Jump to content

Chippet oljebrenneren igår!


Guest Compom

Recommended Posts

Oljebrennern og meg var en snartur hos TEF Racing i Svarstad igår kveld og fikk installert en liten chip. Opplysningene fra fabrikk sier 130hk og 330 nm. Bremsinga før noe som helst ble rørt, endte på 148hk (!!) og 328nm. Fredrik hos TEF trodde neeesten ikke på meg når jeg sa "det skulle være 130 bare her altså...!" Men det var nå altså utgangspunktet. En time senere kjørte jeg glad og fornøyd hjem igjen med en touch mer pulver; Etter endt skruing havnet bilen på 166,6hk og 398nm! Må si meg fornøyd med det! Merker bra forskjell på bilen, mye mer snert i den nå! Anbefales på det varmeste, både chippingen og verkstedet, så må bare takke Fredrik hos TEF for super service.

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

hva kosta det?det var jo en god økning der da..har veldig lyst til og gjøre det samme men jeg syns kanskje det er litt dyrt..jeg har 115hk utgaven..

Link to comment
Share on other sites

qoute fra en annen sted han sa ;)

 

Jeg skal faktisk og chippe 02 Mondeoen min imorra..! Det er 130 hesteren. Tef Racing lovte meg en chip som skal gi 160hk og 395nm. Ber en stille bønn om at vi får se 400nm.. wink.gif Kalaset koster 6100,- inkl. mva!

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Havnet på 6 lapper, så det er klart det er penger, men tviler på du kommer til å angre h.m kongen... Du kommer vel opp på en rett over 130 med chip eller?

Link to comment
Share on other sites

Vel ifølge Fredrik som gjorde jobben, så gir hjernen seg før du får trimmet mer enn utstyret tåler. Så med andre ord, med standardhjerne får du ikke ødelagt noe. Men er jo veldig enig i at det begynner å bli litt moment... ryker kassa så er jeg sannsynligvis en død mann. Ikke blid samboer da tipper jeg...

Link to comment
Share on other sites

Vel ifølge Fredrik som gjorde jobben, så gir hjernen seg før du får trimmet mer enn utstyret tåler. Så med andre ord, med standardhjerne får du ikke ødelagt noe. Men er jo veldig enig i at det begynner å bli litt moment... ryker kassa så er jeg sannsynligvis en død mann. Ikke blid samboer da tipper jeg...

ta deg en tur på wolf.de og se NM han har ..... det settet er GODKJENT av ford og gir ikke mer enn kassa tåler .

Som det ble fortalt meg har ford "tatt" ned effekten for med henger /camp vogn og max lad ligger den "noe" under max NM på kassa , så de ikke skal få mange reklamasjoner ....

Fikk du noen skriftlig garanti på att delene holder ?? http://www.wolf-performance.de/performance/garantie/ Og hvordan hjernen er proppen forstår jeg ikke - det er jo bare og bytte chips . Tilog med de gamle cosw hjernene er det bare og brenne en ny chips ...

utskrift fra wolf max 370 NM !!!!!

Mondeo DI 2,0* 66 KW/90 PS 245 Nm 81 KW/110 PS 280 Nm 865,-

Mondeo DI 2,0* 85 KW/115 PS 280 Nm 107 KW/145 PS 320 Nm 865,-

Mondeo TDCi 2,0* Delphi 5-Gg. 85 KW/115 PS 280 Nm 107 KW/145 PS 320 Nm 995,-

Mondeo TDCi 2,0* Visteon 5-Gg. 96 KW/130 PS 330 Nm 115 KW/156 PS 370 Nm 865,-

Mondeo TDCi 2,0* Delphi 6-Gg. 96 KW/130 PS 330 Nm 115 KW/156 PS 370 Nm 995,-

Mondeo TDCi 2,0* Delphi 96 KW/130 PS 330 Nm 115 KW/156 PS 370 Nm 995,-

Mondeo TDCi 2,0* Delphi/Autom. 96 KW/130 PS 330 Nm 115 KW/156 PS 370 Nm 995,-

Mondeo TDCi 2,0* Visteon/Autom. 96 KW/130 PS 330 Nm 115 KW/156 PS 370 Nm 995,-

Mondeo TDCI 2,2 114KW/155PS 370Nm 129KW/175PS 430Nm 995,-

Edited by bige
Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Dette skal hvertfall undersøkes nærmere! Mulig det må krypes litt, og justere ned litt da gitt... Men 2,2'en, har den en annen kasse eller?

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

Mulig jeg er stein stokk men jeg skjønte ikke en dritt av det der jeg..

jeg sendte en mail til tef og spurte hva effektøkningen ville blir og det var fra 115hk til 144hk og 280nm til 364nm..vil det bli no trøbbel?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er stein stokk men jeg skjønte ikke en dritt av det der jeg..

jeg sendte en mail til tef og spurte hva effektøkningen ville blir og det var fra 115hk til 144hk og 280nm til 364nm..vil det bli no trøbbel?

Mondeo TDCi 2,0* Delphi 5-Gg. 85 KW/115 PS 280 Nm 107 KW/145 PS 320 Nm 995,-

som du ser går de ikke over 320NM -kjenner du ikke noen på ford , de kan si deg MAX NM som kassa er bygd for ...Gir han skriftlig garanti ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke noe skrifitlig garanti nei, men kjenner jo karen da... Tok en liten ringerunde til noen verksteder igår og Ford Norge, og ingen av dem mente det ville være noe som helst trøbbel. Og verkstedene var borti endel chippede biler, og ikke en eneste en hadde det vært noe som helst trøbbel med, og hele gjengen kommer jo godt opp mot 400nm.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke noe skrifitlig garanti nei, men kjenner jo karen da... Tok en liten ringerunde til noen verksteder igår og Ford Norge, og ingen av dem mente det ville være noe som helst trøbbel. Og verkstedene var borti endel chippede biler, og ikke en eneste en hadde det vært noe som helst trøbbel med, og hele gjengen kommer jo godt opp mot 400nm.

tror ikke du har ringt FMN de har aldri noen gang godkjent "trimming" av noen ford , da de kan komme i saksa og må stå til ansvars for ekstra HK avgift for mellom legget fra typegodkjenning til målt verdi . For du har vell betalt inn ekstra hk avgift ??

Men det er jo opptil deg , når du ikke har noen skriftlig garanti . Han vill si han ikke har gjort noe med kassa ??

Påstand mot påstand ...........

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Ford Norge igår jo, det er da for pokker ikke noe jeg sitter og ljuger om! Ble satt over til teknisk avdeling for å snakke med en Kristian, han var på ferie og kom tilbake imorra, og pratet derfor med en annen herremann som jeg dessverre ikke husker navnet på. Det jeg spurte om var hvor mye girkassa mi tålte, hvorpå han svarte at han ikke hadde konkrete tall, det var ikke noe de satt med, men at girkassa var bygd for å tåle den belastningen standard motorytelser gir. Det er jo en selvfølge. Forklarte da "problemet" mitt, og han mente at dette ikke skulle være noenting å bekymre seg for. Ved helt normal kjøring var dette grei skuring. Men han "godkjente" selvfølgelig ingenting!

Og om jeg har betalt avgift for ekstra hk eller ikke, er da overhodet ikke deres anliggende??!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte Ford Norge igår jo, det er da for pokker ikke noe jeg sitter og ljuger om! Ble satt over til teknisk avdeling for å snakke med en Kristian, han var på ferie og kom tilbake imorra, og pratet derfor med en annen herremann som jeg dessverre ikke husker navnet på. Det jeg spurte om var hvor mye girkassa mi tålte, hvorpå han svarte at han ikke hadde konkrete tall, det var ikke noe de satt med, men at girkassa var bygd for å tåle den belastningen standard motorytelser gir. Det er jo en selvfølge. Forklarte da "problemet" mitt, og han mente at dette ikke skulle være noenting å bekymre seg for. Ved helt normal kjøring var dette grei skuring. Men han "godkjente" selvfølgelig ingenting!

Og om jeg har betalt avgift for ekstra hk eller ikke, er da overhodet ikke deres anliggende??!

jeg tar det til etteretning det du skriver , så klart gjør du dette på egen risiko , og det er helt opp til deg .

:blush: :blush:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig! Men setter veldig pris på tilbakemeldinger for å si det sånn. Helt ærlig tenkte jeg ikke tanken på at noe ikke skulle holde når jeg gjorde dette. Så er hvertfall obs nå...!

Link to comment
Share on other sites

Vet om en chippa 115 HK som ble clutchløs! Men jeg har sett noen uten chip bli det og, spes etter bakkestart i revers med campingvogn. Selve kassa er ikke noe problem.

Chipping av automat derimot, ville ikke jeg prøvd meg på

 

Det er vel og er kjensgjerning at disse motorene, både TDDI og TDCI gir en del mer enn de er oppgitt til.

Leverte en 115 HK til test hos RS-Motor, ga 124 mener jeg å huske

 

Testa en gang en standard 130 HK Mondeo mot en Passat TDI 130 HK, mange faktorer som spiller inn der, men Passateieren ble litt :blink:

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Vet om en chippa 115 HK som ble clutchløs! Men jeg har sett noen uten chip bli det og, spes etter bakkestart i revers med campingvogn. Selve kassa er ikke noe problem.

Chipping av automat derimot, ville ikke jeg prøvd meg på

 

Det er vel og er kjensgjerning at disse motorene, både TDDI og TDCI gir en del mer enn de er oppgitt til.

Leverte en 115 HK til test hos RS-Motor, ga 124 mener jeg å huske

 

Testa en gang en standard 130 HK Mondeo mot en Passat TDI 130 HK, mange faktorer som spiller inn der, men Passateieren ble litt :blink:

men så er det jo en passelat å da :P hehe. men bra tall detta. og kan ikke skjønne at kassa ikke skal tåle det. men er nok som sagt være med clutchen at den klarer å holde igjen

Link to comment
Share on other sites

Ford motor norge vil aldri høre om andre biler en di som er nøyaktig slik di var når dem forlot samlebåndet og at di alt skal være sånn uten ombyggninger og trimming.

 

Men tror nok både 115,130 og 155 hk versjonen tåler å bli chippet så sant det er et bra pogram som brukes, Det som virkelig er avgjørende motorer og gir kasser etc. holder er i stor grad kjørestilen til bileierern og service holdet hans.

 

Den største haken ved chip trimming er hk aviften til staten, vist du oppgir til dem på en eller annen måte hva du har gjort med bilen din :-(

f.eks en mondeo som har vært registret 2år i norge og chipes fra 130hk til 160hk skal det betales ca 15.000!!! i hk avgift. mendet går å få det trykt på i vognkortet er vel en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...