200blokka som ein nemnte inne her vist du får langstøds kommer neppe til og sprekke meir jens bruker nemli dei blokkene fordi om dei er sprekt men blokka er boss vist ho er sprukken fra bolthola heilt framme eller heilt bak... vist ho er sprukken ifrå dei andre so hadde eg fått konventert ho til langstøds..:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger jeg lomme når jeg kjører orginale kammer?! For å senke kompen litt bare?! Skal få ordna bilde av sprekken, har ikke fått surra meg til å gjøre det ennå! Er vanskelig å se hvor djupt den går da...!

 

Hvis sprekken begynner og gå inn mellom sylindrene vet jeg ikke om jeg vill ha tatt sjansen..

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor trenger jeg lomme når jeg kjører orginale kammer?! For å senke kompen litt bare?! Skal få ordna bilde av sprekken, har ikke fått surra meg til å gjøre det ennå! Er vanskelig å se hvor djupt den går da...!

 

 

Ett godt argument er jo at du slipper å demontere hele motoren den dagen du finner ut at du vil ha noen vassere kammer.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ett godt argument er jo at du slipper å demontere hele motoren den dagen du finner ut at du vil ha noen vassere kammer.

 

Det var det samme jeg tenkte på, samt at man trygt kan dra høyere turtall uten å bekymre seg for at ventilene skal ta nedi. Gjelder nye originale ventilfjærer, og ikke 16 år gamle greier som i praksis har kjørt 300 000 km.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okay.. Enig dere ang lomminga..! Men nå som jeg kommer til å bruke 2wd bunndel, leste litt i "Trimmarens guide" der står det att 4x4 stemplene er litt lavere enn 2wd stemplene, pga forbrenningskammerene i 4x4 toppen er mindre enn i 2wd..! Er jo domt hvis jeg da får høyere komp enn org da? Dreie littegrann da ell?! :)

 

Kommer til å skaffe meg ny 200 blokk ettervært, så da bruker jeg 4x4 stemplene i den, istedet for å flytte dem over nå, 2wd bunndelen er nyoverhalt også...!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...