Jump to content

Aktive differ


Guest LOO

Recommended Posts

jepp er veldig avanserte ting dette som må mappes av "spesielle" folk, er såvidt jeg veit ingen i norge som kan dette.

 

Dvs, du kan mate inn forskjellige programmer som sier hvor mye diffene skal låse/slippe opp utifra rattutslag, gasspedal utslag, bremsing, hastighet og spinn på andre hjul, sikkert flere faktorer som spiller inn også.

og systemet er vel så "enkelt" som ventiler som slipper inn og ut olje for å øke/minske sperre graden på diffene.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

En aktiv diff behøver vel ikke være så avansert for å kalles aktiv.

 

En diff som låser ved pådrag og slipper ved fin kjøring er vel også aktiv og trenger ikke elektronikk eller noe for å styres.

 

Aktiv betyr vel at diffen forandrer egenskaper etter hvordan det kjøres, uavhengig av hvordan det styres.

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

En helt std. LSD (Limited Slip Differential) platediff er ikke aktiv da den holder igjen like mye uansett om man bremser eller gasser osv.

 

En viskosediff er heller ikke aktiv selv om den først begynner å låse ved forskjellig hastighet på akslene, da det også er uavhengig av hvordan man kjører.

 

Felles for begge er at de "driter" i om det er mellomaksling som drar rundt drivaksler eller drivaksler som drar rundt mellomaksel.

Link to comment
Share on other sites

En aktiv diff behøver vel ikke være så avansert for å kalles aktiv.

 

En diff som låser ved pådrag og slipper ved fin kjøring er vel også aktiv og trenger ikke elektronikk eller noe for å styres.

 

Aktiv betyr vel at diffen forandrer egenskaper etter hvordan det kjøres, uavhengig av hvordan det styres.

 

Nå er det vel akkurat dette med at den er elektronisk styrt som gjør den aktiv.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern
Nå er det vel akkurat dette med at den er elektronisk styrt som gjør den aktiv.

Mulig det er det ja, men slik jeg har forstått det er ikke elektronikken et kriterium for å kalle en diff aktiv. Skal ikke være påståelig da jeg ikke har noen "sikre kilder". :)

 

Hva kalles da differ som har forskjellige egenskaper ved aks. og red. uten elektronikk?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er det ja, men slik jeg har forstått det er ikke elektronikken et kriterium for å kalle en diff aktiv. Skal ikke være påståelig da jeg ikke har noen "sikre kilder". :)

 

Hva kalles da differ som har forskjellige egenskaper ved aks. og red. uten elektronikk?

 

nei jeg skal ikke sitte her å påstå noe som helst selv, og det skulle ikke forundre meg om at f.eks forskjellige 4wd biler blir reklamert med at de har aktive differ pga de styres eller justerer seg selv.

 

men når folk snakker om aktive differ så er det som regel snakk om programerbare differ, evo 9 f.eks har aktiv senter diff og der har du forskjellige program for forskjellig føre.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Mark1: Evo 9 har vel alle diffene aktiv. Impreza skyter over aktive differ, men har nå ALDRI sett en ledning gå innpå diffene deres.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...