Guest LOO Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 Kort og greitt, hvordan fungerer aktive differ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 Har ikke oversikt over akkurat hvordan de fungerer, men aktive differ kan øverføre kraft etter skiftende kjøreforhold. På moderne systemer inngår krengning, vinkel, spjeldposisjon, rattutslag og slike ting. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 jepp er veldig avanserte ting dette som må mappes av "spesielle" folk, er såvidt jeg veit ingen i norge som kan dette. Dvs, du kan mate inn forskjellige programmer som sier hvor mye diffene skal låse/slippe opp utifra rattutslag, gasspedal utslag, bremsing, hastighet og spinn på andre hjul, sikkert flere faktorer som spiller inn også.og systemet er vel så "enkelt" som ventiler som slipper inn og ut olje for å øke/minske sperre graden på diffene. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 En aktiv diff behøver vel ikke være så avansert for å kalles aktiv. En diff som låser ved pådrag og slipper ved fin kjøring er vel også aktiv og trenger ikke elektronikk eller noe for å styres. Aktiv betyr vel at diffen forandrer egenskaper etter hvordan det kjøres, uavhengig av hvordan det styres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Da er alle LSD aktive differ. Noen låser ved forskjellig hastighet på drivakslene, er jo "aktivt" det og. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 En helt std. LSD (Limited Slip Differential) platediff er ikke aktiv da den holder igjen like mye uansett om man bremser eller gasser osv. En viskosediff er heller ikke aktiv selv om den først begynner å låse ved forskjellig hastighet på akslene, da det også er uavhengig av hvordan man kjører. Felles for begge er at de "driter" i om det er mellomaksling som drar rundt drivaksler eller drivaksler som drar rundt mellomaksel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alibaba Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Det må nok fler variabler enn kun pådrag for at det skal kunne kalles en aktiv diff. x - RS Turbo S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Javel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 En aktiv diff behøver vel ikke være så avansert for å kalles aktiv. En diff som låser ved pådrag og slipper ved fin kjøring er vel også aktiv og trenger ikke elektronikk eller noe for å styres. Aktiv betyr vel at diffen forandrer egenskaper etter hvordan det kjøres, uavhengig av hvordan det styres. Nå er det vel akkurat dette med at den er elektronisk styrt som gjør den aktiv. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
focusst Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 jepp er veldig avanserte ting dette som må mappes av "spesielle" folk, er såvidt jeg veit ingen i norge som kan dette.Vi har en som heter Henning Solberg da Over til fienden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Vi har en som heter Henning Solberg da hehe jaha? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsern Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Nå er det vel akkurat dette med at den er elektronisk styrt som gjør den aktiv.Mulig det er det ja, men slik jeg har forstått det er ikke elektronikken et kriterium for å kalle en diff aktiv. Skal ikke være påståelig da jeg ikke har noen "sikre kilder". Hva kalles da differ som har forskjellige egenskaper ved aks. og red. uten elektronikk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder`n Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Hva kalles da differ som har forskjellige egenskaper ved aks. og red. uten elektronikk? Sliten diff... Peder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Mulig det er det ja, men slik jeg har forstått det er ikke elektronikken et kriterium for å kalle en diff aktiv. Skal ikke være påståelig da jeg ikke har noen "sikre kilder". Hva kalles da differ som har forskjellige egenskaper ved aks. og red. uten elektronikk? nei jeg skal ikke sitte her å påstå noe som helst selv, og det skulle ikke forundre meg om at f.eks forskjellige 4wd biler blir reklamert med at de har aktive differ pga de styres eller justerer seg selv. men når folk snakker om aktive differ så er det som regel snakk om programerbare differ, evo 9 f.eks har aktiv senter diff og der har du forskjellige program for forskjellig føre. WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommy w Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 Mark1: Evo 9 har vel alle diffene aktiv. Impreza skyter over aktive differ, men har nå ALDRI sett en ledning gå innpå diffene deres. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now