Jump to content

se forskjell på rst topp, og di andre toppene


Guest Alex_86

Recommended Posts

som topic sier.. hvordan se forskjellen på rst topp og f.eks xr3i topp... uten å måle å sånn... er det noen lett måte?

 

 

nei har ikke 2 topper ved siden av hverandre så jeg kan måle

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

RS Turbo har runde eksosporter, mens xr3i har porter som ser ut som en D vendt 90 grader mot klokka :)

[-] Ford Escort RS Turbo S2 - Prosjektbil - 1.6 CVH EFi, Koni, Cobra, Piper 285T2, Deflex, AP Racing, Megasquirt II v3.0, 2,5" Mongoose, Radtec Intercooler, Escos dyser, Cossiebremser, T3 .48 eksos, 7,4:1 cr, Mintex, Lockheed, Toad CarAlarm, AutoGauge, HKS, Innovate Motorsports, SFS Silicone hoses, OMP, 9mm core plug wire

[-] Ford Sierra 2.0iS - Bruksbil - kent cam FR34

Link to comment
Share on other sites

RS Turbo har runde eksosporter, mens xr3i har porter som ser ut som en D vendt 90 grader mot klokka :)

 

er du helt sikker på det?

nå skall jeg ikke være kranglen og si at det ikke stemmer, men har en rst topp, xr3i og en 1,4 litern..

og jeg syns nå både rst og xr3i toppene så rimelig like ut, er ei stund siden jeg sjekka, så kan hend jeg roter med hue nå..

 

men vertfall så har 1,4 toppen større eksos porter..

Link to comment
Share on other sites

okai.. gidder du å sjekke det opp hårball hvis du har alt ligende.. vil forsikkre meg om at den ekstra toppen jeg har er en rst topp

 

joa, skall se hva jeg finner ut, men hvorfor skall det på død og liv være en rst topp?

visst vi f,eks finner ut at 1,4 toppen er bedre preppa så er vell valget enkelt?

da kan rst toppen brenne -_-

Link to comment
Share on other sites

alex: ventilene inn og ut er ikke like store, men størrelsen er lik mellom de forskjellige toppene..

 

rst eksosventilene er laget av samme metall, men de er fylt med noe.. nitrat eller noe slikt..

 

hårball: er ikke forbrenningskammeret på 1,4 toppen bredere enn 1,6? tenk større runding... :P sylinderborringa er jo større på 1,4 enn på 1,6..

Link to comment
Share on other sites

vet at ventilene ikke er like store, men virket som han mente det. så det er altså ikke noe forskjell mellom ventilene på di forskjellige toppene? syns jeg høres merklig ut.. mener å ha lest en plass om forskjell

Edited by Alex_86
Link to comment
Share on other sites

hårball: er ikke forbrenningskammeret på 1,4 toppen bredere enn 1,6? tenk større runding... :P sylinderborringa er jo større på 1,4 enn på 1,6..

 

 

det vet jeg faktisk ikke, men d kan jeg sjekke neste gang jeg er i verkstede, i dag var det helt borte for meg :P

Link to comment
Share on other sites

vil nå si det virker ganske logisk.. hehe

 

logisk er det, men trenger ikke være praktisert fordi...

Har sett mange eksempler på overdima borring og små/store forbrennings kammer..

vet ikke om ford gjorde om mer enn nødvendig på toppene..

 

derfor har vi skyvlære og måle og konstantere det med eller ikke :)

Morro uansett, og finne ut av det..

Link to comment
Share on other sites

med det samme vi snakker om topper her.. den mest optimale toppen og bruke er vell rs1600i toppen, da denne visst nokk hadde større insugs ventiler, men skall man gå for elektronisk innsprutt så gå for efi toppen, da den skall ha utrulig mye mer gods og hente ut, før man nærmer seg vann kanaler OL...

 

og den rst toppen har 1,6 BRA stempla på seg.. xr3i`n har jeg ikke fått sjekka stemplinga på ennå, men regner med d står noe annet på den..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke samme kam på Rst og f.eks. xr3i.!

Er en annen durasjon på Rst-kammen, og tror det er høyere løft også.

Må jo være en helt annen kam på en turbomotor for å oppnå bra effekt, i forhold til det som må være på en n/a-motor ;)

 

Er andre ventiler også i Rst. Natriumfyllt stamme for bedre kjøling

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

det MÅ jo ikke være en annen kam da...

og jeg har min tvil på at de egentli har laget så mange forskjellige kam`er til cvh`n.. vill tro at det er 1 rimeli allround cam, men visst du har målt de så tror jeg på det =) har bare en feeling av at ford ikke gidda og kaste bort penger på og spesifisere en egen kam til rst.. da de bruker N/A innsprøytning også..

 

og det er talerknene som er natriumfylte...men det er strengt talt ikke nødvendig med slike ventiler på en turbo motor... alle overdim ventilene er standar rustfrie..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt de nei, men er 99%sikker på at de er ulike ;)

Er forskjellige delenummer på xr3i-kam og rst-kam hos Ford og Burton også.

 

Er du sikker på at det er tallerkenene som er natriumfylte?

Er jo stamma som skal lede vekk varmen?

 

edit: skriveleif

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...