Jump to content

Basskasse til 12"


Karlsen^

Recommended Posts

Akkurat kjøpt en Boschmann z3-12dvc fra netthandelen og lurer nå på hvordan kasse jeg skal bygge til den.

Har aldri lagd noen før så hadde vært fint med noen råd...

I det hefte som var med står det to forskjellige liter mål på samme bassrefleks kasse! :unsure: <--Se bilde!

 

Vet heller ikke om bassrefleks er det beste til denne basseren...

 

Hvilke materialer bør jeg bruke? sponplater? evnt. hvor tykke må disse være?

 

Hjelp! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Waterwolf
Hva blir egentlig forskjellen?!

 

Hva gir mest trøkk?

ei lukka kasse gir stram trøkk men ei porta kasse gir overdøvende basslyd i hele bilen, kommer jo sef. på hilken bil og hvilket element du har. men det gjorde det på begge elementene jeg har spillt i min bil, og kan si at det er ikke mye pent å høre på.

I ei lukka kasse så trenger du ett kraftig element for å spille høyt imotsetning til ei porta.

Edited by Waterwolf
Link to comment
Share on other sites

Hvilke kasse som spiller best, kommer helt an på parameterene til elementet. Noen spiller best lukket, andre som refleks, og noen i bandpasskasse. Dette er det ikke noe fast mal på. Det kommer også an på hvilke type lyd man ønsker osv.

 

For å beregne hva som er best for deg og ditt element, trenger man noe som kalles Thiele & Small parametre.

Klarer du/jeg å få tak i dette, kan en perfekt kasse designes...

Dette er noe jeg vanligvis tar 250.- spenn for.

FMCN folka får det til 100.-...

 

Send meg en PM om det er aktuelt...

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

en lukket kasse trenger generellt sett mer effekt enn en bassrefleks for å gi like mye lyd. bygde meg to lukkede kasser med hifonics 12" (om jeg husker rett) og ble ****** skuffet når jeg testet de første gang, hadde hatt langt bedre lyd med en bassrefleks-kasse med samme forsterker, og tilnærmet samme elementer. prøvde så de lukkede kassene med et monster av en forsterker (PA) og da spilte de ut av en annen verden. dette var kasser på 30l. med andre ord ganske små.

 

22mm mdf funker fint. dødt og godt materiale

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...