Guest a21 Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Tja, der er to kabler, pluss og minus. Jeg måler 4,67V i pluggen, så da er der jo spenning til giver, og motstanden er variabel på giveren, fikk ikke testet med ny, men den mener mekaniker er ok.Kjøpte et instrument for å teste. Det var det ikke.......Hva kan da være feil....Elektriske kjøleviften virker, så den går ihvertfall ikke for varm, heldigvis, men skulle hatt måleren til å virke.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 så bytt føleren og dritt i hva han mekanikeren mener. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest a21 Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 (edited) Prøvde også med det nye instrumentet å kortslutte pluggen, uten at måleren slår ut....Plusskabelen går til hjernen, og derfra har jeg ikke peiling hvordan de går.Har jo variabel motstand i giver, og 4,67volt i pluggen, så + og- er jo ok i pluggen.Kan det like forbannet være giver?????Tror jeg må på verksted med dette.....Opps, så ikke posten av tutzi.Tror også jeg driter i hva han sa Bestiller ny giver og bytter den samme f....Da er jo i allefall den ok Er vel for sta når jeg opplever slike feil, men pleier ikke gi meg før jeg finner feilen.Vant med det fra jobb....Elektriske rullestoler Får bytte den, og virker det da, må jeg le.Hvis ikke får verkstedet ta seg av det.Vil ha måleren til å virke. Edited September 12, 2006 by a21 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest a21 Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Nå virkler måleren!!!!!Så var det hva som var årsaken da......Hehe kan vel si det slik at mekanikeren som kontrollerte giveren og mente den var i orden, hadde forsåvidt rett, men han kunne med fordel målt RIKTIG FØLER.....Jaja, da lærte jeg at jeg heller skal høre på hjelpsomme og kunnskapsrike folk her på forumet enn en noe slurvete mekaniker Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 hehe hva var det jeg/vi sa neida en lærer så lenge en lever. ekke alltid lett å være mekaniker heller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest a21 Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Hehe, nei jeg tror nok bare mekanikeren har hatt litt for mye å gjøre.Kjenner han litt, virker ikke som en som slurver.Litt komisk at jeg stolte blindt på ham og la så mye arbeid i det til ingen nytte, men jeg lærte jo litt om oppbygningen av hele greia, så det er jo bare en fordel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HaMMeR Posted October 10, 2007 Share Posted October 10, 2007 Virker som et problem på Escort dette. Min kommer å går som den vil.. Og har funnet ut at ledningen til føleren er problemet, originalt så er den plasert slik at den har en liten knekk og ligger å vibrerer akkurat på knekken.. Der har du problemet ditt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rekorden Posted October 11, 2007 Share Posted October 11, 2007 Hvor ligger denne føleren da?Synes temperaturen virker litt ustabil ifølge måleren nemlig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Christiansen Posted October 14, 2007 Share Posted October 14, 2007 2,375 Kohm ved varm motor, 4,1 Kohm etter en halvtime ca.Naboens Si ligger på omtrent det samme varm, og der virker måleren. Men hans føler er annerledes, sikkert da hans er et par år nyere og 115 istedenfor 105hk.Forbanna greier. Hva kan være feil?En kollegas escort 90hk ligger på 1,3 Kohm ganske kald mener jeg å huske, men hans måler virker ikke....Noen som har verdier varm og kald på en som virker?Nå har du jo løst problemet, saken løst for din del, og moralen blir vel at man alltid må dobbeltsjekke, og begynne med det enkleste.Siden det kanskje er fler som lurer svarer jeg likevel med litt mer info. Har hatt diverse problemer med dette jeg også, og byttet 2 av disse følerne.96 Zetec har i alle fall 3 temperatursensorer på vannet.Den ene sitter ca midt på øvre radiatorslange og har 2 poler (4 om bilen har AC) Denne skrur av og på radiatorviften ved behov, og er altså en ren bryter.Nr 2 sitter på toppen av termostathuset og sender informasjon til motorstyring.Har sett en tabell fra en Haynes bok som sier følgende om temperaturer vs motstand på denne:0 C - 89-102K ohm20 C - 35-40K ohm100 C - 1,9-2,5K ohm120 C - 1,0-1,4K ohm Den siste sitter vel på fremsiden av termostathuset og har en ledning, og er altså til måleren inni bilen. Denne kan man bare legge rett til jord, og se at man får fullt utslag på instrumentpanelet. Bryteren på øvre radiatorslange kan kortsluttes for å sjekke at den virker (viften skal da starte)Ellers skal man som focusst sier være litt forsiktig med sånn "kortslutning/legge til jord testing" på nyere biler, men akkurat denne sensoren til måleren ser jeg ikke noe problem med å teste slik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajac Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Escort mk6 stasjonsvogn.Men som denne tråden handler om, virker ikke tempmåleren i denne heller. Den står på kaldt hele tiden. Det står her at jeg bør bytte temp.giver, men hva koster en sånn?Jeg lot også bilen stå på tomgang i sikkert 8 minutter uten at kjøleviften på radiator startet. Er dette normalt? Uansett, hadde jeg fått måleren til å virke kunne jeg sett om motoren ble overopphetet. Så kort sagt? Hvor ligger tempgiveren, og hva koster en sånn? Og hvordan tester jeg at det faktisk er den som er gåen? Takk 1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Føleren til instrumentet sitter i framkant av termostathuset, delvis på undersiden. Det står forklart sist i forrige innlegg. Tipper den koster noen hundrelapper. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajac Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 ok. Har du bilde/kan forklare hvor termostathuset er? Er helt ny på denne motoren, som btw er en 1.6 16v. Er det vanlig at disse ryker på denne type bil? Kjøper jeg bare en ny tempgiver hos ford? 1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bard Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Termostathuset sitter ved siden av coilen. Følg den øvre slangen fra radiatoren, så kommer du til en svart plastdings som det er koblet flere slanger på. Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now