Jump to content

Skal kjøpe Focus stv


Guest Scandim

Recommended Posts

Guest Scandim

Jeg skal bytte bil, og min nye bil blir mest sannsynlig en Focus stv.

 

Har funnet en Ghia-utgave på Finn som frister, men vil gjerne ha deres uttalelse på hvorvidt dette er et godt kjøp eller ikke.

Link til den aktuelle bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...s=21&tot=70

 

Det står 2002 mod i annonsen, men jeg har også sett 2002-modeller med en annen front der blinklysene er integrert i hovedlysene. Er dette egentli en 2001-modell eller lanserte de en facelift midt i modellåret?

 

Jeg har også funnet en mer ordinær utgave som jeg vurderer, denne har den nye fronten men er ikke like ekslusiv. Link: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...s=22&tot=70

 

Hvilken bør jeg kjøpe, hva synest dere er det beste kjøpet?

Kom gjerne med generelle synspunkt vedrørende Focus generelt, jeg har nettopp "oppdaget" modellen og har ikke særlig mye kjennskap til den.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Får prøve da. Den første er en 2001 modell ja

Ghia vil si at den har litt annet stoff i setene og nederst på dørene, forkrommet håndtak på bakluka og list på frontfangeren, samt midtkonsoll i "tre" Litt usikker på om den har el.vindu bak som standard. Ellers litt småting her og der, har vel også kjørecomputer

 

Trend utgaven er på en måte sport utgave med litt mer sidestøtte i setene, fastere fjæring og sølvfarget interiørdekor

02 utgaven har en litt annen midtkonsoll og litt smått her og der. Ikke kjøp Focus med automatisk klima, hatt en del problemer med det, gå for vanlig AC.

Ellers er rust innvendig på dører/panser/baklokk det største problemet, men det går på garanti. Sjekk for vibrasjon under akselreasjon= drivaksler, bremseskrik bak(kun ved trommelbremser) ulyd i bakhjulslager, og svetting/lekkasje fra servopumpe.

Så mye mer galt er det egentlig ikke

 

Morsom bil å kjøre, litt høyt giret for norske forhold, men da sparer man bensin. Av de aktuelle her hadde jeg valgt Trend utgaven, ikke minst på grunn av garantien Ford forhandlerne gir, men det er ditt valg

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest AtleFocus

det rust problemet, aller dører, panser, gjelder vel bare fram til sommeren 2001???

 

 

men ellers en kul bil focus, du kommer til å få mange gode "kjøretimer" i en sånn...

 

 

så sett lette biler å gjøre ting selv på...skal selv snart bygge om fra trommler til skiver bak, skal visst være en simpel jobb, har jeg hørt fra en som har gjort det....4 bolter på hver side, pluss litt mikk makk da... :P

 

 

p.s har ikke skrudd mye på bilen da....focus er driftsikker....:D

Link to comment
Share on other sites

Guest Scandim

Takker for fine svar.

 

Siden den bilen med Trend-utstyrspakken viser seg å være et år nyere virker det som et fornuftig valg, både med tanke på garantien og det faktum at prisen er tilnærmet lik.

 

Hvordan er denne Ford-garantien som merkeforhandlerene annonserer med i forhold til "vanlige" bruktbilgarantier? Hva dekker den, og er det spesielle vilkår som må overholdes for at den skal gjelde?

 

Hvordan vil dere forresten karaktisere prisen på de to bilene, er de fornuftig priset med tanke på utstyrsnivå og kjørelengde?

Edited by Scandim
Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har en 1.8 tddi(diesel) med 90 hk, den er mye sprekere enn 1.6i med 100 hk bensinmotoren. Litt dyrere i innkjøp, men det tjener du fort opp på dieselprisen som er vaffal 2 kroner billigere en bensin. Også bruker den bare 0,5 l/pr.mil blandet kjøring.:)

Jeg er dritfornøyd, selv med Ambiente utgaven.

 

her er en diesel fra Finn.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...os=3&tot=61

Edited by Goggen
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er denne Ford-garantien som merkeforhandlerene annonserer med i forhold til "vanlige" bruktbilgarantier? Hva dekker den, og er det spesielle vilkår som må overholdes for at den skal gjelde?
Du har i praksis samme garanti som om du kjøper ny bil, d.v.s dekker stort sett alt. Gjelder i 2 år eller 40 000 km(det som oppnås først) Hørte noe om egenandel på 900 kr før helga, men vet ikke om det er innført enda

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Guest Scandim
Heisann, jeg har en 1.8 tddi(diesel) med 90 hk, den er mye sprekere enn 1.6i med 100 hk bensinmotoren. Litt dyrere i innkjøp, men det tjener du fort opp på dieselprisen som er vaffal 2 kroner billigere en bensin. Også bruker den bare 0,5 l/pr.mil blandet kjøring.:)

Jeg er dritfornøyd, selv med Ambiente utgaven.

 

her er en diesel fra Finn.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...os=3&tot=61

Diesel-power er fristende og har vært vurdert. Den høyere prisen gjør at jeg må gå for en gamlere bil med lengre km.stand og det vil jeg helst ikke. Har også fått indikasjoner på at servicekostnadene vil bli høyere med en dieselbil.

 

Men tilbake til spørsmålet om prisnivået og Ford-garantien som er nevnt lengre oppe, er det noen som har synspunkter på det?

 

Edit: Hadde vist fått et svar mens jeg skrev dette innlegget, takk for det :)

Edited by Scandim
Link to comment
Share on other sites

Har også fått indikasjoner på at servicekostnadene vil bli høyere med en dieselbil.

bare en kommentar på det, Dieselbilene har historisk vært dyrere å vedlikeholde. Det stemmer ikke lenger. Dieselbiler har nå stort sett samme vedlikeholdsintervaller som bensinbiler.

For et par tiår siden måtte man kjøre flere titusen kilometer før dieselregnestykket gikk i pluss. Diesel var noe drosjene brukte, bilene var langsomme, det luktet vondt av drivstoffet, og ut av eksosrøret sto en sky av svart røyk. Men det var før ;)

Link to comment
Share on other sites

Rustproblemene man har med Focus, med tanke på dørene(ruster i skjøtene...), er en garantisak. Det er en produksjonsfeil, og skal ordnes vederlagsfritt. Vi hadde nettopp vår 99 mod. Focus stv. inne på bytt av dører. Alle dørene, inkl bagasjeluken ble byttet. Flott arbeid. Fikk bilen levert tilbake rubbet og polert. Som ny bil igjen! :)

1998 Volvo S80 - 231hk

Link to comment
Share on other sites

Guest Scandim

Hei igjen.

 

Jeg vurderer ikke lenger GHIA-utgaven fra Bidne bil som aktuell for meg, men på spørsmål om det ikke egentlig er en 2001 modell, svarer selger at den er registrert første gang 1/11-2002 og at det er en 2002 eller 2003 modell. Høres ikke det merkelig ut, den har jo blinlysene i støtfangeren og 2001 modellen var vel den siste som hadde det?

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...s=21&tot=70

Link to comment
Share on other sites

Dette er en 2001 modell, bilen ble produsert i Februar 2001. Den

er også registrert i det norske motorvognregisteret som en 2001 modell.

For å si det slik, selgeren juger, eller så har han ikke peiling på

hva han jobber med! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Scandim

Takker for raskt svar. Hvordan har du funnet ut dette med motorvognregisteret, hadde vært artigt å tilbakevist selgerens påstand med harde fakta :)

 

Edit: Fikk opp nødvendig informasjon på www.mekonomen.no

 

Takk for hjelpen. Ser du har hatt MX-5, var du aktiv på www.mx5-miata.no?

Edited by Scandim
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...