Jump to content

Innkalling til Full Tenknisk kontroll


Guest DaggEn

Recommended Posts

En kollega av meg sto parkert med sin esc cos på jobb og fikk seg en flott overraskelse då hun skulle ut i bilen. Der lå det en lapp fra statens vegvesen under viskeren. Fikk 14 dagers frist til å ha en full (med dobbelstrek under full faktisk) teknisk kontroll hos biltrangsynet. Hun har 18", sot på alle vindu og endel senking uten noen form for papir på senkingen eller felgene. Ab (?) Steg 2 chip og grønne dyser. Noen som vet hvor FULL denne kontrollen er? Sjekker de ecu også?

Link to comment
Share on other sites

uten att jeg kjenner saken ---vill jeg tro NOEN har tipset dem............

jeg ville kommet og vært ydmyk og spurt om dem kunne hjelpe på de ting som KAN være og klage på ..

Så klart sjekket bilen i alle ender og kanter FØR hun møtte opp...........

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Det sto avkrysset på lappen at det var utekontroll. Tviler på at de kjører rundt å leiter etter biler så tror nok at det er noen som har tipset dem. Den sto ikkje så altfor synlig heller. Jeg er hvertfall glad min bil ikkje sto ved siden av. Den ser ikkje så uskyldig ut den heller..

Ja hun må nok rive av soten foran og sette på noen andre felger midlertidig pluss sjekke bilen for andre tekniske feil. Men det er jo mest stress med senkingen og chip'en. Senkingen sjekker de vel men chip'en er det jeg egentlig lurer på. Også dysene?

Link to comment
Share on other sites

Det sto avkrysset på lappen at det var utekontroll. Tviler på at de kjører rundt å leiter etter biler så tror nok at det er noen som har tipset dem. Den sto ikkje så altfor synlig heller. Jeg er hvertfall glad min bil ikkje sto ved siden av. Den ser ikkje så uskyldig ut den heller..

Ja hun må nok rive av soten foran og sette på noen andre felger midlertidig pluss sjekke bilen for andre tekniske feil. Men det er jo mest stress med senkingen og chip'en. Senkingen sjekker de vel men chip'en er det jeg egentlig lurer på. Også dysene?

de har blitt ganske nøye på akkurat dette,har vel funnet ut at det er enda en mulighet å klemme noen ekstra kroner ut av en stakkars bilentusiast.det som er det virkelige problemet er at hvis bilen blir testet på rulle og det viser seg at den har mere hk enn orginalt må hun faktisk betale ca 1000kr pr hk over standard,minus bruksfradrag. blir vel 75% bruksfradrag på en gammel escort.eller det kommer kanskje også ann på om når den er importert?korrekt meg hvis jeg tar feil nå...

Det er vel en grunn til at jeg ikke kjørte denne på vei med hvite skilt..

Edited by TY RACING
Link to comment
Share on other sites

Skjære hull eller helt av? har de rulle altså? Kansje eg skal opp der å benke bilen min då ;) Hvilken feil får hun på senkingen då? slik at hun må vise den igjen eller sånn eu kontroll greie at du får 1-2-3'er feil eller noe?

Link to comment
Share on other sites

Skjære hull eller helt av? har de rulle altså? Kansje eg skal opp der å benke bilen min då ;) Hvilken feil får hun på senkingen då? slik at hun må vise den igjen eller sånn eu kontroll greie at du får 1-2-3'er feil eller noe?

han som gjorde det skar et hull på str med en fyrstikk eske.. på undersiden, så det ikke synes selvfølgelig..kon

er vel lov å ha 18" tror jeg. sikkert noen som har noen org fjærer liggende. bare å sette på de når den skal vises,eller på etterkontroll.

hvis du skal på teknisk kontroll daggen så må du bare lese på bremsepapirene hvilket ladetrykk som gir 220 hk

det er vel oppgitt i psi så du må regne litt..

Link to comment
Share on other sites

Guest Sonic_N

Jeg var passasjer en gang, da vi ble vinket inn av Biltilsynet, og Politi.

Vi ble geleidet til trafikkstasjonen, og senkingen ble ikke godkjent. Vi fikk beskjed om at det ble bruksforbud på bilen, frem til bilen ble vist med godkjent, orginale fjører og dempere.

Mulig dette skjer i dette tilfelle også...

Link to comment
Share on other sites

Får hvertfall håpe at den bare blir innkalt til etterkontroll pga senkingen og at hun ikkje får kjøreforbud inntil videre..

 

Ja visst jeg blir innkalt og benket så tenkte eg at eg skulle skru den ned til 150hk så kansje eg får igjen litt penger ifra staten :lol:

Edited by DaggEn
Link to comment
Share on other sites

Får hvertfall håpe at den bare blir innkalt til etterkontroll pga senkingen og at hun ikkje får kjøreforbud inntil videre..

 

Ja visst jeg blir innkalt og benket så tenkte eg at eg skulle skru den ned til 150hk så kansje eg får igjen litt penger ifra staten :lol:

he he...hadde vært fint om det funket sånn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags senkesett er det på den da...? Sett i gang og prøve og skaffe papirer med en gang er vel det greieste. Felger går greit så lenge de har riktig ET og rulleomkrets er innen for 5%. Effekt messig så skal det ikke være noe problem, men skru ned turbotrykket for sikkerhetsskyld. Og solfilmen må selvfølgelig vekk på rutene foran. Problemet er vel eksosen!

 

Går ikke bilen gjennom denne kontrollen får man kjøreforbud, ikke noe eu kontroll greier dette... Så gjør forarbeidet skikkelig!

Link to comment
Share on other sites

Er svært usikker men mener at hun har Bilstein dempere. Ikkje justerbar. Hvor kan hun isåfall få tak i papirer på de visst det er Bilstein?

 

Takker for glimrende svar hittil ;)

Link to comment
Share on other sites

Er svært usikker men mener at hun har Bilstein dempere. Ikkje justerbar. Hvor kan hun isåfall få tak i papirer på de visst det er Bilstein?

 

Takker for glimrende svar hittil ;)

Demperene trenger du ikke papirer på, men senkefjærene...

 

Bilen min ble også vist på biltilsynet med coilovers når den skulle registreres, litt forskjell på full teknisk kontroll og visning for registrering tipper jeg.

 

Når de har sett seg ut en bil og forlanger en kontroll så er de nok ganske nøye, desverre... :(

Link to comment
Share on other sites

er ikke 1000 kr hest!

men dette er en full gjennomgang av motor, drivverk, felg og understell.

så gjør jobben skikkelig, sett tilbake org chip om du har og org fjører,

 

lykke til

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

er ikke trygt lenger med gobiler her da. jaja.

DaggEn: få satt bilen tilbake i org tilstand. eneste som er sikkert, selvom det er mye arbeid

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

er ikke 1000 kr hest!

men dette er en full gjennomgang av motor, drivverk, felg og understell.

så gjør jobben skikkelig, sett tilbake org chip om du har og org fjører,

 

lykke til

Mvh Erik

ikke? vet du hva det er da? har vært borti 2 ganger at de har målt effekt.. og ene eieren fikk, hk avgift fordi det var 33hk mer enn det skulle være,fikk en regning på 5-6000 iallefall,etter bruksfradraget... har nå ikke sett dette med egne øyne,men kan høre med biltilsynet i morgen.

Link to comment
Share on other sites

ikke? vet du hva det er da? har vært borti 2 ganger at de har målt effekt.. og ene eieren fikk, hk avgift fordi det var 33hk mer enn det skulle være,fikk en regning på 5-6000 iallefall,etter bruksfradraget... har nå ikke sett dette med egne øyne,men kan høre med biltilsynet i morgen.

Er jo ikke Biltilsynet som skal ha pengene i såfall, tollvesenet det... ;) Går du på www.toll.no så finner du det du orker og lese om bilavgifter :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jøss! Makan til frekkhet. Aldri hørt om noe slik før, men dette var sylfrekt. "Utekontroll", høres fishy ut! Til skrekk og advarsel ... Anyways!

 

Tror hun kollegaen din gjør smart i å møte opp med bilen så original som mulig, i alle fall på de punkter hvor hun har gjort modifikasjoner uten å ha de nødvendige papirene. Full teknisk er mest sannsynlig en grundig gjennomgang av motor, understell/bremser og karosseri, med forbehold da jeg aldri selv har vært i en. Bare blitt fortalt gjennom andre som har vært på lignende. Litt som EU-kontroll Deluxe.

 

Det at de hadde dobbel understrek på "full" er nok bare for å skremme vedkommende litt. Slik at de som går rundt med denne jobben har noe å le av rundt kaffebordet, når de diskuterer dagens fangst.

 

Tror også det kan være heldig for din kollega at det er en hun. Har et sterkt inntrykk av at de er litt mildere mot våre kvinnelige medborgere, framfor en "besserwisser" med mekanikerbukse og tresko.

 

Lykke til :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt vinket inn og tatt med på FULL teknisk kontroll ett par ganger og dem er ikke så super nøye. Ene gangen slapp jeg unna med at felgene ikke var godkjent selv om jeg ikke hadde seler i bilen.. (glemte å skru dem inn etter bur og bøttestoler var på plass). Første turen. Andre gangen fikk jeg på felgene (igjen hehe..), eksos, co., svarte lamper forran og bak (godkjente lamper) og lite skilt forran. Dette på samme trafikkstasjon med 3-4 mnd mellomrom, men annen kontrollør. Samme bil med samme oppsett på alt. Trickset er vel å være mest mulig ydmyk, spille dum og snakke som du ikke veit bedre og lure på hvordan du skal få det godkjent.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...