Jump to content

Effekt problem


kh turbo

Recommended Posts

synes kassa er helt topp.. den var litt for tigth så vi forlenga spaken ganske mye, da ble den litt bedre,,, på standar spak så du ikke forkjell om den stod i 1 eller 5.. litt kjett når du er ute å virkelig prøver doningen din.. må modifisere clutch hus, kan bruke orginalt men lage nye innfestninger, kassa ligger litt lengre frem en t5, ny mellomaskling må jo til.. er litt jobb men absolutt verdt det, tviler mye på at du klarer å knuse en tremec kasse i en cosworth uansett å mye hk du har

 

OK, har sett noe bilde av modding av clutch hus, burde gå greit, men hva gjøres mtp. mellomaksel?

 

Synk. ringene tåler mer en på T5 kassa så man ikke må vente med å sette den i gear, bare klokke i gear?

 

Og hva kom kassa på ferdig inn i bilen?

 

Vurderer litt frem og tilbake, da jeg ikke har solgt motor enda som skal finansiere kasse..;)

 

Mvh. Kjetil

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg hadde jo sånn pro 5 shifter med stoppere, så du kunne sparke girspaken i gir.. har ikke prøvd så veldig mye men syntes jeg fikk litt kjappe giringer.. vs motor kjørte jo drag med tremec i bmw sin.. 1000 ++ hk så holdbarheten er det ikke noe tvil om,, garantert bedre en selholm til xxx pris., men så er ikke det h giring heller da.. men sekvensiel kasse må vel overhalles hver 10 000 km eller noe ? slitsomt og veldig upraktisk

Link to comment
Share on other sites

Brukte ikke Vidar amerikansk drag(automat) kasse ved drag? men tremek på bane???

 

Finnes det noe god side med info om tremek? vet ikke hva en pro shifter 5 er jeg? egentlig ikke det jeg lurte på heller, men hva innmaten "er med på" man får ikke ei teknisk bedre kasse om man bytter spakstell...Om det er det det er snakk om her da..???? :blush:

 

Har du solgt bilen Syvers?

 

Hvordan modda du mellom aksel? inngående splines er vel forskjellig oxo er den ikke???

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

heha,, jo lengre spak du har jo deiligere og bedre er det å bruke den hardt :blush: du får liksom ikke så mye sving på en liten en som en stor en..

 

Inngående splines er forkjellig men er ikke verre en at du napper ut orginal lager på motor. alså hele ringen og lagre følger med ut,, da passer tremec asklingen rett i..

 

Som sagt fikk ikke testa kassa skikkelig, men jeg syntes den fungerte utmerket, en kammerat prøvde bilen og han bemerka at bilen var nydelig og gire..

 

 

BILEN ER SOLGT JA :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Da er ny kasse kjøpt...

 

Blei langt i fra hva jeg hadde planlagt...

 

Det blei faktisk orginal kasse(nesten)

 

kjøpte ei ny T5 kasse fra gearboxman til 1995£+mva ca 33 000,- inkl. frakt og mva.

 

Slipper å modde noen som helst ting, går rett i...;)

 

Forsterka skiftegafler, nesten rettskårene drev, langt første gir(ca 80km/t v/7000omdr) og tette gear oppover til en toppfart på 227 ved 7000 omdr.

 

Noen som har prøvd denne?

Hvor får jeg tak i denne short shifteren? må vel ha en sånn short shifter jeg oxo, passen på T5 oxo denne?

 

Så da får vi se, får kassa til uka...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg tak i denne short shifteren? må vel ha en sånn short shifter jeg oxo, passen på T5 oxo denne?

 

Så da får vi se, får kassa til uka...

 

BM har vel shortshifter til t5 kassa....har selv bestillt en slik. ike fått prøvd enda.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd B&M til T5, meget bra, kort og presis..

 

BTW: Kordan klarte du å ryke T5´en??

Lite olje?

For hard giring?

Sliten clutch?

 

Hmm, har overhalt en slik kasse, men pga synk.ring på 4, dette er jo "normalt" på T5.

Kassene er meget solid, så lenge man girer sikkeleg, og passer på at clutch´en er sikkeleg inne, og bytter olje minst 1 gang i året.

Edited by viko
Link to comment
Share on other sites

Olje gått ca 50 mil, samme med clutch(AP racing 4 pad) og kasse etter overhaling. kassa er helt i orden den, er bare utgående aksel som har knekt rett før splines kjørte i 2.gear og ga på ved ca 2000 omdr, bilen kommer ikke før ved 4000-4500omdr. den tok godt tak på nylagt asfalt, og ved 5500omdr sa det snapp... Er vel effekten som tok den, er litt mer en 204 hk i den...;)

 

Har blitt andefalt pro 5 shifter

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Olje gått ca 50 mil, samme med clutch(AP racing 4 pad) og kasse etter overhaling. kassa er helt i orden den, er bare utgående aksel som har knekt rett før splines kjørte i 2.gear og ga på ved ca 2000 omdr, bilen kommer ikke før ved 4000-4500omdr. den tok godt tak på nylagt asfalt, og ved 5500omdr sa det snapp... Er vel effekten som tok den, er litt mer en 204 hk i den...;)

 

Har blitt andefalt pro 5 shifter

 

 

Kanskje fått alvorleg med juling tidlegare, eller stått i ein bil som har vert sikkeleg knust?

Har aldri før no hørt at dette har skjedd på T5 kassen.

 

Men vet det har skjedd på 4x4 kassen og ein fix-it kasse.

7500rpm, med bremsa 544hk og ut med clutch´en. Eit stort smell.

Link to comment
Share on other sites

Skryter vel T5`n litt opp i skyene nå, har da raspa av alle tenna på 3. og 4. gear med 400+ motorer tidligere. Og jeg er ikke spesielt voldelig mot disse kassene. Da jeg veit hvor "lite" de tåler, men for all del ikke dårlig at ei orginal kasse henger delevis med ved 200% effekt økning..hehe

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Skryter vek T5`n litt opp i skyene nå, har da raspa av alle tenna på 3. og 4. gear med 400+ motorer tidligere. Og jeg er ikke spesielt voldelig mot disse kassene. Da jeg veit hvor "lite" de tåler, men for all del ikke dårlig at ei orginal kasse henger delevis med ved 200% effekt økning..hehe

 

Hehehehe.. Godt mulig, men eg har aldri røket anna en synkro ringer..

Og det er sjølvforskylt..

 

Men, men Tremec T-56 har eg bare positive tanker om, tremec generelt.

Men holder meg til goe gamle "skuddsikre" T5´en.... :P

Har anna å bruke 30k på, og for 30k kan eg plukke den noen ganger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe.. Godt mulig, men eg har aldri røket anna en synkro ringer..

Og det er sjølvforskylt..

 

Men, men Tremec T-56 har eg bare positive tanker om, tremec generelt.

Men holder meg til goe gamle "skuddsikre" T5´en.... :P

Har anna å bruke 30k på, og for 30k kan eg plukke den noen ganger :lol:

 

He he blir litt lei da bilen bare går to dager av gangen...:( Er veldig spent på hvordan denne oppgr. T5 vil funke, gleder meg som en unge... men blir vel ikke noe testing før til våren nå..

 

30 kan ikke være ille om du ser tidligere i posten hva som har vært alternativene mine...;)

 

Og er enig at T5 holder mer en nok for 400+- hk(dette er helt klart oxo avhengig av dekk valg )

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

He he blir litt lei da bilen bare går to dager av gangen...:( Er veldig spent på hvordan denne oppgr. T5 vil funke, gleder meg som en unge... men blir vel ikke noe testing før til våren nå..

30 kan ikke være ille om du ser tidligere i posten hva som har vært alternativene mine...;)

Og er enig at T5 holder mer en nok for 400+- hk(dette er helt klart oxo avhengig av dekk valg )

 

Hmm, moro er dyrt generelt..

 

Er litt spent på kordan bilen din blir å kjøre med dei nye "heavy" utvekslingene.

Meg personlig liker dei org. utvekslingene.

 

30k, er jo nok for ein kasse, ka alternativ hadde du da?

Mulig eg har hoppa over noen i tråden. :o

Link to comment
Share on other sites

Hmm, moro er dyrt generelt..

 

Er litt spent på kordan bilen din blir å kjøre med dei nye "heavy" utvekslingene.

Meg personlig liker dei org. utvekslingene.

 

30k, er jo nok for ein kasse, ka alternativ hadde du da?

Mulig eg har hoppa over noen i tråden. :o

 

Orginale utvekslingen blir alt for lang når effekten ikke kommer før på 4500 omdr..

Sellholm sekvensiell til 88 000,- +mva

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Orginale utvekslingen blir alt for lang når effekten ikke kommer før på 4500 omdr..

Sellholm sekvensiell til 88 000,- +mva

 

Det var nok for ein girboks. :o

Link to comment
Share on other sites

Hva med 4x4 fra sellholm til 210 000,- +mva?!? da begynner det å hjelpe, 30 000,- blir som å skifte olje for oss dødlige da...he he

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Hva med 4x4 fra sellholm til 210 000,- +mva?!? da begynner det å hjelpe, 30 000,- blir som å skifte olje for oss dødlige da...he he

 

WORD :o

 

Men Quaife leverer jo sekvensiell gir-kasse til 4x4 ny for under 150k, og det er jo 60k billigere en sellholm.

Men eg synst sellholm alltid har vert dyrt, vet det er kvalitet, men det er jaggu mye penger og, over 1/4mill for girkasse. :ph34r:

*Og no tenker eg på GATEBILER m/skilt*

Link to comment
Share on other sites

jeg har en amerikansk versjon av B&M shortshiftern til T5. denna er tilta mot fører, og ikke rett opp slik de "vanlige" er. er veldig fornøyd med denne, anbefales! sjekk på ebay.com, der selges de i bøtter å spann. Liero veit hvor du får kjøpt den, han jeg kjøpte min av :) legger ved et bilde eller 2 senere i kveld.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

jeg har en amerikansk versjon av B&M shortshiftern til T5. denna er tilta mot fører, og ikke rett opp slik de "vanlige" er. er veldig fornøyd med denne, anbefales! sjekk på ebay.com, der selges de i bøtter å spann. Liero veit hvor du får kjøpt den, han jeg kjøpte min av :) legger ved et bilde eller 2 senere i kveld.

 

Flott, har titta litt på e-bay, ligger noen der til 40 $, er vel dårlige "kina" greier det, tror ikke jeg tørr kjøpe den...

 

Med derimot den pro 5 shifteren (165$)for mustang T5 virker som seriøse greier, regner med at denne passer..

 

Gearboxman anbefalte ikke short shift på denne kassa, men shit au litt lenger spak for å ikke stresse syncro ringa så går det vel....;)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Fikk den i dag faktisk, hvordan den funker kan jeg nok i fortelle før til våren da dette ikke er en utpreget vinterbil...;)

 

Litt skuffende å se ei kasse som ser ut som ei normal T5 og betale 33 000,- men måtte jo lukke den opp en tur, og det var kraftige greier inni ja...

 

Er faktisk quaife som tilvirker disse delene...Så det bør jo være skikkelige saker... tiden vil vise...

 

Bilen står plukket ned på bukker og venter på div. oppgraderinger i løpet av vinteren.... brrr

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...