Jump to content

Omlegging av bilavgiftene i mer miljøvennlig retning.


and

Recommended Posts

Var en spennende dag på fredagen. ST Fiesta går ned 11K og Focus ST opp 44K. Og ca 20K ned på TDCImodeller.

Blir et kjedelig skue å finne i på veiene i fremtiden. Kommer nok til å forsvinne en del modeller fra prislistene.

Så mens man jubler over 30K mindre på familedieselen så kommer den virkelige overraskelsen i 2008.

 

http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbud...ralforvaltning/

 

Arbeidet med å legge om bilavgiftene i en mer miljøvennlig retning vil fortsette i de kommende budsjettene.

 

Denne avgiftsstimulansen til kjøp av flere dieselbiler kan delvis motvirkes ved å innføre miljødifferensiert årsavgift. Regjeringen vil arbeide med sikte på å foreslå en miljødifferensiering av årsavgiften i forbindelse med budsjettet for 2008. En miljødifferensiering av årsavgiften kan ta utgangspunkt i hvilke avgasskrav (EURO-krav) de ulike kjøretøyene oppfyller. På grunn av større lokale utslipp av partikler og NOx vil dieselbiler i så fall få høyere årsavgift enn bensinbilene.

 

Så selv om en ikke skal kjøpe nybil blir det ingen nåde. Blir vel ikke noe bonus for å kjøre 25år gammel bil.

 

http://www.statsbudsjettet.dep.no/Statsbud.../?pid=1946#hopp

 

Ministeren tenker på velgerene.

Forfallsdatoen for årsavgiften foreslås endret fra 15. til 20. mars i 2007. Bakgrunnen er at mange trygdemottakere kan oppleve likviditetsproblemer ved at forfallsdatoen for årsavgiften er satt til 15. mars, mens trygden utbetales 20. mars.

 

Hva er lavt og flatt?

Omregistreringsavgiften

Finansdepartementet vurderer å fjerne dagens omregistreringsavgift og erstatte den med merverdiavgift på avansen ved omsetning av brukte kjøretøy. Det vurderes å beholde en lav og flat omregistreringsavgift. Departementet vil i løpet av 2006 sende et forslag om dette på høring, med sikte på å vurdere endringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007.

 

Blir litt oppgitt av alt dette. Skjønner jo meldingen som gis om at bil er kun til høyst nødvendig transport, og raske spreke nybiler det skal vi bare få se på (ikke røre) i WRCrallyløpet på Lillehammer og riksanlegget Rudskogen skjenket av Stoltenberg og Giske.

Alt var mye bedre før i tiden som de gamle sier..

Link to comment
Share on other sites

De gir med ene hånden og tar med andre. Ingen bombe.

Det er jo positivt at Dieselbilene blir billigere, mindre CO2 utslipp, drit i all NOx og svevestøv de sender ut. Asmatikere og folk med luftveisproblemer får vel bare flytte. Så kan regjeringen stå i ring og klappe hverandre på skuldrene <_<

 

Det var vel ingen som hadde forventet at budsjettet skulle favorisere bensinbiler med mye motor, her på berget skal vel alle helst kjøre stasjonsvogn med diesel. Kjenner jeg blir litt arg. :angry:

 

Og når det gjelder miljødifferensiert årsavgift så er jo det bare en måte å få innigjen det de taper på lavere avgifter på dieselbilene. Smarte greier.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg har vært i danmark i helgen og plukka med meg en audi tt og vw touareg i drammen på tur hjem, dem skal i hvertfall registreres før nyttår..

 

leste vg på tur nedover, kompisene mine jubla og syntes det var bra med billigere biler, så sa jeg haha det kan dere drite ti, vi bor tross alt i norge, potet landet her som styres av en gjeng med tullinger som hverken trenger bil eller har vært ute i arbeidslivet.. leste avisa idag og dæven jeg fikk rett gitt..

 

totalt sett så taper forbrukerne på den nye avgift satsen og staten tjener mye mere penger, bil politikken dem har kommet med nå er bare en smart måte å legge det frem på. fordi en gjenomsnitt nordmann synes det her er greit, men egentlig har staten bare lurt på oss mere avgift, en porsche cayenne blir hele 250 000 kr dyrere, det er ren avgift gutter, er dere stolte av å være nordmenn ? hehe

Link to comment
Share on other sites

At dieselbiler blir billigere er bare juks og fanteri. Regjeringen har vel planlagt å HEVE dieselprisen i overgangen 2007/2008 slik at alle som kaster seg på bølgen og kjøper billig dieselbil etter nyttår kommer til å betale tilbake det de sparer på bilkjøpet i form av dyrere drivstoff. Syke syke tilstander i norsk politikk.

 

Bo i Sverige og jobb i Norge! (dagens tips)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.no/

 

50 000 mere for automat ? dem tenker ikke på de stakkars funksjons hemmede som må ha automat..

 

sykt sykt land vi bor i... i et land som norge som nesten kun består av bønder og spredt bolig bebyggelse burde ha null avgift på bil.. i svergie koser dem seg med 4 felt fin vei og har faktisk ikke engangsavgift på bil..

 

pris eks volvo v70 2001

 

tyskland 103000

svergie 128000 kr

Norge 300 000 kr

Link to comment
Share on other sites

hadde bare vi dumme nordmenn hatt litt mere tæl..

 

i sveits for eks der dro alle å parkerte bilene på gata og motorvei, dro hjem å la seg på sofaen til staten endra skattesystemet på bil og drivstoff,, hvem tror du vandt ? jo selvfølgelig folket.. det er vi som er norge og ikke kristin og jens jens

Link to comment
Share on other sites

totalt sett så taper forbrukerne på den nye avgift satsen og staten tjener mye mere penger, bil politikken dem har kommet med nå er bare en smart måte å legge det frem på. fordi en gjenomsnitt nordmann synes det her er greit, men egentlig har staten bare lurt på oss mere avgift, en porsche cayenne blir hele 250 000 kr dyrere, det er ren avgift gutter, er dere stolte av å være nordmenn ? hehe

Store premium SUV er jeg ikke så bekymret for de vil alltid ha sin nisje som ikke trenger snu på 50øringen. Slike "motetrendy"livsstilbiler vil alltid ha kjøpere.

Da er det værre med entusiastbilene som AlfaGTV, 350Z, s2000, WRX, EVO, MPS6 og RX-8 med fler.

Ingen styrtrike norske kakser eller pengeadel flasher imaget sitt i slike biler vs en Cayenne.

Jeg lever i troen på at de fleste eierene av slike entusiastbiler har prioritert bort noe før de signerte nybilkontraktene.

En RX-8 231hk (opp 198K) til nye 2007prisen 752K blir det ikke solgt mange av. Eller en Mazda MPS6 260hk til 2007prisen 700K. Opp 100K!

Hva med en Focus ST til 477K for avkryssing i ekstrautstyrslisten?

 

Ser en bort fra Dieselfamilestv Mondeo og Passat så går ikke norgesmodellen av Golf 1.6 ned mer enn 1500kr. En vits! Focus 1.6L er mer heldig med 7500kr ned. Dette er storselgerene. Og å juble for 1500kr spart på nybilkjøpet da har man ikke opplevd mye glede..

 

Bilkalkulator http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.php3?aid=29661&tid=

 

Har litt skrekk for den varslede miljødifferensierte årsavgiften 2008. Tror ikke det blir gunstig for lommeboka å eie en 1986 Chevrolet Suburban 6.2L V8 Diesel eller en 80tall MB W124 300D ved neste årsavgift 2008 om dette går gjennom.

Et eksempel er jo prisen for å kjøre med piggdekk i Oslo 1200kr i avgift for vintersessongen. Den er jo der for å dempe støvplagene og interessen for piggdekk på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye går avgiftene opp på å importere Cosworth nå da ?

 

Blir vel kanskje verst på bilene med rødtopp ? ihverfall forholdsmessig siden de kanskje slipper ut mest Co2..

Eldre biler kommer til å bli beregnet etter gamlemåten sylindervolum.

 

For en del kjøretøy oppgis det ikke CO2-utslipp. Dette gjelder blant annet de fleste vare- og lastebiler og eldre, bruktimporterte biler. I tillegg spesialimporteres det en del kjøretøy som ikke er produsert for det europeiske markedet, og som er testet etter en annen testsyklus. For slike kjøretøy vil de oppgitte CO2-utslippene ikke være sammenliknbare med målinger for biler produsert for det europeiske markedet. En har vurdert ulike løsninger på dette problemet og har kommet til at det er hensiktsmessig å beholde slagvolum som beregningsgrunnlag for disse kjøretøyene.

Link to comment
Share on other sites

så må vi ikke glemme at lille norge med kun 4.5 mill innbyggere skal redde verden når det gjelder miljø.. sinnsykt dumt.. hvis du tenker på norge som bedrift er det helt lattlig at den lille slumpen med olje som går til norge er 10 ganger dyrere en oljen dem exportere til utlandet,, olje har den fine egenskapen at når den fraktes langt blir den billigere :P

 

tenk på omregistrering a ? det er å sinnsykt dyrt i norge...

 

Norge har nå sletta 3.7 milliarder i gjeld som utlandet skylder oss, gitt 500 millioner til barn i asia. ga et russisk selskap 500 mill som gikk med 3 milliarder i overskudd.. ga bort million beløp for å ruste opp irak etter krigen. for helvette bomb huset mitt, sier ikke nei takk til ny kåk jeg

 

hvis vi nordboere hadde fått vite hvor mye norge bruker på utlandet i året hadde vi storma stortinget og slakta alle mann

Link to comment
Share on other sites

Guest LaLinea

Som Syvers sier så kan ikke nordmennene noe annet enn å syte å ikke noe annet. Men det har skjedd noe, for et par år siden eller noe så stoppa jo mange trailere på veien for å senke dieselprisene men det hjalp ikke for de sto ikke lenge nok.

 

Nesten så vi skulle starte en organisasjon mot sånne bak mål påfunn fra stortinget om fotobokser å alt innen bil, parkert det vi har av biler. Kjørt så nærme jobben som mulig også etterlatt bilen på veien. Alle mann alle!!!

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe vits det her.. skal tegne en fin tegning av bin laden som suger ett esel og sende tegningen til bin laden med vennlig hilsen jens stoltenberg og resten av ap

 

kanskje dem bomber hele stortinge, da skal jeg bli muslim og be til allah selv

Link to comment
Share on other sites

Guest fåården
Ikke noe vits det her.. skal tegne en fin tegning av bin laden som suger ett esel og sende tegningen til bin laden med vennlig hilsen jens stoltenberg og resten av ap

 

kanskje dem bomber hele stortinge, da skal jeg bli muslim og be til allah selv

sponser fargestifter jeg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det faktum at landet har blitt en vits på avgiftskartet.

 

Vi har godt med penger og vi har gode muligheter for framtiden i dette landet...

 

Hvorfor skal det da være det samme pisset vært år, med politikkere som lyver mest mulig for å få oss til å stemme på dem og de ser helst fram mot et godt "soria moria" opphold ;)

 

Som det ble nevnt tidligere i denne posten...Det de gjorde i sveits fungerte. Hvor mange har baller her inne til å gjøre det samme og ikke bare slenge ut masse kommentarer om hva man skulle gjort.

 

Der ligger hovedproblemet vårt.

 

Jeg blir gjerne med på noe slikt, men som jeg er klar over er det liten sjanse for at noe slikt vil fungere. Det er stor mulighet for at det vil bli et lite kaos og mange som trekker seg så fort "******" kommer for å bøtelegge deg og taue bilen din.

 

Det gjenspeiler hele holdningen til dette potetfolket som jeg er medlem av...det var noen som foreslo å jobbe i norge og bo i sverige...det er ikke dumt...det har vel flerfoldige svensker allerede vist oss :)

 

Spørsmålet er i bunn og grunn hvem som kunne tenkt seg å vise ballene sine og ta i et tak for dette.

 

Kan bare nevne på slutten her at på slutten av perioden med bomringen som sto i bunnen av lierbakkene ved navn: kjellstad ble lagt ned for en 5-6 år siden. De har ennå over 100 millioner til overs etter den epoken. Hva skjedde med at man skal bruke bomringer til å dekke det ene og det andre som vi alikevel betaler avgifter for.

 

Og jeg tviler på at de overnevnte 100 millionene vil bli godskrevet folket.

 

 

Litt små frustrert nå...

 

Kommer til å emigrere ved første mulighet. :) Skal bare sørge for å holde meg inne med et vestlig forsikkrings selskap vedr sykeforsikring...

Har allerede sørget for at min folkeregistrerte adr er en postboks :D

Edited by Escort-mekkern

-86 Escort XR3I Cab ombygningsprosjekt RS Turbo S2

-92 Escort XR3I Cab RS2000 Motor, konebil

 

Gud er ikke død.

Han er bare igang med et nytt og litt mindre ambisiøst prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering på nybilkjøp 2007 med siste nytt:

 

Bilavgiftene vurderes. Bilavgiftene som ble fremmet i statsbudsjettet kan bli endret.

 

Fem nye uker med uvisshet. Det skal ikke være lett å kjøpe nybil..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...